Talkshow s ďáblem: Recenze
09:00 | 25.02.2025 |

Děje se to každý rok, obvykle hned několikrát. Zničehonic se odkudsi, třeba z jihu (čili z festivalu South by Southwest), objeví nečekaný hororový hit, který navzdory nuzným podmínkám vzniku dokáže obohatit žánr o něco dosud neviděného, a festivalové publikum i kritická obec tleskají. K tuzemským divákům a divačkám se však tyto tituly leckdy ani nedostanou, a když už, tak s velkým zpožděním. To je případ i svérázné Talkshow s ďáblem, kterou jsme v kinech vidět sice nemohli, ale už nějakou dobu si ji můžete přehrát na KVIFF.TV. A přestože jde o v podstatě dva roky starý snímek, pozornost milovníků hlavně sedmdesátkových hororů si rozhodně zaslouží.
Třetí společný snímek australských hororových bratrů Camerona a Colina Cairnese nás prostřednictvím prvků fiktivního dokumentu a found footage vrací do 70. let, konkrétně k jednomu velmi speciálnímu halloweenskému vysílání late-night talk show. „Na nočním televizním vysílání bylo v 70. a 80. letech něco nebezpečného. Hlavně talk shows byla jako okna do podivného světa dospělých,“ nechali se slyšet tvůrci. Úvodní zhruba osmiminutová montáž efektivně předá informace o pozadí pořadu i tehdejší ožehavé atmosféře v USA, kterou tematizovaly známé horory (Vymítač ďábla, Přichází satan!), satiry (Televizní společnost) i sociální thrillery (Špinavé ulice, Taxikář), přičemž ze všech těchto titulů si Cairnesovic novinka něco bere. Chytlavá koláž obrazů toho ale prozradí možná až moc a jasně tak předestře další děj – jen z málokteré z ukázaných Čechovových pistolí se totiž nakonec nevystřelí.
Rychle se tak seznámíme s moderátorem Jackem Delroyem, kterého uhrančivě slizkým způsobem ztvárňuje David Dastmalchian. Ani žoviální projev a postupující bulvarizace jeho pořadu Noční sovy však nedovedou zabránit klesajícím ratingům, a tak se Jack během halloweenského vysílání rozhodne vytasit trumf – totiž dívku Lilly údajně posedlou démonem. Součástí show je i její psycholožka June, dále exoticky působící médium Christou a jízlivý skeptik Carmichael, který prezentované nadpřirozené kousky nekompromisně odhaluje a vyvrací.
Většinu stopáže hodinu a půl dlouhého snímku tvoří v reálném čase se odehrávající Jackovo zpovídání hostů a vybízení k ukázkám jejich schopností. Bratři Cairnesovi se snaží evokovat dokumentárnost, což k hororové působivosti díla jednoznačně přispívá – záběry tak vypadají, jako by šlo o téměř neupravený záznam televizní show s občasnými dokumentárními prostřihy do zákulisí. U nich není jasné, kdo a proč by je natáčel, snímek se ostatně ani sedmdesátkové stylistické postupy nesnaží emulovat za každou cenu – spíše pomocí přesného okopírování některých prvků a ohýbání či karikování jiných vytváří jakousi přepjatou esenci tehdejší televizní estetiky, díky čemuž je výsledek sedmdesátkovější než skutečná sedmdesátková produkce.
Nedá se říct, že by s podobným konceptem nikdo nikdy nepřišel, bratrům Cairnesovým se však zadání podařilo naplnit velmi stylově, zábavně a především dostatečně odlišně od většiny současné hororové tvorby. Sázka na klaustrofobickou atmosféru jednoho studia se vyplatila a divák si stejně jako postavy nemůže být jist, kde je pravda. Kam až hodlá Jack v zájmu rostoucích ratingů zajít? Má pravdu bořič mýtů Carmichael, jenž dokáže vysvětlit i zdánlivě nemožné jevy, anebo je tohle hraní si s ohněm skutečnou cestou do pekel?
Přehrajte si trailer Navzdory hororovému rámování jde v jádru o klasické schéma tragické postavy, která nedokáže včas zabránit svému propadu do osudového průšvihu. Obdobně čitelná je i kritika mediální honby za sledovaností, potažmo celé televizní kultury se vším její povrchností, podbízivostí a vyumělkovaností. Jednoduchá až banální poselství jsou však zaobalena dostatečným množstvím žánrového potěšení na to, aby tyto nedostatky až tak nevadily.
Obskurních událostí totiž postupně přibývá, nálada znepokojivě houstne a i z tváře elegantního moderátora postupně mizí úsměv. Narůstá naopak množství praktických efektů a samotný závěr, vyloženě halucinogenní a féerický, katarzně uvolňuje napětí, které se v předchozích desítkách minut v publiku městnalo. Přesto mu lze vyčíst, že není až tak emocionálně uspokojivý či nepředvídatelný, jak by se slušelo, a navíc nepropojuje všechny rozehrané motivy. Jde o dílčí výtky, které sice zabraňují tomu, aby film vstoupil do dějin jako jeden z nejlepších nezávislých hororů posledních let, ale na uspokojivý divácký zážitek, který navíc ještě nějakou dobu doznívá, to přesto stačí.
Verdikt

Rimsy
Ach, ta proradná televize! Strhující výkon Davida Dastmalchiana zhmotňuje noční můru všech moderátorů talk shows, totiž zlobivé a přehnaně improvizující hosty. Kritika mediálních praktik sází hlavně na zúzkostňující atmosféru umocněnou sedmdesátkovou stylizací.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
7/10
TedGeorge
Hodnocení čtenářů
5/10
the dark knight
8/10
Lodbrok
6/10
Muel
6/10
SHUTTER
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry