Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Cherry | 2021
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 12.03.2021
CZ premiéra: 12.03.2021
režie: Anthony Russo, Joe Russo
hrají: Tom Holland, Jack Reynor, Kelli Berglund, Thomas Lennon, Jeff Wahlberg

Cherry: Recenze


ikona
Rimsy
anthony russoocherryciara bravojoe russotom holland
Zase jednou se hádáme a vy můžete být u toho.  

Vnitroredakční půtky zase jednou prosvítají na povrch. Po zhlédnutí ambiciózního dramatu Cherry a do_Odově nadšené recenzi jsem se odmítl smířit s tím, aby to bratrům Russoovým prošlo tak snadno. Probouzím tedy svého vnitřního Scorseseho a hodlám si zaláteřit nad neumětelstvím režijního dua, které sice posunulo komiksové filmy do nebeských výšin, ale odhozením superhrdinských pláštěnek se jasně ukazuje, že tenhle dvojhlavý král je ve skutečnosti nahý. Či, lépe řečeno, zatím neschopný natočit dobrý nekomiksový film.

Navzdory svému vnitřnímu chladu vůči komiksům jsem neměl problém uznat, že třetí a čtvrtí Avengers (k nimž si Russoovci vyšlapali cestičku dvěma kapitánskými filmy) patří mezi nejzářivější vrcholy popcornové zábavy 21. století. Dramaticky funkční Infinity War a osudově vyhrocené Endgame posunuly hranice toho, co lze od blockbusteru chtít, a bylo jasné, že takováhle událost nenastane každý rok; a možná ani každou pětiletku. Tak, a tím s chválou končím.

Posíleni těmito režijními úspěchy a po také v rámci žánrů vydařeném ozkoušení producentské sesle (Vyproštění, 21 Bridges, Mosul) se bratři z Clevelandu rozhodli konečně vytřít zrak škarohlídům. Koupili práva na zfilmování částečně autobiografické novely Nica Walkera a rozhodli se ji i sami natočit. Kniha pojednává o válečném veteránovi, který si odsloužil své v Iráku, a nyní se vrací domů. Posttraumatická stresová porucha a nedostatečný sociální systém mu však natolik znemožňují normální život, až se zlomený muž uchýlí k drogové závislosti a přepadání bank. Kromě silného osobního příběhu tedy dochází i na kritiku americké opioidové krize a neschopnosti důstojně se postarat o válečné veterány. Myšlenka tedy pěkná – o to větší škoda, že provedení je místy až útrpné.

Průvodcem po této zámořské mizérii je Tom Holland, který se vehementně snaží dokázat, že zvládne i seriózní roli. Sekunduje mu také nadějná a sympatická Ciara Bravo, bohužel jejich postavy nejsou dostatečně prokresleny, aby se o ně člověk chtěl zajímat. A už vůbec není jejich chyba, že výsledek vypadá jako dort pejska a kočičky: snaha o komorní psychologický příběh dvou zničených životů, obohacená sociálními aspekty a natočení jako cool balada v moderním hávu… Co na to říct? Snad jen – zlatej Logan!

V souvislosti s Cherry padají jména filmů jako Vlk z Wall Street, Olověná vesta, Mariňák nebo Requiem za sen. Kromě toho, že všechny tyto filmy jsou nesrovnatelně lepší než Russoovic novinka, stojí za pozornost i fakt, že každý z nich se mnohem lépe drží svého tématu. Ať už se jedná o vzestup a pád obyčejného muže využívajícího společenskou krizi, vymývací vojenský dril a rozdíl mezi cvičištěm a následnou opravdovou válečnou vřavou, anebo frenetické zobrazení drogové závislosti – Cherry se pokouší být vším, ale ničím nedokáže být pořádně a v nejlepších momentech od svých starších bratříčků jen tupě opisuje. Nakonec má nejblíže k nedotaženým a rozháraným adaptacím typu Americká elegie či Americká idyla, jež se také utopily v ambicích o postižení celospolečenských jevů a skončily jako nablýskané… nic.

Vnitřní prázdnotu a neschopnost cokoli smysluplného sdělit se snaží Russoovci zakrýt přepálenou stylovostí. Zpomalovačky, zcizováky, šokantně explicitní záběry, bourání čtvrté stěny, použití vypravěče, změny formátu – to vše se objevuje poměrně nahodile a nekonzistentně. Bohatá postprodukce v komiksech samozřejmě funguje, dokonce je nezbytná; jenže když je v sociálně uvědomělém dramatu každá scéna natočená jinak, na působivosti to naopak ubírá. Přestylizovanost je po chvíli únavná, ale když si na ni člověk už zvykne, zjistí, že se každá epizoda v životě hlavního hrdiny ubírá směry, které jsme už tolikrát viděli…

Možná kdyby se Cherry objevil jako minisérie, jejíž každý díl by se odehrával v odlišném prostředí a byl natočen odlišným stylem, mohlo by to fungovat. Nekoukal bych se, ale fanoušky bych tomu klidně přál. Jenže rozdělení do kapitol úmorně dlouhého, dvouapůlhodinového filmu prostě nestačí a výsledek jako celistvý tvar nefunguje. Čím víc film postupoval, tím víc jsem ho nesnášel – misery porn a protahované utrpení v poslední třetině (včetně závěru, který spoustu předchozího staví na hlavu) podtrhuje resumé celého filmu – takhle holt dopadá snaha o hluboké umění podle komiksáků.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (6)

Verdikt

avatar4/10

Rimsy

Nápady přehlcený a provedením nedotažený – to je žánrový mišmaš jménem Cherry. Holland se snaží a i Russoovci dělají, co umějí nejlíp, jenže mimo komiksovou sféru to vede k velmi rozpačitým výsledkům.



Hodnocení čtenářů

  • avatar4/10

    Revan

  • avatar6/10

    cabal

  • avatar6/10

    Nexus6

  • avatar3/10

    GuidoA.

  • avatar8/10

    Spiker

  • avatar2/10

    maddy1111

  • avatar4/10

    remy

  • avatar6/10

    peter316

  • avatar5/10

    Cinefil

  • avatar6/10

    Muel

  • avatar6/10

    PetrZajic

  • avatar6/10

    Tranda-lina

Cherry: Recenze


ikona
do_Od
Anthony a Joe Russo si vzali pod svá křídla nejmladšího z Avengerů a natočili s ním rozmáchlé drama o lásce, válce a drogách. Jak jejich ambiciózní novinka dopadla? 

Novinka bratří Russoových už je pár dní venku, a byť to podle prvních ohlasů na nikterak zásadní počin nevypadalo, já jsem teď tady, abych vám pověděl, že se tohle rozmáchlé drama s Tomem Hollandem a Ciarou Bravo v hlavních rolích naopak zatraceně povedlo. Budu nejspíš v menšině, pokud ovšem máte rádi malé velké filmy, pokud vás fascinují příběhy o ztrápených jedincích, které systém ať už právem, či neprávem spolknul, sežvýkal a vyplivl, bude Cherry i pro vás. A jestli si libujete ve svižných a přehnaně stylizovaných podáních, rádi se vydáváte očima mladých hrdinů do míst, která jsou vám povědomá, ale na vlastní kůži jste je tak úplně nezažili, a do toho všeho si udržujete přehled o americkém dění, nejspíš si ho rovnou podobně jako já i zamilujete.

Film je adaptací stejnojmenné novely spisovatele a hlavní postavy v jednom Nica Walkera, který po střední škole narukoval do armády, vyrazil do Iráku, vrátil se s posttraumatickou stresovou poruchou, své psychické problémy začal řešit prášky a postupně zesilující drogovou závislost nakonec financoval bankovními loupežemi. Materiálu na hraní tudíž měli Russoovci jednoznačně dost, a taky že toho pečlivě využili. Jak už tomu tak ale bývá, musíte za vším nejprve hledat ženu.

Snímek je podobně jako třeba Pulp Fiction členěn do jednotlivých kapitol a hned ta první si klade za cíl seznámit diváka nejen s hlavní postavou, ale především s jeho celoživotní láskou, která do velké míry ovlivnila veškeré další dění. Zde se v roli sladké Emily představuje herečka Ciara Bravo a nutno říct, že chemie mezi ní a Hollandem je prakticky od začátku jasně hmatatelná a perfektně budovaná. On – mladé ucho, ona – typicky snová dívka od vedle, kterou najdete jen ve filmech a silně zkreslených životopisných knihách (Walkerův román rozhodně není autentickým přepisem skutečných událostí a autor za ta léta čelil mnohým kritikám, že si svůj příběh místy dost přibarvil). Vztah ústřední dvojice pak tvoří jádro celého snímku, vzhledem k jejich věku by ovšem byla chyba hledat v jejich počátečním chování nějakou logiku. Každý si nese nějaké rány z dětství, a byť film nestráví příliš mnoho času jejich definováním, rychle vás přinutí si uvědomit, že cesta tohohle konkrétního páru bude zatraceně divoká.

Po melancholické úvodní kapitole, která je mixem romantického filmu s počátečními minutami libovolné gangsterky Martina Scorseseho (takové to intro, kde je hlavní hrdina mladý kluk, má své divné kámoše a všichni správně tuší, co z něj za pár let asi vyroste), přichází kapitola druhá – základní výcvik. Není tajemstvím, že Russoovci mají nakoukáno, a navíc se ani nebojí veřejně přiznat, že se při natáčení Cherry inspirovali hned celou řadou jiných filmů. Když tedy napíšu, že tato část připomíná Olověnou vestu, myslím to nejen vážně, ale i v tom nejlepším slova smyslu. Tato krátká pasáž je pak navíc ohraničena i změnou formátu obrazu, to jen pro případ, že by na vás armádní výcvik nepůsobil dostatečně svíravým dojmem. Zároveň se jedná o takovou první vlaštovku, jež předesílá skutečné záměry tvůrců. Totiž nikoli pouze odvyprávět souvislý příběh o dopadech války na jednotlivce a jeho následném boji se závislostí na drogách, ale učinit tak s velkým, místy až přehnaně opulentním stylem. Proč jinak nechat místy Hollanda bořit čtvrtou zeď? Protože je to cool. Stejně jako je cool ukázat tělesnou prohlídku záběrem zevnitř konečníku či zavést diváka do války zpomaleným záběrem na letící helikoptéry (no dobře, jedno z toho je cool, to druhé – jakmile vás to trkne – spíš pobaví/znechutí). A to jsou jen drobky z obří hromady vizuálních nápadů, kterými Russoové film zasypali.

Abych to přiblížil ještě o něco lépe. Tvůrci si často dávají očividně velkou snahu s tím, aby natočili na první pohled nepodstatný záběr stylem, který se vám zaryje do paměti nebo v ní alespoň setrvá déle, než je běžné. Zcela nepochybně se pak najdou lidé, které to bude otravovat, a byť s nimi soucitím, rozhodně mezi ně nepatřím. Vedle senzačního zacházení s kamerou, barvami i formáty pak musí padnout zmínka taky o soundtracku Henryho Jackmana. Spojení hudby a obrazu ve mně odjakživa vyvolávalo silné pocity a tento film podobnými pasážemi doslova překypuje (skladba The Comedown z hlavy jen tak nezmizí). A je jedno, jestli k nim dochází při podávání asi nejživějšího obrazu války od Mariňáka, nebo až během servírování drogových seancí à la Requiem za sen. Chce to skutečně velkou odvahu střídat takhle odlišné žánry s podobnou vervou, jako to předvádí Russoové tady – jenže navzdory názorům, že to nefunguje nebo to někomu kazí dojem z celku, já byl konstantně na té samé notě jako tvůrci, takže mě ani na vteřinu nenapadlo řešit, jestli náhodou nemělo válečné řádění trvat dýl nebo jestli tam ta romantická linka nepůsobila trochu nadbytečně, protože mě mezitím válcovaly úplně jiné emoce. Patnáct let života je patnáct let života a za takovou dobu se zkrátka odehrají různé věci různými způsoby. Důležitý je celkový obraz společnosti a daných osob v ní, a ten Cherry maluje poměrně jasný.

Velkou zásluhu má na tom všem samozřejmě samotný Holland. Popravdě teď nevím, jestli byl Cherry započítaný už do letošního ročníku oscarového klání a jednoduše si jeho výkonu nikdo nevšiml, nebo jestli bude o alespoň nominaci bojovat za rok, co tady ovšem tenhle čtyřiadvacetiletý herec předvedl, je jeden z nejsilnějších výkonů jeho generace, a jestli se vám líbil už v Ďáblovi, tak počkejte, až uvidíte jeho proměnu od mladého naivního kluka, přes zničeného vojáka, jehož jediným úspěchem bylo, že si prošel peklem a přežil, až po feťáka, co na sebe zvrací, zatímco s pistolí v ruce okrádá jednu banku za druhou. Jo a jestli měl někdo dojem, že na Apple TV+ nebude nikdy žádný špinavější obsah, tak ho podobně jako mě vyvedou Russoovci velice rychle z omylu. Takové množství jehel, vpichů, zvracení, kálení, ale například i rozsekaných či spálených mrtvých těl tady už dlouho nebylo.


Přehrajte si trailer
Cherry je tak v prvé řadě zážitkem, který podobně jako například u filmů Michaela Baye bude vyžadovat od diváka jisté naladění. Na rozdíl od dejme tomu Potu a krve ale Russoovci vypráví dospělý, komplexní a vrstevnatý příběh s daleko rozsáhlejšími společenskými dopady, ve kterém – pravda, musí na relativně malém prostoru zvládnout ukočírovat hodně akčních, a ne vždy úplně věrohodných patnáct let něčího života. Daří se jim to naprosto perfektně? Ne a bylo by bláhové si myslet, že je něco takového vůbec možné. Jednoznačně ale předvádějí typ filmařiny, který není úplně běžný, je zatraceně sebevědomý, a chtěl bych ho potkávat na plátnech či v televizi podstatně častěji. Tak berte, nebo nechte být.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (9)

Verdikt

avatar8/10

do_Od

Bratři Russoové natočili komplexní příběh jednoho prostého Američana, který si prošel tam a zpátky peklem, a pak o tom napsal knihu. Až na pár nedostatků, jako třeba přílišná doslovnost, ovšem tuhle masivní zpověď, jež zároveň i zrcadlí daleko větší společenské problémy, zvládli zpracovat s velkou ctí a stylem, který byste u podobného námětu nejspíš nečekali.



Hodnocení redakce

  • avatar5/10

    Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar5/10

    speedy.mail

  • avatar7/10

    Tomino

  • avatar6/10

    Nexus6

  • avatar6/10

    kaapaa

  • avatar8/10

    Spiker

  • avatar8/10

    Perun

  • avatar4/10

    maddy1111

  • avatar8/10

    HotShot

  • avatar4/10

    PamPero

  • avatar8/10

    Rexxarus

  • avatar6/10

    MartinS96

  • avatar6/10

    peter316

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace