Nosferatu: Recenze
11:00 | 01.01.2025 |
Co si budeme nalhávat, byl to předem trochu prohraný boj. Každá nová adaptace literární či filmové klasiky je předurčena k nesouhlasným úšklebkům, protože zarytí příznivci starších verzí obvykle nechtějí vidět jiné než „to své“ pojetí a méně oddané publikum se zase těžko překvapuje, jelikož už minimálně základní příběhové črty dobře zná. Po úspěchu Čarodějnice se do tohoto nerovného boje pustil i Robert Eggers a sám tehdy podotkl, že plánovat remake možná nejvlivnějšího filmového hororu jako svůj druhý snímek je rouhačské a egomaniakální. A měl pravdu.
Snad proto se přípravy jeho drákulovské variace protáhly téměř na dekádu a newyorský filmař během těchto let stihl natočit stylizovaný poeovský psycho-thriller Maják a svérázně krvavé pojetí jednoho skandinávského mýtu s názvem Seveřan. Produkční průtahy se podepsaly také na tom, že původně obsazenou Anyu Taylor-Joy nahradila Lily-Rose Depp, což se především ze začátku filmu neukazuje jako dobré rozhodnutí; podobně jako v případě dalších zprvu pochybných tvůrčích voleb je však třeba říct, že s nabíhajícími závěrečnými titulky nezbývá než uznale pokývat hlavou nad tím, jak se Eggers a jeho tým nelehkého úkolu zhostili.
Více než sto let starý Upír Nosferatu je pomníkem filmového expresionismu a pomohl definovat hororové prvky, z nichž žánr čerpá dodnes. Na Friedricha Wilhelma Murnaua navázal o půl století později i Werner Herzog, jehož romantičtější Fantom noci se místy až snově zabýval paradoxní těžkostí upírova údělu. Přestože Eggers oficiálně remakuje starou filmovou adaptaci románu Brama Stokera, je si samozřejmě vědom i drákulovské tradice, v čele s postmoderně hrdě vykloubenou verzí Francise Forda Coppoly z roku 1992.
Eggers jako režisér i scenárista zjevně chápe, že stěžejní literární dílo gotického hororu dnes není možné brát se vší vážností a děsivostí, kterou Stoker do svého díla na konci 19. století vkládal – na to jsme viděli už příliš mnoho Drákulovin, Renfieldů a nekonečného popkulturního ždímání zubatého hraběte. Patos spojený s postavami mladého právníka, jeho oddaně milující ženy a po krvi věčně toužícího monstra už vyvolává spíše úsměv, a zatímco některé dobové recenze Stokerův román doporučovaly jen dostatečně silným povahám, pravověrné převedení textu na plátno by v současné hororové nabídce poměrně snadno zapadlo.
V aktuálním snímku tak můžeme vidět vypravěčské prvky či aspoň pomrknutí po většině starších verzí, přičemž právě pociťovaná nutnost vyjádřit se k bohaté tradici je tím, co výsledku nejvíce podkopává nohy. I v oněch nemnoha negativních zámořských recenzích se jako hlavní výtka zmiňuje, že Eggers natočil prostě „jen“ důstojný průsečík Stokerova románu a Murnauova filmu. A skutečně nejde o nečekaně podvratné, normy ohýbající a žánry přesahující dílo, jež by se z výchozího bodu dopracovalo k šokujícím závěrům – nový Nosferatu je pořád především smysluplně citlivou aktualizací oblíbené gotické látky pro 21. století.
V souladu s Murnauovým Upírem Nosferatu se tudíž ocitáme ve fiktivním německém přístavu Wisborg roku 1838, kde mladý a ambiciózní realiťák Thomas opouští svou milující choť Ellen, aby se vydal na osudovou cestu do Transylvánie. Vše je tedy na svém místě a oněch zhruba 40 minut, o které je novinka delší nežli původní film, vyplňuje především množství sympatických interakcí s vedlejšími postavami a také naznačení poněkud temného pozadí Ellen, jež zde má více prostoru než kdy dřív.
Nicholas Hoult jako Thomas nic nekazí a na Lily-Rose Depp si naštěstí lze zvyknout. Bill Skarsgård, jenž si po klaunu Pennywiseovi připisuje další moderní ztělesnění ikonické hororové figury, je stejnou měrou děsivý jako karikaturně směšný. Jde o zdařilou připomínku hororového pořekadla, že čím méně toho z monstra vidíme, tím je děsivější: Zprvu se Nosferatu skrývá ve stínech a budí dojem hrozivé, omnipotentní síly, zato pozdější zobrazení jeho reálných kontur masku děsu do značné míry strhává.
Tvůrčí záměr podtrhují i další postavy – hlavně Willem Dafoe v maniakální vanhelsingovské kreaci či nejednou přehrávající Aaron Taylor-Johnson jako Thomasův přítel Harding. A když Ralph Ineson coby konzervativní doktor Sievers doporučuje utažení Ellenina korzetu pro lepší krevní oběh v ženském těle, je jasné, že Eggerse na profláklém příběhu nezaujala pouze možnost prvoplánově šířit hrůzu moderními filmařskými prostředky.
Ačkoli totiž Thomas opakovaně hovoří o tom, že jeho cesta na nebezpečný východ je obětí pro rodinu, ve skutečnosti se obětuje spíše jeho žena. Emancipační linka zde hraje větší roli než v předchozích zpracováních a mysteriózní minulost Ellen jí přidává na hloubce. Zde už totiž nejde o čistou, nezkaženou dívku, jejíž dobrota uvrhne do bázně i bytostně zlého nemrtvého, díky čemuž může dojít k vykoupení ostatních hříšníků; tato Ellen má vlastní agendu a konfrontací s Nosferatem se vědomě vyrovnává s vlastními démony, což je dramaticky mnohem podnětnější.
Obdobně scénář v duchu folk hororů sestavuje divočejší a monstróznější obraz upíra nežli ve většině ostatních verzí, což pomáhá nastolení množství protikladů, které se ve vyprávění opakovaně střetávají. Osvícenská víra ve vědu a civilizovanost dostává na frak v přímém souboji s primitivní živelností vampýra i pravěkou moudrostí Dafoeova okultisty. Je jasné, že většina těchto motivů se nachází už v jádru Nosferatova/Drákulova příběhu, avšak Eggers k nim upírá dostatečnou pozornost, aby je divák nepřehlédl. Což by se přitom vzhledem k audiovizuálním kvalitám mohlo snadno stát.
Přehrajte si trailer Kameraman Jarin Blaschke, jenž vedle všech předchozích Eggersových celovečeráků nasnímal i Shyamalanovu hříčku Někdo klepe na dveře, hýří nepodbízivými nápady a vyžívá se v oku lahodících kontrastech ohně a sněhu. Teple a chladně nasvícené scény přitom pomáhají rytmizovat vyprávění a společně se zlověstnou, leckdy nepříjemnou hudbou Robina Carolana, která ale v klíčových momentech dokáže překvapit osudovou epikou, napomáhají ponoření publika do tohoto temného světa na celých (jen lehce přefouklých) 132 minut.
Robert Eggers tedy v neférovém boji překvapivě vyhrál. Jeho Nosferatu není bez chyb, slabších míst či rozporuplných rozhodnutí, přesto si zaslouží uznání hlavně za to, že jej lze sledovat jako funkční gotický horor i jako poučené vyjádření k historii zprofanované látky.
Verdikt
Rimsy
Částečně uctivě konzervativní, částečně provokativně „jiné“. Dopředu bylo jasné, že jakákoli tvůrčí volba Roberta Eggerse ohledně remaku žánrového etalonu bude pod nesmlouvaným drobnohledem, nápaditý autor se s tím však vypořádal důstojně. Nabízí na více úrovních zábavný snímek, na který se skvěle dívá a ještě lépe se poslouchá. Což rozhodně není málo.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
- 10/10
Upír Nosferatu
- 7/10
Nosferatu - Fantom noci
Hodnocení redakce
- 6/10
KarelR
- 9/10
do_Od
Hodnocení čtenářů
- 8/10
woody
- 8/10
Slide
- 6/10
Phil cze
- 9/10
Memphis
- 7/10
the dark knight
- 6/10
Spiker
- 8/10
MS_Cyril
- 7/10
Ferdinand.
- 7/10
Sub-Zero
- 7/10
esmo
- 8/10
SHUTTER
- 7/10
Haggar
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry