Pasáž: Recenze
20:00 | 12.03.2025 |

U nového počinu režisérů podle mnohých nejlepších dvou marvelovek jsem dost vzpomínal na nedávné diskuze okolo Captaina Americy. Jistě, objektivně nezvládnutý film s Red Hulkem běsnícím v Bílém domě si rozhodně nezaslouží a nezasloužil žádné vynášení do nebes, problémy jsou u něj zcela zjevné a nikdo je nepopírá. Jenže. Když i takhle domotaná marvelovka v těch nejslabších momentech pořád stojí na snaživých hereckých výkonech, důstojné kameře a solidním poselství, a někdo je přesto ochoten ji odepsat jako jeden z nejhorších filmů, co kdy viděl, co si pak dotyčný bude asi říkat u filmu, který působí naprosto mrtvolně od začátku až do konce, nikdo se u něj nesnažil ani na sekundu před kamerou nebo za ní, a ještě navíc je jeho děj naprosto zapomenutelná, milionkrát viděná a veškerých zábavných či jinak podnětných hrotů zbavená výprava z bodu A do bodu B převlečená za jakousi obří revoluci? No já bych vám to hodnocení nezáviděl.
Řeč je samozřejmě o novince Pasáž, která v pátek přistane na Netflixu. Nicméně ještě jsem neskončil. Tento unylý vyprázdněný kus contentu stál navíc 320 milionů dolarů, což ho strká někam mezi prvního a druhého Avatara. A Stvořitel, podobně laděná sci-fi s umělou inteligencí, sice byla stupidní až na půdu a z jejích dialogů a děr v logice jsem si chtěl místy prostřelit mozek, ale i ta vypadala za pouhých 80 milionů stokrát velkolepěji a dráž, než co Russoovi předvedli zde. Tohle je nevysvětlitelné, neomluvitelné, naprosto tristní mrhání penězi i časem diváků, kteří pochopitelně díky hvězdnému obsazení a marketingovému pushi k tomu filmu usednou a nějaká čísla to zase udělá. Pokud se ale někdo třeba jen trochu těšil, že ho přinejhorším čeká alespoň úsměvné béčko a výlet do devadesátek říznutý lehce dystopickou atmosférou a kulisami a třeba i menším punkem, bude absolutně zdevastován. Není tady NIC.
Co hůř, nejenže ten film nedokáže přinést žádné pozitivní emoce, sentiment, no prostě cokoli, co by se dalo považovat za fajn zážitek a alespoň maličký přínos světu, naopak vytváří problémy, které jsem rozhodně nechtěl mít. Tak například jsem se začal bát o poslední řadu Stranger Things, protože Millie Bobby Brown, kterou jsem až doposud snaživě hájil, tady podala tak frackoidně meh výkon, že jestli z něj předvede jen desetinu ve vlajkovém seriálu Netflixu, naprosto ho tím potopí. Chris Pratt pro změnu skutečně dokonal svoji cestu od největší hvězdy Hollywoodu k nejotravnějšímu Chrisovi ze všech hollywoodských Chrisů, jehož neochota zahrát zdejšího hrdinu aspoň o kousek jinak než Star-Lorda či týpky z Jurského světa, Pasažérů nebo Války zítřka, akorát potvrzuje, že někteří herci svůj status fakt zneužívají k tomu, aby brali těžký prachy víceméně za nic. Normálně mi bylo zle, a to jsem původně doufal, že to budu psát jen k té blond paruce.
Ale budiž. Jestli Netflix touží po tom splachovat stamiliony do záchoda a točit filmy, které působí, jako by je napsala a natočila umělá inteligence, ať si to klidně dělá. Jenže tohle AI nepsala a netočila. Aspoň teda ne oficiálně. Pod snímkem jsou naopak podepsaní lidé, kteří se dokonce v těchto dnech k Marvelu vrací a budou do velké míry ovlivňovat úspěch či neúspěch další marvelovské pětiletky minimálně. A tohle má být jejich vizitka? Pod tímhle fakt chce být někdo z nich podepsán?
Vůbec nevím, k čemu je tady shrnování děje, nicméně jelikož přesně takovýto přístup zvolili tvůrci pro takřka všechny aspekty filmu, půjdu alespoň já příkladem. Zápletka se točí okolo mladé holky a jejího chytrého a nadaného bratra, jenž před lety zmizel. Vše se pak odehrává ve světě, kde si roboti a lidi po létech soužití mírně řečeno přestali rozumět, a jedna obří korporace situace využila k tomu, aby z lidí udělala de facto otroky a z robotů vyhnance. Je to skoro jako Ready Player One minus všechny ty cool věci a postavy a odkazy. A kdybych srovnal filmové adaptace, tak je to jako kdyby jedno točil Spielberg a to druhé takový Eli Roth. Zvažoval jsem i horší jména, ale nějaké elementární základy tady furt jsou, ještě to není level Toulová nebo Boll. Ovšem jestli má být tohle jediná výhra tohoto snímku, pak všichni ostatní krutě prohráli.
O pár let později se každopádně za mladou dívkou dostaví jistý robot, který se ukáže být jejím bratrem, nebo má aspoň jeho vědomí a vzpomínky. Ona se jej tak ještě za zpočátku neochotné pomoci bývalého vojáka vydá hledat a přitom…ano, dojde k revoluci. Je to hrozně hloupé, přímočaré, postrádá to jakékoli nuance, navíc to nemá akci, spád, překvapivé momenty, zábavné dialogy, humor, no zkrátka ty věci, které AI nemá šanci sama od sebe vymyslet nebo zařídit, protože nemá duši ani talent. I proto to vlastně řadím níž než všechny ty post-Harry Potter snahy o nové akční franšízy jako Divergent a další srágory, protože i ty sakra měly aspoň kousek té duše.
Přehrajte si trailer Takže jo, já vlastně doufám, že to čtveřice tvůrců zatáhla hned zkraje, nechala vše napsat a vymyslet ChatGPT nebo jiný nástroj a prostě jen hloupé kravaťáky z Netflixu obrala o jejich roční bonusy, protože kdyby tenhle bezkrevný, smysly otupující a nebýt to tak smutné, tak legračně špatný film představoval jejich současnou formu, tak fakt RIP Avengers. Tak či tak ale RIP Netflix, protože i když budou v budoucnu jejich filmy už levnější, dokud si tam nenajmou nějaký dramaturgy a nezačnou projevovat aspoň ždibek zájmu o výslednou kvalitu těch věcí, co produkují, tak se jim tam budou takhle chodit vysmívat další a další tvůrci. A to prostě není dobře – pro cinefily, běžné diváky ani kinematografii jako takovou.
Verdikt

do_Od
Dvě hodiny, které vám už nikdo nevrátí.
Vaše hodnocení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry