Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Zhasni a zemřeš | Lights Out | 2016
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 22.07.2016
CZ premiéra: 21.07.2016
režie: David F. Sandberg
hrají: Teresa Palmer, Emily Alyn Lind, Gabriel Bateman, Amiah Miller, Alicia Vela-Bailey

Zhasni a zemřeš: Recenze


ikona
imf
Malý skromný horůrek, který opět dokazuje, že žánr lze oživit když už ne geniálním nápadem, tak alespoň poctivým řemeslem. 

Nafukovat úspěšné hororové kraťasy na celovečerní stopáž se většinou nevyplácí, ale produkující James Wan to v případě švédského tříminutového fenoménu udělal chytře. Jednoduše dal skromných pět milionů přímo jeho tvůrci a držel Davida F. Sandberga otcovsky za ručičku. Resp. mu jen občas poradil, protože Sandberg je takový skandinávský Peter Jackson. Točí už od útlého věku a svými krátkými horory si doma získal slušné renomé. Zbytek v roce 2013 zajistil YouTube a krátký film o strachu z temnoty, ve kterém si zahrála Sandbergova manželka Lotta Losten. Ta má mimochodem drobné cameo i v celovečerní verzi. Příběhy mladých nadějných tvůrců ale často končí právě na prahu mainstreamu. Sandbergova kariéra by tu ale mohla teprve regulérně startovat.

 

Nebudu tu zdlouhavě řešit, kdo udělal jaké rozhodnutí a komu tedy připnout metál. Můžeme dlouho spekulovat, jestli to byl Wan nebo Sandberg, kdo udržel snímek na ideální osmdesátiminutové stopáži. Kdo vyhnal ze scénáře tradiční klišé a osadil ho postavami z masa a kostí. Koho napadlo nesvítit hlavnímu bubákovi do obličeje (tedy s výjimkou samotného závěru). Všechno to ale byly skvělé volby, díky nimž Zhasni a zemřeš skvěle funguje i v delším formátu.

Zápletka se totiž za svou jednoduchost nestydí, ba právě naopak. Mírně vyšinutá maminka měla v dětství kamarádku Dianu, která se bála světla. Doktoři se ji snažili vyléčit šokem a skončilo to hodně špatně. Tak špatně, že se nyní dlouhé prsty temnoty vkrádají zpátky do života matčiných dětí... áááá následuje lekačka. A další. A pak ještě jedna. Ne, Zhasni a zemřeš vás netrápí dlouhou expozicí nebo vodopádem nikam nevedoucích otázek. Tohle není mytologie á la Kruh (a teď myslím spíš japonský originál, kdo viděl nebo četl Spirálu a Smyčku, tak ví o čem je řeč), jde o jednoduše načrtnutou povídačku na "dobrou" noc, ve které se tvůrci skoro až nemohou dočkat strašení. Silueta Diany se tak objevuje velmi brzy a Sandberg tasí další trumfové eso.

 

Snímek je totiž velmi kreativně natočený, kameraman doslova "maluje" světlem a využívá digitální technologie k tomu, aby komorní interiéry nasvítil tu osamělou žárovkou, tu svíčkou, displejem telefonu nebo ostrým paprskem policejní baterky. Kontrast mezi světlem a stínem je nevyčerpatelnou studnicí lekaček a vraždící stín je primitivním, ale dokonale fungujícím záporákem. Jistě, jsou to přesně ty skokové lekačky, které vás v jiných filmech brzy naštvou, ale tady se brnká na strunu přirozeného strachu ze tmy, jenž živí hlavního bubáka. A tahle fóbie z neosvětlených prostor se rychle přenese na celé publikum.

Ten třetí vzadu, stojící příhodně ve stínu, si ovšem zaslouží stejnou pochvalu jako producent a režisér. Scenáristovi Ericu Heissererovi se povedl husarský kousek. Ze začátku vás zmate rychlou expozicí, ale jakmile se dostanete pod kůži postavě matky, kterou hraje Maria Bello, začne se v jejích zmatečných replikách rýsovat pozadí celé štrapáce, ze kterého vám naskočí možná větší husina než z nervózního zvuku třepotajících se žárovkových vláken. Snímek vás tak bude jemně napínat až do konce a především se budete bát o jeho aktéry.

 

Herců tu není moc, ale všichni mají s čím pracovat. Maria Bello je jako vyšinutá matka skvělým opěrným bodem, desetiletý Gabriel Bateman je přesně to děcko, které umí hrát a ví co se od něj chce - alespoň jedno takové ročně a všichni budeme spokojení. Teresa Palmer je hlavně hezká, kalifornsky opálená a umí koulet očima, když se před ní něco "děsivého, ale pořád jen PG-13" odehrává. Na druhou stranu lze kvitovat s povděkem, že má macgyverovské vlohy a neutíká po schodech směrem nahoru, když ji něco honí. Vlastně se skoro divíte, že to není chlap, ověšený právě nějakým blonďatým a prsatým závažím. Role se tu prohodily, ale dokonce i ten nic nechápající boyfriend je docela sympatický a nejde o úplné dřevo, které by zhynulo v první scéně.

 

Ve výsledku tedy poctivá prácička, která samozřejmě v samotném finále trochu ztrácí, protože najednou na nic není čas a všechno se musí rychle vyřešit a utnout, ale možná i ta definitiva je vlastně osvěžující. Nechceme milion pokračování a širší multiverse. Prostě se povedlo natočit dobrý horor podle zajímavého nápadu. Zazvonil zvonec a bubáka je konec. Tak by to mělo být, aby divák zatleskal a odnesl si domů všechny ty noční děsy. Díky za ně, a taky za všechny ty účtenky. Dneska večer nechám zapnutou nejen klimatizaci, ale pro jistotu i lampičku.

Verdikt

avatar7/10

imf



Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    Snura

  • avatar7/10

    cabal

  • avatar6/10

    Rokle

  • avatar6/10

    Tomino

  • avatar8/10

    Phil cze

  • avatar6/10

    the dark knight

  • avatar7/10

    Jack Harer

  • avatar6/10

    Vardant

  • avatar4/10

    Nexus6

  • avatar7/10

    hroubek

  • avatar7/10

    krumlajs

  • avatar8/10

    Davies182

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace