Kostlivec: Recenze
16:00 | 16.06.2023 |
Americké domy mají v hororech několik zajímavých vlastností. Je v nich většinou rozlehlý sklep s nefunkčním osvětlením a nepřeberné množství temných kumbálů a skříní, kde se dokáže schovat kdeco – třeba plíživé nepochopitelné zlo vymykající se zdravému rozumu. A přesně v takovémto domě žije psychiatr Will Harper se svými dvěma dcerami, dospívající Sadie a malou Sawyer. Jejich poklidným životem nedávno otřásla rodinná tragédie, se kterou se ani jeden z nich prozatím nedokázal vyrovnat. Will o ní odmítá s dětmi mluvit, Sadie pořád nemůže uvěřit, že se to stalo a Sawyer trpí nočními můrami. A aby toho nebylo málo, po návštěvě jednoho z psychicky narušených pacientů se v jejich domě začnou dít hodně podivné věci. Přišel čas, aby se každý před spaním přesvědčil, jestli na něho ve skříni nečíhá nějaký kostlivec.
Adaptace literárních děl Stephena Kinga mají oproti ostatním filmovým hororům výhodu v tom, že se mohou opřít o příběh z pera skutečného mistra žánru. Zároveň se ale nedá říct, že každé zpracování Kingova románu nebo povídky je povedené. Zkrátka potřebujete zručného režiséra, dobré herce a hlavně scenáristu, který převede literární předlohu do takové podoby, že bude lidem tuhnout krev v žilách. V případě Kostlivce jde o zpracování krátké povídky The Boogeyman z roku 1973, jejíž český překlad je lehce nešťastný, protože kostlivec ve skříni evokuje úplně jiný problém než bubáka pod postelí. Ale to je náš problém. Scénáře se každopádně ujali Scott Beck, Bryan Woods a Mark Heyman, z nichž první dva si vysloužili ostruhy za Tiché místo. Z původní zápletky ovšem nechali pouze torzo a místo toho napsali příběh o traumatu ze ztráty blízké osoby, v jehož pozadí se postupně začne rozlézat další zlo, vylézající po nocích z pootevřených dveří, co byly ještě před chvílí určitě zavřené. A funguje to.
Režisér Rob Savage na sebe upozornil „covidovým“ hororem Host, kde dokázal vybudovat poměrně hutnou atmosféru i na tak malém prostoru, jakým je záběr webkamery. V Kostlivci se mu to naštěstí podařilo zopakovat. V jeho podání je svět rodiny Harperů znepokojivým a tísnivým místem, protknutým rodinnou tragédií a bezmocným zoufalstvím. Už jenom to, jak se ztráta manželky a matky promítá do psychiky všech tří pozůstalých, by vystačilo na kvalitní psychologický horor. Sophie Thatcher (Yellowjackets) je v roli dospívající Sadie vynikající a traumatizovanou dívku podává tak přesvědčivě, že jí budete držet palce.
Právě ona je v popředí celého děje a musí se poprat nejen se životní ztrátou, ale především s bytostí pohybující se za hranicí světla. Stejně skvělá je Vivien Lyra Blair (Obi-Wan Kenobi), jejíž Sawyer je směsicí dětské bezradnosti a zarputilosti. Chris Messina (Ďábel, Argo, Air: Zrození legendy) je v roli jejich otce naprosto přesným prototypem dospělého, jenž by rád dětem v jejich trápení pomohl, ale výmyslům o bubácích odmítá věřit. A skvělá volba byl i David Dastmalchian (Duna, Sebevražedný oddíl 2) v roli narušeného Lestera Billingse, nicméně ten se na rozdíl od původní povídky v příběhu jenom mihne.
Společně s hudbou Patricka Jonssona dokáže tenhle ansámbl přesvědčivě navodit tu správnou hororovou atmosféru, kde se nehraje ani tak moc na lekačky, jako na pocit nerovného souboje mezi vyděšenými dětmi a nesmrtelným zlem. Bohužel po slibné první polovině začne Kostlivec působit dojmem, že se Savage až příliš snažil udělat z původní Kingovy znepokojující povídky něco víc a náležitě ji rozvést. Přichází proto na řadu vysvětlování, co je ten bubák zač, kde se tady vzal a jak se ho zbavit. Budiž, tvorba trochy toho nezbytného lore kolem hlavního záporáka není na škodu, ale musí se to udělat tak, aby se z plíživé duchařiny nestala bohapustá naháněčka vetřelce ve sklepě.
Přehrajte si trailer Bohužel Savage v tento okamžik přepnul do akčního módu, což by samo o sobě nevadilo, kdyby se mu tím dařilo udržet potřebnou atmosféru a konzistenci vyprávění. Ale akční finále má spíš podobu generického boss fightu, který může obstát v padesátém pokračování Resident Evil, ale ne u diváka, jemuž se prvních 60 minut servíruje poctivá hrůza z něčeho cizího a rozumově neuchopitelného, jak to u Kingových adaptací máme rádi. V ten okamžik jde veškerá hrůza do háje a do popředí se valí jedno hororové klišé za druhým. Přitom stačilo nedělat z bubáka druhého klauna Pennywise a místo toho dovyprávět příběh o tom, co člověk vidí v temných zákoutích, když jeho psychikou otřese násilná smrt jednoho z rodičů. Takhle zůstává Kostlivec lehce nadprůměrným, ale snadno zaměnitelným hororem pro méně náročné publikum.
Verdikt
crom
Pokud máte pocit, že strašidla neexistují, zřejmě jste se pořádně nedívali do skříně. Kromě nějakého toho kostlivce z minulosti byste tam totiž mohli najít prastaré plíživé zlo živící se strachem a slabostí. Horor Kostlivec Roba Savage poctivě buduje atmosféru od první minuty, staví na silných hereckých výkonech a traumatu ze ztráty blízké osoby. Nakonec však sklouzává k akčnímu finále, které bohužel příliš nefunguje a do předchozího dění se vůbec nehodí. Výsledek ale pořád zůstává lehce uspokojivý.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 6/10
Slide
- 7/10
Phil cze
- 7/10
the dark knight
- 6/10
krumlajs
- 7/10
malylada
- 5/10
Perun
- 7/10
Sub-Zero
- 6/10
slord
- 4/10
holub113
- 4/10
Bospor
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Pochvala za výběr méně známé mistrovy předlohy, která se celovečerní adaptace do této doby nedočkala. Nedržet se doslovně předlohy a zpracovat příběh z trochu jiného pohledu zaměřením se na rodinu doktora a nikoliv pacienta je fajn nápad. Palec nahoru také za , která by v tomto pojetí . Savage se po dějové stránce s ničím moc nezdržuje a jde rovnou na věc, díky čemuž se neplýtvá se stopáží více, než by bylo záhodno a taktéž tempo se drží na solidní úrovni. Škoda, že na stylové hrátky s kamerou, jako je v traileru prezentovaná scéna pohledu pod postel, moc nedojde, ale přesto se Savageovi za pomocí kamery, hudby a střihu daří budovat pěknou atmosféru. Nepostradatelné lekačky jsou funkční a finálová potyčka s paranormálním squatterem pak svým podáním a náladou dokonce lehce připomene pecky od Wana.
Podobných historek s bubákem v baráku, pořádajícím eliminační párty pro jeho obyvatele, už tady bylo nepočítaně a tahle sice ničím výjimečným z řady nevystupuje, ale Savage předvádí slušné řemeslo, což na spokojený divácký zážitek stačí. Celkově jedna z těch lepších kingovek a příjemná žánrovka, která si na nic nehraje, ale to, co dělá, dělá dobře.