To nic, drahá: Recenze
17:00 | 21.09.2022 |
Už od prvního traileru bylo jasné, že nový snímek Olivie Wilde bude daleko ambicióznější než její prvotina bizarně přeložená do češtiny jako Šprtky to chtějí taky. Luxusní obsazení v čele s Florence Pugh, Chrisem Pinem a Harry Stylesem jsme zde sledovali v dokonalých padesátkových kulisách, postavení žen a mužů křičelo Stepfordské paničky, až příliš pohádkový život pro změnu dával vzpomenout na kultovní Truman Show a vizuální lákadla z utopického pouštního městečka zase připomínala tvorbu Christophera Nolana. První reakce z festivalů ovšem naše očekávání rychle zchladila, a před projekcí tak nezbývalo než doufat, že se nadějné, byť v kontroverzích utápěné režisérce podařilo přijít alespoň se solidním příspěvkem do žánru realitu ohýbajících sci-fi.
A já vám už takhle z kraje můžu říct, že povedlo. To nic, drahá je, když nic jiného, skutečně působivě natočený, ozvučený a navzdory spekulacím kolem jistého zpěváka/herce i zahraný film, jehož vady na kráse sice poněkud sráží celkový divácký dojem, ale rozhodně nejsou překážkou v tom, aby si ho lidé jako zážitek v kině dosyta užili. Ale popořadě.
Snímek vypráví o mladém zamilovaném páru Alice a Jackovi (Pugh a Styles), kteří žijí v 50. letech v malém městečku Victory, které je však obestřeno mnoha tajemstvími. Jako například kam každé ráno všichni muži odjíždí, co je náplní jejich práce, nebo odkud se vzal a co vlastně dělá svérázný šéf všech zaměstnanců Victory projektu charismatický Frank (Chris Pine).
Film pak navzdory mým očekáváním – resp. obavám – s větším či menším úspěchem na všechny otázky postupně podává i odpovědi. Děje se to ale zejména během první půlky, kdy se teprve seznamujeme s denní rutinou krásné Alice v podání dráždivě sexy Pugh, sledujeme, jak si hýčká svého manžela, jak se baví se svými kamarádkami, a obecně pronikáme do vztahů a pravidel města Victory, kdy se divák opravdu náramně baví. S přibývajícím časem se však v dokonalé realitě nevyhnutelně objevují podezřelé trhliny. Z drobných detailů se plynule stávají čím dál větší potíže, což nakonec ústřední hrdinku vyšle na nebezpečnou a spirálovitou cestu k odhalení skutečného pozadí Victory projektu a vlastně i hlavního motivu celého filmu.
Podobně spletité paranoidní thrillery tu samozřejmě máme relativně často. K režisérčině dobru je ale nutno říct, že její snímek celou dobu drží pevně pohromadě a vyprávění se nikdy nerozpadne. Solidní audiovizuální hody, ke kterým patří všelijaké opulentní večírky, sexuální styky, nebo posléze psychotické stavy určitých postav, to navíc zvedají vysoko nad vody průměru. Soundtrack možná nebude ideální na samostatný poslech, garantuji vám však, že si melodie z filmu budete hvízdat ještě druhý den.
Problémem je tak zase jednou scénář, kdy zejména v závěrečné třetině filmu rázem postavy více podléhají tomu, co po nich děj vyžaduje, a nikoli tomu, co by odpovídalo jejich povaze. Poselství, které do té doby bylo mezi řádky celkem jasně čitelné, najednou snímek začne divákovi cpát se vší doslovností. Dochází na zcela zbytečné momenty a jistá úmrtí, která tam očividně jsou, jenom aby někdo mohl říct něco rádoby feministického, a místo toho, aby závěr působil dojmem třešničky na jinak chutném dortu, odchází člověk s hořkou pachutí na jazyku. A to je vzhledem k předchozímu bravurně budovanému ději velká škoda.
Herecké výkony Pugh a Pinea jsou nicméně famózní. Zejména britská herečka je tady jasnou tahounkou, v níž se pere láska s loajalitou spolu se zvědavostí a vzdorem. Její Alice používá racionalitu a prozíravost, nechybí jí ale ani strach a citlivost, které z ní dělají uvěřitelnou hrdinku, jež je strašně snadné fandit. Pine, ačkoliv nedostal moc prostoru, si pak svého záporáka vychutnal do puntíku a mám pocit, že čím je starší, tím je lepší. Co se pak celého toho drama kolem LaBeoufa a Stylese týče, jsem na vážkách, protože známý zpěvák do tohohle padesátkového retra zapadá na první pohled jednoznačně víc než bouřlivák Shia, v těch několika silnějších a dramatičtějších momentech by ale zase hvězda Střípků ženy nebo Železných srdcí zahrála nepochybně líp. Za mě každopádně Styles svoji úlohu zvládl.
Přehrajte si trailer Kolem a kolem je tak novinka Olivie Wilde povedenou záležitostí, které to na velkém plátně sluší stejně jako například z poslední doby filmům Jordana Peelea. Oba filmaři zároveň mají trochu problém s tím, že jejich tvorba není vždy tak chytrá, jak by si asi přáli. Z To nic, drahá si přesto lze vytáhnout několik zajímavých otázek a následně o nich v hospodě krátce debatovat s přáteli, pokud jste ale podobně jako třeba já doufali v rovnou novou klasiku a vystřelení Wilde do režisérské první ligy, budete muset čekat dál. Zatím se fanfáry nekonají, talent ale předvedla opět veliký a osobně budu její další projekt velmi vyhlížet.
Verdikt
do_Od
Feministický Matrix, moderní Stepfordské paničky a emocionálně nedotažená Truman Show, novinku To nic, drahá byste mohli přirovnat ke spoustě více či méně ambiciózních sci-fi. Sama o sobě pak sice přichází s vlastním vizuálním pojetím a velkou dávkou šmrncu, z hlediska děje nebo poselství ale není zdaleka tak vydatná, jak by si režírující Olivia Wilde asi přála, a jak bychom si my diváci zasloužili. Za vidění na velkém plátně ale přesto stojí.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 7/10
Mr. Hlad
Hodnocení čtenářů
- 6/10
acheron
- 6/10
Silence
- 6/10
Revan
- 5/10
cabal
- 6/10
b1aster
- 7/10
Slide
- 4/10
Tomino
- 4/10
Phil cze
- 7/10
Toren
- 7/10
Herkulesss
- 8/10
kvok
- 6/10
Nexus6
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Hlavní potíž tady představuje scénář, který filmu průběžně podkopává nohy. Ani by vlastně nevadilo, že se Wilde a její tým rozhodli příběhově vydat osvědčenou (zlí jazykové by asi uvedli "provařenou") cestou a během ní si vypůjčují oblíbené motivy zejména z nestárnoucí klasiky The Stepford Wives nebo třeba Peeleova nedávného hitu Get Out v míře větší než velké, ale počínají si při tom naprosto nenápaditě a rutině, přičemž jejich vlastní přínos k tématu je značně neobjevný a banální (v podstatě se zde jen odškrtávají jednotlivé "povinné" přísady všech podobných antiutopicko-satirických záležitostí, zpracovávajících motiv "Alenky za zrcadlem", hezky bod po bodu a k tomu v režimu na autopilota) a to včetně "překvapivé" pointy, která je svým vyzněním vysloveně tendenční (pokud tady bylo cílem nastavovat nějaké zrcadlo nebo ukazovat prstem, tak se to příliš nepovedlo, respektive šlo to provést mnohem sofistikovaněji/chytřeji). Na rozdíl od zmíněného Get Outu.
Na druhou stranu jsou zde, naštěstí, i nějaká pozitiva. Wilde se může rozhodně opřít o herecké obsazení. Pugh v hlavní roli předvádí vynikající výkon a opět dokazuje jaký má talent a široký herecký rejstřík, přičemž ani Pine, náhradník Styles a Wilde osobně za ní nejsou příliš pozadu. Současně si Wilde pohlídala audiovizuální stránku a v případě kamery, střihu, výpravy, triků, nebo hudby není filmu příliš co vytknout. Navíc v některých momentech dokáže Wilde vykouzlit opravdu výbornou paranoidní atmosféru, kombinovanou s optimistickým "peklem", tolik typickým pro filmové 50s a vybraným scénám ve filmu rovněž nechybí pěkná vizuální stylovost (zvláště ztvárnění satelitního městečka a obecně dobové zasazení působí skvěle). Co je to ale všechno platné, když samotné tvůrčí sdělení zaostává.
Ve výsledku se tak jedná o slušný (navíc pěkně vypadající) příspěvek do žánru, ovšem s předvídatelným příběhem a jeho průběhem, plus zakončený prvoplánovou pointou, který za mnohokrát opakované zhlédnutí asi stát moc nebude. Nicméně nadále doufám, že Wilde bude v kariéře na režijní stoličce pokračovat, protože si vybírá zajímavé projekty a řemeslo zvládá bez problémů. Tudíž šance, někdy v budoucnu, na postup do vyšší režisérské elity pro ní stále existuje.