Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Avatar | 2009
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 18.12.2009
CZ premiéra: 17.12.2009
režie: James Cameron
hrají: Michelle Rodriguez, Sigourney Weaver, Sam Worthington, Joel Moore, Zoe Saldana

Avatar: Recenze


ikona
Cival
Natočil Cameron opravdu filmovou pecku roku? 

James Cameron to dokázal. Dokázal to v tak megalomanském stylu, že se všechny ostatní hollywoodské velkoprodukce posledních deseti let rázem scvrkly. Musíme si to přiznat hned na začátku, i když to neznamená, že by některé filmy nedokázaly důkladněji masírovat divácká srdce, nebo že by namodralá vize musela všechny srazit na kolena. Filmy si lze užívat na mnoha úrovních. Zároveň však platí, že v rámci kategorie „supernákladný hollywoodský blockbuster“ nic opulentnějšího na skladě není.

Už v prvním odstavci jsem ze sebe stihl vystřelit hned několik velikášských přívlastků. Epický, monumentální, kulervoucí, pompézní, spektakulární… všechna tahle přídavná jména se budou v souvislosti s Cameronovým snímek skloňovat. Právem. Přesto v jiných souvislostech, než na jaké jsme si zvykli. Avatar na svoji velikost primárně neupozorňuje. Nenajdete tu zbytečné akční scény nebo samoúčelné trikové exhibice. Černé díry na utápění milionů Cameron do svého díla nevyhloubil. Jen prostě vylíčil archetypální příběh ve výrazně širším měřítku.

Ústřední zápletka je už notoricky známá. Jako by s tím počítal i samotný Cameron, který v prvních dvaceti minutách spěšně vysype všechny důležité informace. Okamžitě přimkneme k ochrnutému ex-mariňákovi jménem Jake Sully, rozkoukáme se po vojenské základně, na kterou přiletěl, a tam se nám nenásilně představí všechny důležité postavy. Pak už hurá napojit se do „Avatára“ a rejdit po pralese. Kratinká expozice účelně brání bobtnání filmu na tříhodinovou stopáž. Jinak totiž není, kde ubírat.

Cameron moc dobře ví, že některé věci se nevyplatí uspěchat, každá minuta se proto bude do budoucna hodit. Ne snad kvůli odhalování nějakých nečekaných dějových zákrut – upřímně řečeno, ve filmu snad ani žádná není – ale kvůli pečlivému dovyprávění a prokreslení „vesmírného Tance s vlky“. Cameron v tomhle směru vždycky patřil mezi perfekcionisty. A zjevně na tom nehodlá nic měnit. Ani dvanáct let nečinnosti (velmi relativní nečinnosti), mu nezabránilo ve zkomponování epického megafilmu, v němž má každičký záběr své přesné místo. Prázdné recenzentské klišé, můžete si říct. Ovšem právě zde znovu získává svou věcnou podstatu. Každá zpomalovačka, každý kamerový zoom, který zpřítomňuje shluky pixelů, každý záběr, který vás má oslnit krásou Pandory, se přesně trefuje. Cameron celé dvě a půl hodiny stojí v průsečíku mezi tím, co kážou špičkoví hollywoodští řemeslníci, a tím, co je cool a vždycky jste to chtěli vidět na plátně. Adrenalin, napětí, romantika i akce se podobně jako v Titanicu setkávají v dokonalém poměru a slévají se do neslýchaně kompaktní podívané, bez slabých pasáží. Vtlouká se do hlavy dojem „že líp už danou látku prostě natočit nešlo“.

Cameron neztratil nic ze svého citu pro vyznění konkrétních scén, takže mu nedělá potíže klást za sebe intimní milostná vyznání i těžkotonážní válečnou řež. Kolikrát jsou doslova zahlcovány smysly. Oči a uši se na celé dlouhé pasáže noří do tajů Pandory, Cameron z nich přesto dokáže v mžiku vytrhnout a vsadit do filmu minutovou bezeslovnou etudu na téma „život na vozíku je na hovno“. A to si prosím vystačí jen se sedícím Samem Worthingtonem a „sebevykrádací“ hudbou Jamese Hornera, která mimochodem v celém filmu funguje fantasticky (snad jen závěrečný slaďák Leony Lewis mohl výrazně ubrat na sacharidech). Právě takhle se pozná režisér, jenž má dokonalou kontrolu nad filmem, i nad divákem samotným.

Strojová preciznost může zradit, ale Avatar naštěstí není ten případ. Je tu až příliš mnoho nových vjemů, než aby se dalo povýšeně nudit. Přílet na Pandoru totiž znamená i vstup do nové éry digitální kinematografie. Není dokonalá. Koníci v ní stále nemotorně poskakují a pohyby čtyřmetrových Na´vi ještě nejsou tak přesné, aby si člověk sem tam nepřipomněl jejích digitální původ. Občas se prostě stále zdá, jako by v té nádherné přírodě poskočila postavička z pixelů. Zázračnost Avatara pak spočívá v tom, že veškeré oslňující scenérie – a všechny kameny, na které si můžete sáhnout, voda, která stéká po tvářích, vítr, který ševelí ve stromech – důsledně zapírají svůj počítačový původ. Člověk se může pídit jen po postavách, opájet se jejich eskapádami a samozřejmě bookovat letenky hned, jak se výlet na Pandoru objeví v katalogu Čedoku.

Cameron přeskočil dobu, kdy se lamentovalo nad klíčováním na modrá nebo zelená plátna. Hrdinové, a nejen ti uměle vytvoření (!), jsou bezchybně zapuštění do počítačem generovaného prostředí, čímž se filmy jako King Kong nebo Návrat krále smrskávají v nedokonalé součástky vývojového řetězce. Na jeho konci stojí právě Avatar. To on nastavuje laťku. K němu budou trikoví mágové odkazovat. Od něj se budou odvozovat digitální maxima. O porážce Roberta Zemeckise v technologických závodech nemluvě – právě on přitom snil, že zhmotní z jedniček a nul postavy, za jejichž zorničkami bude cítit život. Jakmile uvidí Neytiri, jak lascivně pije vodu z listů, jakmile si na plátně vychutná mezidruhové milostné vyznání (jeden z nejsilnějších momentů filmu), pak pravděpodobně podpálí kůlnu se svými udělátky a svůj příští film natočí černobíle na obyčejnou šestnáctku.

Potupa pro ostatní vědecko-technické pionýry je to příliš velká - a Cameronův digitální triumf příliš nepřehlédnutelný. Znovu se přitom vyplatí zdůraznit, že Železný Jim technologie nezneužívá, ale jen ji precizně využívá. Těží z nich možná se stejnou urputností a hamižností, s jakou lidé chtějí vydolovat z panenské přírody na Pandoře vzácnou surovinu - proto těch dvanáct let čekání. Jenže pokaždé jich nakonec užije s rozvahou a s přesnou znalostí míry.

Což víceméně platí i pro 3D. Stereo na sebe prakticky neupozorňuje. Prostorovost míří do hloubky záběru, takže fandové šroubováků letících přímo do obličeje budou možná zklamáni. I k 3D Cameron přistupuje s důvtipem, jako k dalšímu upgradeu možností, jenž se nevyplatí přepálit. Díky třetímu rozměru se může publikum vpíjet do obrazu. Film prostě víc vtáhne. Eskamotérské výšlapy na skály a průlety mezi stromy jsou intenzivnější, 3D celkově zesiluje zážitek, ale film jistě bude fungovat i bez něj. Plochá verze z něj akorát něco ukrojí. Podobně jako ukrajuje dabing, jenž není vyloženě slabý, ale… zřetelně zplošťuje zvukový mix a otupuje emocionálně nejvypjatější scény, typově solidnímu obsazení navzdory. Kdo má naposlouchaný trailer, ten vytuší, že originál v několika momentech přitvrdí.

Čímž se dostáváme k té jedné jediné hvězdičce, která pod článkem chybí. Pro jistou umělost. Dá se bez problémů snést, že Avatar spojuje všemožná příběhová schémata, klišé a ověřené postupy, i když ty, pravda, občas nepůsobí přesvědčivě. Některé stěžejní momenty, jež by se vešly do otázek typu „proč Na´vi mezi sebe vpouští Avatary?“ nebo „proč se učí anglicky?“, se nepodaří věrohodně prokreslit až do poslední minuty. Pocit umělosti se pak zesiluje v momentech, kdy se na sebe navrství příliš mnoho ambicí a přepjaté ekoposelství sálá z nafialovělých scén, v nichž dva modrásci pobíhají po trávě, která se jim rozsvěcí pod nohama. V takových chvílích Avatar připomíná sci-fi fantasie desetiletých chlapců, kteří chtějí vidět hodně krásných věcí, a nezapomenout přitom na moudrá slova učitelky vlastivědy. Moc naivní, moc  infantilní… zkrátka hláškující Arnold, ani naštvaná Ripleyová, to prostě nejsou. Což vám bude sakra líto pokaždé, když Cameron odběhne od „nevinné pohádky o Gunganech“ do vojenské základny, a tam každou větou přesvědčí, že má pořád koule. Ale vyčítat mu to? Na to není nárok…

Když Jim svůj velkolepý návrat korunuje monumentálním válečným střetem z poslední půlhodinky, pochopíte, proč se od chvíle, kdy Titanic posbíral rekordních jedenáct Oscarů, nikdo neodvážil prohlásit za krále světa. Camerona z trůnu prostě jen tak někdo nesrazí.

P.S.: Čím byl ukecaný a rozverný Christoph Waltz v Hanebných panchartech, tím je rázný Stehen Lang jako plukovník Quaritch. Geniální protivník!

Verdikt

avatar9/10

Cival

Bývalý mariňák Jake Sully (Sam Worthington), toho času odkázaný na invalidní vozík, přilétá na měsíc Pandora. Má se zapojit do programu, jehož cílem je vypuzení původních obyvatel a těžba cenné suroviny. Díky tomu dostane svého Avatára, s nímž může lítat po džungli a vetřít se do přízně kmene, jenž žije v úzkém sepjetí s přírodou. Jenže co až klíčící přízeň a lásku zadupe hamižný člověk a jeho válečné stroje? Velkolepý sci-fi návrat Jamese Camerona fascinuje svou audiovizuální prezentací, která nemá v historii obdoby. Čitelný příběh s výrazným ekologickým podtextem je mistrovsky zrežírován a technologicky maximálně vypiplán. Byl-li nějaký film stvořen pro kino, pak jím je nepochybně Avatar.



Hodnocení redakce

  • avatar10/10

    Gonzi


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    derek007

  • avatar10/10

    RoBo

  • avatar8/10

    Jillen

  • avatar9/10

    Susanne

  • avatar10/10

    marodavidoff

  • avatar9/10

    Rouder

  • avatar9/10

    Luke Newman

  • avatar10/10

    Anetka

  • avatar9/10

    ROBBERY

  • avatar7/10

    Memphis

  • avatar8/10

    vader

  • avatar10/10

    pearl_jam

Recenze 15 minut z filmu


ikona
imf
 

Kdo včera nadával, dnes oslavuje. Tohle moudro samozřejmě nebude platit univerzálně, ale patnáctiminutová ukázka dech vyráží. V následující "recenzi" budeme řešit hlavně to jak vypadá, proč tak vypadá a co to pro všechny bude znamenat. Děj ponechme stranou, ostatně nástřel si přečtete v infu a v preview a podle těch pěti scén, jejichž úryvky jsme měli možnost vidět, to vypadá spíš na jemné hrátky s archetypy, nikoliv o další revoluci. Ta audiovizuální je už tak hodně velké sousto.

Delgo, World of Warcraft, Artur a Minimojové, Gungani ze Star Wars. Mimozemská rasa z Avatara byla přirovnávána v diskuzních klubech k tuctům starším renderovaných příšerek, ale dejte sličné modré krásce pár řádek dialogu, a rychle se ztratíte v jejích kukadlech o rozměrech CDčka. Avatar možná vypadá jako Beowulf na steroidech, s barevnou paletou z dob hippies, ale... jako by už samotná radikální evoluce Zemeckisova modelu nestačila (o tom až dále), Cameron dosáhl toho, že nesklouzává k lacinému upozorňování na třetí rozměr. Prostě si točí tak jako vždycky, tj. úchvatně. Kamera klouže kolem hrdinů a objektů, přičemž jejich objem se materializuje naprosto přirozeně. Tu je hrana, tu něco prosvítá nebo rotuje. Poprvé jsem měl u 3D filmu pocit, že mi nikdo nic nenutí. Hrané scény bez účasti triků prozrazovaly jen obroučky extra brýlí.

S přechodem na planetu Pandora a naprostým vymizením lidského elementu ovšem přichází zatěžkávací zkouška. VŠE je renderované, protože po čemkoliv pozemském není v okolí ani památky. Jake ve své avataří Na'Vi podobě se ocitá uprostřed duhového lesa, pronásledován obřím dinosauromonstrem, a 3D musí rozdýchat i zběsilé rejdění kamerou v akčních scénách. Což se daří, za cenu rozostření při rychlých pohybech (přirozená věc, která ovšem ve 3D může při střihu scény z polocelků a polodetailů působit mírně chaoticky - mám ale pocit, že podobný "sensory overload" byste měli v případě hrané 3D scény). Mnohem důležitější jsou však dva technické majstrštyky: Interakce hrdinů s prostředím a jejich pohyb v něm, a hlavně vzájemná interakce dvou renderovaných charakterů.

Co se týče pohybu hlavního hrdiny v honičkách, nechává Cameron za sebou veškerou konkurenci a nechává je minimální pochyby o kvalitě motion capture. Samozřejmě lze kontrovat, že animovat lidi s jejich obličeji je těžší než rozhýbat třímetrové modrásky, ale plynulost veškerých pohybů a vnoření do iluze je absolutní. Na'Vi se vám nemusí líbit, můžete mít odpor k duhovým keříkům, ale po iniciačních pěti minutách vás Cameronův svět pohltí. A díky absenci lidí přestane kontrast triků a skutečných herců mlátit oční nervy (o to bude v pozdější fázi filmu další setkání obou světů kontrastnější... jako mimozemšťani ale budou dost možná působit lidi... to je správně cameronovsky chytré). Důsledkem ovšem je, že máme před sebou dlouhé minuty s modroklukama a modroholkama. Část komorního "balení" je součástí ukázky a i když nesázím na to, že si Zoe Saldanu v modré formě zamilujete, rozhodně není těžké uvěřit, že to mezi těmi dvěma jiskří. V obličejových svalech to Cameron Zemeckisovi natírá absolutním K.O. během deseti vteřin. Avatar nevypadá jako nic co znáte, zároveň se ale vzpírá označení animák ve všech zabarveních slova. Tohle je vážně něco jiného. A s každým dalším dnem, který ten film stráví v laboratořích WETA, to pravděpodobně vypadá líp a líp.

Ale aby tahle recenze nekončila tak jako všechny popisky magické čtvrthodinky. Vsadím hodinky na to, že Avatar se každému líbit nebude, a nemluvím teď jen o lidech, kteří preferují úzce vymezenou podobu filmových triků a světů. Ošívat se budou pořád ještě i lidé, kteří velký hype posuzují jako kabát, jenž filmu už nikdo neodpáře, a zapomínat nesmíme ani na notorické prudiče. Faktem zůstává, že Cameron si koleduje a sází všechno na jednu kartu. Je mu dost možná jedno, jestli to vyjde nebo ne, protože si plní sen technického hračičky, velikého snílka a nenapravitelného puntíčkáře. Nejde mu o prachy, nejde mu o vaše sympatie, jde mu o film a příběh bez kompromisů. Jeho, pro některé možná trochu sobecká, snaha značně připomíná Speed Racera. A i když Avatar má o poznání silnější auru a marketingově by se nejradši prošeptala rovnou k 2001: Vesmírné odysee, vystřízlivění ze čtyři roky spřádaného velkofilmu bude pro mnohé bolestné. Neříkejte, že jsme vás nevarovali. Neříkejte, že vás to nepřekvapilo. Neříkejte, že to nechcete vidět. Pod stromeček nám Cameron chystá větší než obrovský dárek. Už víme, že ponožky to nejsou. Ale jestli jste si místo lyží přáli snowboard...

Verdikt

avatar9/10

imf


Hodnocení redakce

  • avatar9/10

    k0C0UR

  • avatar9/10

    Cival

  • avatar9/10

    Spooner

  • avatar10/10

    Mr. Hlad

  • avatar9/10

    KarelR

  • avatar10/10

    Gonzi


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    HALUZNIAK

  • avatar10/10

    Vincent

  • avatar7/10

    ghostrider

  • avatar10/10

    Karbous

  • avatar10/10

    Ravenhorn

  • avatar9/10

    novoten

  • avatar10/10

    Lightning

  • avatar9/10

    kryšpín

  • avatar7/10

    Jeržik

  • avatar9/10

    Rastr

  • avatar9/10

    acheron

  • avatar8/10

    Crawler

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace