Holland: Recenze
14:00 | 03.04.2025 |

Nejen sovy, ale ani americká předměstí nejsou tím, čím se zdají být. O obojím nás opakovaně poučil David Lynch. Zlověstnost americké suburbie je jedním z jeho hlavních motivů nejen v Modrém sametu. A k estetice amerického předměstí patří spořádaná žena a matka ve zdánlivě spokojeném manželství, které zdaleka uspokojivé není. Manžílci pak mají tendenci udržovat věci v tajnosti. Nebo vidět svou ženu jako jakýsi automaton, který lze restartovat. Na tuto tradici a téma navazuje v novém filmu Holland s Nicole Kidman v hlavní roli režisérka Mimi Cave.
Holland nás zavádí do fiktivního amerického městečka ve státě Michigan, které svou vazbu na Holandsko berou s velkou vážností. V úhledné zelené krajině rotují ramena jednoho větrného mlýnu, luka pokrývají tulipány a lidé holdují tradičním tancům v krojích a dřevácích. Tuto pitoreskní realitu si Nancy (Nicole Kidman) pochvaluje už v úvodním voice-overu. Dokud nepřišla s manželem Fredem (Matthew Macfadyan) do Hollandu, neměla stání ani nepoznala štěstí.
Dojem místa a společenství izolovaného od zbytku státu je tedy nastolen od prvních minut. Nancy sice pracuje na základní škole, vyučuje domácí práce, jinak je ale dokonalou hospodyňkou a tradwife, která má pro svého manžela oftalmologa vracejícího se z ordinace vždy vzorně navařeno. Ideál padesátých let zasazený do let nultých tohoto století.
Film tohoto typu samozřejmě potřebuje záhadu a ta přichází spolu se zmizelou náušnicí a Fredovými podezřele častými pracovními cestami. Má snad milenku? Nebo se za jeho výlety skrývá něco zlověstnějšího? A ať už jde o cokoliv, jen stěží to může být horší než následující hodina a půl.
Mimi Cave debutovala kritiky chváleným hororem Fresh o dívce, která nabyde podezření, že je její přítel kanibal. Holland ale do značné míry jakékoliv režijní vedení postrádá. Práce s tempem, gradací nebo dávkování informací naprosto selhává. Kamera talentovaného Pawela Pogorzelského (Slunovrat) se sice občas prosadí, zejména ve snové sekvenci se zmenšenou verzí Nancy procházející modelem městečka se železnicí, ale většinu času je podobně unylá a nemotivovaná jako postavy snímku.
A nemotivovanost nás dostává ke stěžejní bolesti filmu, kterou je scénář, za nímž stojí Andrew Sodroski. Ten je plný děr, nelogičností a co je nejhorší opuštěných motivů/postav (co přesně ve filmu pohledává Rachel Sennott, která se po úvodní scéně už neobjeví, zůstává otázkou; spolu s ní se časem vytratí i motiv chlapce procházejícího si pubertou). Předstíraná tajemnost filmu vede k tomu, že je na základě chování postav v podstatě nemožné rekonstruovat zápletku.
Slovo „předstírání“” je zde klíčové. Podobně jako Nancy předstírá štěstí v tradičním manželstvi, tak i film samotný vyvolává dojem neupřímnosti. Při sledování Hollandu jsem si několikrát vzpomněl na loňský horor Longlegs, v jehož nesnášení jsem poměrně osamocený. Nenechte se mýlit, Holland je výrazně horší než Longlegs, ale v obou nacházím určitou míru falše a nápodoby. Oba snímky dokázaly napodobit určitý typ atmosféry, ale naprosto rezignovaly na to, že atmosféra také potřebuje nějakou substanci.
Přehrajte si trailer Scéna, která na nás působí strašidelně jen proto, že používá určité zavedené zvuky a úhly kamery a situace, které nám evokují starší filmy a situace, jež v nás dokázaly vyvolat strach, je neskonale méně působivá, než taková, v níž je strach podložen něčím hmatatelným.
Longlegs tak kopíroval lepší thrillery o masových vrazích a využíval formální berličky k vytvoření emocí, aniž by nabídl cokoliv opravdového. Fungoval spíše jako filtr na horor než film. Holland se v tomto proviňuje ješte výrazněji, protože mu chybí technická zručnost Longlegs. Napodobuje filmy jako Modrý samet, Stepfordské paničky (remake rovněž s Nicole Kidman) nebo To nic, drahá Olivie Wilde, ale dělá to způsobem tak nezdařilým, že nemůže vyvolat nic než aluze. Nejen že nedokáže říct cokoliv nového, neříká vůbec nic.
Partnerství prokukční společností Nicole Kidman Blossom Films s Amazonem zatím nepřineslo nic pozoruhodného a možná je načase se odhodlat k Fredovu nápadu, jak zlepšit uvadající manželstvi: zmáčknout restart na špičce nosu Nicole. Holland totiž nabízí subtilnost tance v dřevácích.
Verdikt

krauset
Naprosto mrtvolný film, který svou ospalostí nechtěně připomíná život hlavní hrdinky. Po zhlédnutí thrilleru Holland žádná tulipánová horečka nehrozí.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
3/10
starpep
2/10
Mlczoch