Boxer: V.I.M.
18:00 | 28.05.2023 |
Jasně, Rocky je prostě jenom jeden. Michael B. Jordan se sice v nástupnické sérii o Adonisi Creedovi snaží, seč mu naolejované bicepsy stačí, ale stejně jako mnoho dalších se nikdy nevyhne srovnání s patáliemi Italského hřebce. Filmařských snah vyrazit z boxerského ringu působivé drama přitom vůbec nebylo málo – jmenujme třeba Million Dollar Baby, Fightera, Těžkou váhu, Hurikán v ringu, Bojovníka a samozřejmě Zuřícího býka, zřejmě nejhlubší boxerský film všech dob. V téhle rozhodně nadprůměrné společnosti by mohla zapadnout nízkorozpočtová irská produkce z roku 1997, ale byla by to chyba – a proto ji právě teď raději připomínáme.
Dublinský rodák Jim Sheridan debutoval v roce 1989 filmem Moje levá noha, za níž svého první Oscara získal Daniel Day-Lewis. Režisér zjevně našel s londýnským hercem společnou řeč, a tak společně natočili ještě životopisné drama Ve jménu otce z roku 1993 a o čtyři roky později Boxera. Jak Sheridan přiznal loni na Letní filmové škole, Day-Lewise lanaří do svých projektů i dnes, ale neúspěšně. Nás diváky však může těšit, že z každé z těchto tří spoluprací vznikl velmi povedený film.
Jak je pro Sheridanovu tvorbu typické, i Boxer se vyjadřuje k ožehavým společenským otázkám. Jeho hlavním hrdinou je Danny Flynn, bývalý člen Prozatímní irské republikánské armády, který se po čtrnácti letech strávených ve vězení vrací domů do Belfastu. V něm je situace ke konci 90. let už o něco klidnější než v předchozích dekádách, zahořklost členů IRA, kteří jsou nuceni sklonit zbraně, však přetrvává. Přestože nikdo ve filmu nechodí do kostela ani jinak nepraktikuje náboženské rituály, spor mezi irskými katolíky a britskými protestanty je prodchnut hlubokou vzájemnou nenávistí.
V tomto třaskavém prostředí se Danny snaží rozjet boxerský klub, otevřený všem bez rozdílu vyznání či národnostní identity. To je samozřejmě trnem v oku pro některé jeho bývalé spolubojovníky z IRA, a tak na sebe násilnosti nenechají čekat. Těch se přitom odehraje mnohem víc na ulicích mezi znesvářenými stranami nežli v boxerském ringu, kde se Danny snaží rozdmýchat svou předčasně přerušenou kariéru. Jeho přátelé mu dobře radí, aby raději opustil zemi a neohlížel se, on ale nechce utíkat – raději by žil doma a v míru. Je něco takového ale vůbec možné?
Spíše než o sportovní snímek tedy jde o sociální drama s vtahující atmosférou neustále se blížícího průšvihu. Situaci nezklidňuje ani Dannyho románek s jeho dávnou láskou Maggie (Emily Watson), manželkou dalšího uvězněného člena IRA a dcerou uznávaného lokálního vůdce Joea (Brian Cox). Romantická linka je stejně důležitá jako ta boxerská a společenská, díky čemuž dlouho není jasné, které hodnoty nakonec převáží a jak se příběh uzavře. V každém případě je jasné, že s tímhle příběhem skončila bitva, nikoli celá občanská válka, jež sužovala Severní Irsko většinu druhé poloviny 20. století.
Jako vždy precizní Day-Lewis několik let před natáčením trénoval s irským boxerským šampionem Barrym McGuiganem. A na výsledku je to vidět, přestože výsledky jednotlivých zápasů samozřejmě nejsou tak podstatné jako u jiných boxerských filmů. Jedná se však o další důkaz preciznosti všech zúčastněných, kteří ani ty nejmenší detaily nechtěli nechat náhodě. Sheridan se navíc opět ukázal především jako herecký režisér a schopným tvářím Day-Lewise, Watson a Coxe dává dostatek prostoru k neokázalému, leč strhujícímu vyniknutí.
Téměř pětimilionový rozpočet se na tržbách vrátil třikrát, pro takto malou produkci však bylo zásadnějších několik nominací na Zlaté glóby a účast na berlínském festivalu. A samozřejmě také upozornění na tehdy stále aktuální tragédii severoirské společnosti. Na pozadí bratrovražedné války totiž nebylo možné žít normálně – každá snaha něco vybudovat selhává, nenávist je silnější než láska. K zažehnutí problému stačí malá jiskřička, a ta se vždycky objeví.
Přestože IRA vyhlásila příměří v létě roku 1997, tedy pár měsíců před premiérou snímku, až téměř o dekádu později došlo k definitivnímu složení zbraní. Boxer dodnes slouží jako syrová připomínka tohoto smutného dějinného období a zároveň jako tak trochu jiný boxerský film, v němž musí sport ustoupit přece jen důležitějším věcem.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
PS: Jestli chce někdo něco boxerského doporučit nebo naopak má nějaký zapadlý klenot, můj vzkazník je vám otevřený.