Napoleon: Recenze
09:00 | 04.09.2024 |
Zack Snyder promine, ale nejočekávanější režisérský sestřih posledního roku je tady. Na rozdíl od mnoha jiných jsem totiž nad Napoleonem nezlomil hůl a stále doufal. V loňské, při 158 minutové stopáži už tak nestřídmé verzi, se totiž ukrýval velmi nápaditý a podnětný film, který se snažil na napoleonský mýtus nahlédnout trochu jinak než předchozí filmová a seriálová zpracování. Zdálo se, že za spoustu problémů mohou právě přehnaně nabroušené střihačské nůžky, vybírajících si daň v podobě nejasných motivací, překotného pletichaření a leckdy nepochopitelného hopsání mezi historickými momenty.
Tento narativ s oblibou přiživoval i sám Ridley Scott, velký milovník director’s cutů, jenž vehementně lákal na „svou“ opravdovou a plnohodnotnou verzi. Její stopáž měla dosahovat gargantuovských 250 minut a zmateným, leč ne otráveným fanouškům původní verze svítala naděje, že se jednou dočkají tučnějšího napoleonského příběhu. Množství mlhavých až protichůdných vyjádření však postupně vyjevilo, že Scott vlastně asi ani nic sestříhaného nemá a že kvůli zapojení do dalších projektů už možná ani nebude mít čas se k Napoleonovi vrátit.
O to větším překvapením bylo neohlášené a nepromované zveřejnění režisérské verze na Apple TV+. Ta však nakonec čítá „pouze“ 48 minut nových záběrů čili zhruba polovinu dříve avizovaného rozšíření. Po téhle zkušenosti však nezbývá než doufat, že ještě rozmáchlejší „režisérskou režisérskou verzi“ už obrazovky televizí nespatří.
Bez dalších okolků je totiž potřeba si přiznat, že klíčové problémy původního sestřihu vyřešeny nebyly, a tak je divák frustrován podobně jako před necelým rokem – jenom ještě mnohem déle. Scott se prý chtěl zaměřit na císařovnu Joséphine (Vanessa Kirby) a prohloubit osudovost jejího vztahu s Napoleonem. A ano, nové záběry se opravdu soustředí především na ni a její mocensky vztahový ping-pong s titulním antihrdinou, jenže se navzdory většímu času, který s těmito postavami strávíme, nedá říct, že by se jejich dynamika dočkala uspokojivějšího či koherentnějšího vystižení.
Hlavním problémem zůstává samotný Napoleon. Bez něho by se mohlo jednat o krásně vypadající, v mnoha ohledech důstojný, avšak také vcelku zaměnitelný historický snímek. Joaquin Phoenix střídá zcela apatickou, kamenně neprostupnou polohu s až úsměvnou sebeparodičností a ani z přidaných záběrů bohužel nelze vyvodit klíč vysvětlující tyto nejednoznačné projevy chování. Filmový Napoleon stále trpí komplexy, že není urozeného původu a že jím evropská aristokracie tudíž pohrdá. Místy se chová jako labilní spratek a ve spoustě nových záběrů žadoní o přízeň (a klín) své milované Joséphine. Dočkáme se záblesků jeho boje s hemoroidy i dalších morálních poklesků. Nic moc nového z toho ale neplyne.
Závěr původní (a samozřejmě i této) verze zdůrazňoval počty padlých vojáků během Napoleonových bitev i jeho osudovou lásku k Joséphine. Nezdá se však, že by dodané záběry tyto linky hlouběji propojovaly, z čehož plyne další klíčová potíž s tímto uchopením. Jako by se Scott a především jeho scenárista David Scarpa nemohli rozhodnout, jak k napoleonskému mýtu přistoupit. Nejspíš je nejvíce zajímala tragická romance mezi ústředním manželským párem, zároveň však kvůli atraktivitě projektu nemohlo chybět ani pár velkolepých bitevních scén a pro dodání kontextu i spousta politických pletich.
Jenže ony pletichy zůstávají zkratkovité a nedostatečně vykreslené i napodruhé. Až na jeden moment stále není jasné, proč francouzská armáda Napoleona tak milovala a byla ochotná za něj opakovaně bojovat (a hlavně pro něj umírat); geopolitické vazby s ruským carem Alexandrem I. či rakouským císařem Františkem I. se odbydou v pár scénách a ačkoli se kolem Napoleona neustále motá množství diplomatů, politiků a vojenských důstojníků, kvůli jejich počtu, neprokreslenosti a zaměnitelnosti není možné se mezi nimi smysluplně orientovat.
Vkrádá se spousta otázek „proč“. Proč ztrácet tolik času s titulkováním spousty důležitých mužů a míst, když si k nim divák stejně nemůže vybudovat žádný vztah? Proč snahou o zahrnutí hromady dílčích báchorek umocňovat iluzi historičnosti, jež je přitom v klíčových momentech zcela jasně podřízena dramatičnosti? Proč tedy rovnou nehodit historii za hlavu a nevytvořit přiznaně zcela smyšlené vyprávění o tom, jak neuspokojivý osobní život mocných mužů ovlivňuje běh „velkých“ dějin anebo jak se s niternými problémy a nejistotami vypořádají prostřednictvím touhy po moci?
Přehrajte si trailer Jistě, podobné dramaturgické poznámky by měly zaznívat úplně jinde než v recenzi, podobným myšlenkám se však při sledování prodlouženého Napoleona nejde vyhnout. Jde totiž o stejně roztříštěný a nesourodý mix historických anekdot, náznaků epičnosti i poťouchlé dekonstrukce jako v případě původní verze pro kina; jen s tím rozdílem, že marné čekání na promyšlené zapadnutí zmíněných linek do sebe trvá ještě výrazně déle. Druhé Království nebeské se tedy bohužel nekoná.
Verdikt
Rimsy
Režisérská verze Napoleona se objevila nečekaně a bez anoncí zřejmě z toho důvodu, že nepříliš vlídné přijetí loňského sestřihu pro kina zvrátit nedokáže. Nové záběry totiž nabízejí jen více téhož, těžko však naplňují touhu po užší provázanosti osobní a panovnické linky. Pokud vás tedy loňský Napoleon zaujal, od opětovné výpravy do Toulonu, Slavkova a Waterloo vás nemá cenu odrazovat, ale pokud jste dosud váhali, tak režisérská verze bohužel nenabízí jasně přesvědčivé argumenty ke zhlédnutí.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
- 6/10
Napoleon
- 9/10
Waterloo
- 8/10
Vojna a mír
Hodnocení čtenářů
- 7/10
Mephos
- 7/10
Bo X Be
- 5/10
BranoZ
- 8/10
hrumsrt
Napoleon: Recenze
14:00 | 22.11.2023 |
Když se řekne historický film, divákovi ihned naskočí na mysl jedno režisérské jméno – Ridley Scott. Filmová legenda sice za svou bohatou kariéru vyzkoušela mnoho žánrů, právě ve výletech do historie si je ale dost možná – tedy ještě se sci-fi vodami – nejvíce jistá v kramflecích (dobře, nepovedený EXODUS tu budu tiše ignorovat). Když nás tedy před dvěma lety potěšil výtečným Posledním soubojem a následně začal pracovat na velkorysém převyprávění života Napoleona Bonaparte, zdálo se, že jde o ideální kombinaci filmové a historické ikony. Jenže se nabízelo i několik otázek. Opravdu se dá Napoleonův život plný dobývání a politických i vztahových peripetií shrnout do dvouapůlhodinové stopáže? Obzvláště, když už před premiérou Ridley Scott mluvil o režisérské verzi přesahující stopáž čtyř hodin? Odpověď je přesně tak komplikovaná, jak čekáte.
Napoleon se nám opravdu snaží vylíčit většinu života vojevůdce z Korsiky, od jeho prvních větších úspěchů od bitvy v Toulonu, přes jeho mocenský vzestup, proslulou bitvu u Slavkova i jeho následný pád a osudový střet u Waterloo. Že je toho na stopáž necelých 160 minut poměrně dost? Tak si k tomu přidejte ještě jeho poněkud bouřlivý a komplikovaný vztah s manželkou Josefínou, jemuž věnuje scénář hodně prostoru a chce nám i díky němu Napoleona více přiblížit. Jenže výsledek bohužel nezanechává tak silný dojem, jak jsme doufali.
Je trochu komické to napsat, ale i přes svou dvouapůlhodinovou stopáž je Ridleyho novinka vlastně až příliš krátkým filmem a plán vměstnat život francouzského vůdce do tak „střídmé“ stopáže se ukázal býti nejen ambiciózní, ale v podstatě nesplnitelný. Zejména se vším, co chtěl slavný tvůrce říci. Scénáři nepomáhá příliš ani fakt, že zejména v první polovině jako by se nemohl rozhodnout, zda se chce více věnovat Napoleonovu mocenskému vzestupu, nebo naopak jeho soukromému životu a manželství s Josefínou. Snímek tak tiká od jedné linky ke druhé a působí místy nejen uspěchaně, ale navíc nepřehledně a roztříštěně. Ani jedna z rovin proto nemá patřičnou sílu a člověk si nemůže ani jednu z nich správně vychutnat.
Svou roli v tom pak hrají i ony načrtnuté střihačské nůžky. Ano, Ridleyho „definitivní“ verze se dočkáme až bůh ví kdy, a tak se v jistých chvílích viditelně razantně krátilo. Je to pak nejvíce znatelné nejen na manželství ústředního páru, kde v průběhu 10 minut dokáže proběhnout velká láska, svatba i nevěra, ale také na vedlejších postavách. Ty jsou zde v podstatě degradovány na pozici pouhých pěšáků, u nichž si člověk myslí, že by mohli hrát v roli Napoleonových našeptávačů či rádců větší roli… abychom je pak už po zbytek filmu téměř neviděli. Snímek kvůli tomu působí zkratkovitě, nekomplexně a stříhání příliš nepomáhá ani k pochopení pohnutek titulní postavy, která tak v mnohých momentech překvapí svým podivným či nepatřičným chováním.
Právě tato scenáristická roztříštěnost zapříčiněna nuceným krácením režisérovy hlavni vize je pak logicky největší slabinou filmu, který se ovšem dá jinak popsat jako historický spektákl se vším všudy. Ridley Scott znovu potvrzuje, že má dobové filmy prostě v malíku a servíruje suverénní řemeslo, jemuž se toho po technické stránce nedá mnoho vytknout. Režie dokáže v několika momentech patřičně strhnout, kamera a vymazlený vizuál dodávají jeden oku lahodící záběr za druhým, už tak výtečnou atmosférou dokresluje skvěle znějící soundtrack s francouzskými motivy a divák si nejednou vzpomene na historické opusy z 60. let.
A pak jsou tu samozřejmě dopředu vyzdvihované dynamické bitvy, které strhnou diváka od začátku do konce. Každá z těch stěžejních navíc zaujme jiným způsobem. Úvodní bitva o Toulon využívá Napoleonova momentu překvapení, bitva u Slavkova strhne svou velkolepostí, mrazivostí či nekompromisností a závěrečné Waterloo pro změnu zaujme svou choreografií a bitevními strategiemi. Už jen tyto epické sekvence jsou potvrzením, že i přes všechny své chybičky je Napoleon počinem, který si velké plátno prostě zaslouží.
Francouzský vojevůdce si však nezaslouží vaši pozornost „jen“ kvůli vtahujícím bitvám a Ridleyho jisté režijní ruce. Máme tu totiž také scenáristickou práci s titulním charakterem. Zde se na Napoleona rozhodně nepějí ódy a nahlíží na velikána dosti zajímavým způsobem. Bonaparte tu není jen nekompromisní a cílevědomý vůdce s dokonale promyšlenými válečnými taktikami, ale scénář ukazuje také jeho zranitelnost a jistou tragikomičnosti, jež se ukazuje v malinko humornějších pasážích. Kvůli zmiňovanému střihání se sice nepovede onu nečernobílost vždy patřičně prodat, i přesto se jedná o velmi zajímavý tvůrčí krok, jenž bude snad v delší verzi více rozvinut.
Joaquin Phoenix se pak (ne)překvapivě pro roli Napoleona narodil, číší z něj charisma a podává bezchybný výkon jak v rozmáchlých gestech, tak v minimalistické mimice. U Vanessy Kirby je to ovšem malinko složitější. Také ona je sice v roli Josefíny skvělá, postavě a celé vztahové lince však kvůli zkracování chybí patřičná uvěřitelnost a kontext, kvůli němuž divák často nechápe jednání bouřlivé manželské dvojice.
Je mi jasné, že se vám nabízí zcela logická otázka. Vážně se vyplatí zajít na „osekanou“ verzi do kina, nebo bude lepší počkat na „plnou“ verzi na Apple TV+? I přes mnohdy rozporuplné tvůrčí či dramaturgické kroky si Napoleon vaši návštěvu multiplexu rozhodně zaslouží. Nepočítá se mezi nejvypiplanější režisérovy počiny a nepůsobí bohužel tolik soudržně a komplexně, jak jsme od filmové ikony zvyklí. Kromě špičkového řemesla, intenzivních bitev a pohlcující atmosféry nabízí i několik zajímavých scenáristických nápadů, u nichž jen doufáte, že budou v budoucnu více rozvinuty.
Přehrajte si trailer Ve své druhé půlce, kdy se obě linky vydají svým jasným historickým směrem, je pak naštěstí snímek i daleko celistvější a i přes střihačské zákroky dokáže slavnému vůdci poskytnout uspokojivý charakterní vývoj a důstojné zakončení. A to pořád rozhodně není málo. Ne v době, kdy je podobných historických velkofilmů jak šafránu a divák by si tak měl svým způsobem cenit každé podobně řemeslně zvládnuté šance. Obzvláště, když pocházejí od 85letého matadora, jenž pořád neztratil nic ze svého jedinečného umu.
Verdikt
Spooner
Náhled do života Napoleona Bonaparte sice doplácí na kratší dvouapůlhodinovou verzi pro kina a s tím spojené střihačské nůžky, i přesto ovšem přináší do kin epickou filmovou podívanou plnou strhujících bitev, parádní dobové atmosféry, špičkových herců a Ridleyho Scotta v prověřené režijní formě. Očekávání sice možná nebyla zcela naplněna, o žádnou velkou režisérovu prohru se ale ani tak rozhodně nejedná.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 6/10
Cival
- 5/10
KarelR
- 6/10
do_Od
Hodnocení čtenářů
- 7/10
Ravenhorn
- 4/10
Silence
- 6/10
Revan
- 6/10
speedy.mail
- 7/10
cabal
- 7/10
Slide
- 5/10
Ragnarok
- 6/10
Tomino
- 6/10
Phil cze
- 7/10
Memphis
- 7/10
the dark knight
- 6/10
Slarque
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry