Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Papežův vymítač | The Pope's Exorcist | 2023
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 06.04.2023
CZ premiéra: 06.04.2023
režie: Julius Avery
hrají: Russell Crowe, Franco Nero, Alex Essoe, Daniel Zovatto, Laurel Marsden

Papežův vymítač: Recenze


ikona
Rimsy
julius averypapežův vymítačrussell crowe
Ani nápaditý nadpřirozený horor, ani psychologický thriller o čelení vlastním strachům, ani kritika církevní přetvářky. Papežův vymítač to rozehrává na mnoha frontách, pokaždé to však končí jen remízou. 

„98 procent případů, které řeším, jsou spíše prací pro lékaře a psychology. A těm zbylým dvěma procentům říkám – zlo,“ popisuje hned v úvodu hřmotný dobrák s tváří Russella Crowa svou práci vrchního vatikánského exorcisty. Vyprávění vychází z knih a vzpomínek Gabriela Amortha, který pracoval jako vrchní církevní vymítač celých 30 let až do své smrti roku 2016. Filmový příběh se vrací k začátkům jeho kariéry, konkrétně do roku 1987.

Po zveřejnění traileru se proti zobrazení Amortha ohradila Mezinárodní asociace exorcistů, kterou skutečný Amorth roku 1993 založil. Nejedná se totiž o umírněnou biografii, nýbrž o pravověrný vymítačský horor, jaký se od Vymítače ďábla ze 70. let objevuje každou chvíli. Nutno přiznat, že novinka nenabízí mnoho prvků, kterými může fanoušky série V zajetí démonů, Derricksonových mystérií V moci ďábla či Chraň nás od zlého či dalšího vykrádání původního Friedkinova díla ve filmech i seriálech skutečně překvapit.

Děj se odehrává na jednom kastilském opatství, kde stavební dělníci nevědomky uvolní po staletí spící zlo. Mocný démon začne terorizovat americkou rodinu, která chtěla sídlo rekonstruovat. Ovdovělá žena a její pubertální dcera se obrátí na místního kněze poté, co se obětí nečistých her stane nevinný syn. Mladý zástupce církve se obrátí na Vatikán a zanedlouho už Amorth nasedá na svůj skútr.

Crowe zvládá roli zdatného, leč trochu povýšeného a vtipkujícího vymítače bez problému, ohranému příběhovému konceptu navíc dodává aspoň lehce spirituální rozměr. Pro herce se jedná o první zářez do hororového žánru a je jasné, že ho na příběhu lákalo něco jiného než obligátní zvracení krve a křupání páteřních obratlů.

Tím je zřejmě nonkonformní postava samotného Amortha, který sice desítky let oddaně sloužil církvi, zároveň se však nebál upozorňovat na její nedostatky. I v Croweově podání nechce Amorth přistoupit na politické hry církevních hodnostářů, působí jako buřič a učiněný badass. Naštěstí se může spolehnout na podporu samotného papeže (Franco Nero), který mu osobně pomáhá, a díky němuž dokáže exorcista odhalit sofistikované spiknutí na způsob Šifry mistry Leonarda.

Těžko říct, nakolik Amorthovy rebelie vůči systému stojí na reálných základech, nakonec na tom ale příliš nezáleží. Důležitější je samotný fakt, že se film snaží pomocí témat individuální i kolektivní víry ozvláštnit subžánr vymítačského hororu. Crowe pojímá Amortha nikoli jako zaslepeného zástupce církve, nýbrž jako člověka z masa (hodně masa) a kostí, který si navzdory pravidelným zpovědím nedokáže určitá selhání odpustit. Navíc kvůli pohledu za vatikánskou oponu pochybuje o samotném smyslu institucionalizované víry. Ve filmu se opakovaně praví, že „naše hříchy si nás najdou.“

To jsou rozhodně zajímavé motivy dalece přesahují nejen limity žánru, ale bohužel také schopnosti tvůrců. Během produkce snímku došlo k mnoha zmatkům a průtahům včetně rozsáhlého přepisování scénáře a výměny režiséra. Tím je nakonec Julius Avery, podepsaný pod loňským Samaritánem se Sylvestrem Stallonem, náckovskou zombárnou Overlord či dramatem Syn zmaru s Ewanem McGregorem. V podobně zamotaných projektech se samozřejmě těžko určuje, do čeho všeho mohl režisér mluvit, každopádně Papežův vymítač Averymu v jeho průměrné filmografii ostudu dělat nebude – naopak do ni velmi dobře zapadne.

K nevyužitému potenciálu se přidává i symbolický rozměr démonického antagonisty, který by šlo mnohem lépe propojit s trochu tajemným příběhem vdovy. Musíme se však spokojit s rutinně ošklivou proměnou dítěte ve zjizvené monstrum s dunivým hlasem Ralpha Inesona, krok po kroku navádějící Amortha až ke značně brutálnímu finále, které si eRkový rating rozhodně zaslouží.


Přehrajte si trailer
Už od úvodního ukázkového vymítání si však divák vzpomene na Constantina, který hýřil nápady a neotřelými řešeními přece jen v nepoměrně větším množství. Závěr pak otevírá a vzápětí zase trochu uzavírá možnost dalších pokračování, zřejmě však není důvod si představovat, že by Crowův vymítací šprýmař dosáhl takových úspěchů, aby někdo něco takového vůbec potřeboval.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (6)

Verdikt

avatar5/10

Rimsy

Žánrová jednohubka neurazí a pyšní se několika sympatickými motivy, které však pouze nejistě načrtává. Ani z hlediska stylu se nejedná o nic, na co byste si pár dní po zhlédnutí vzpomněli, jako přímočará zábava na 100 minut ale Papežův vymítač poslouží.



Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    speedy.mail

  • avatar5/10

    Tomino

  • avatar6/10

    the dark knight

  • avatar6/10

    Herkulesss

  • avatar6/10

    krumlajs

  • avatar6/10

    Nazgul

  • avatar6/10

    malylada

  • avatar5/10

    Perun

  • avatar6/10

    pytlak15

  • avatar6/10

    HotShot

  • avatar8/10

    TheHofi

  • avatar3/10

    Karbunkule

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace