Místnost sebevrahů. Hater: Recenze
10:30 | 08.03.2021 |
Vy nám píšete a my vás slyšíme. Vcelku chválený thriller Hater se na Netflixu objevil už loni v létě, ale poměrně rychle neprávem zapadl. I díky čtenářským dopisům jsem na něj však nezapomněl, takže jeden vousatý recenzní rest doplňujeme alespoň teď. Režisér Jan Komasa totiž už více než dekádu zvyšuje kvalitu polské kinematografie – nedávno jsme mohli vidět jeden z nejlepších evropských (a vlastně i světových) filmů loňského roku Corpus Christi, předtím zaujal drsným zobrazením varšavského povstání v dramatu Město 44. Jeho zatím posledním dílo je krkolomně pojmenované „Místnost sebevrahů. Hater“, jelikož nepřímo navazuje na Komasovo drama z roku 2011. Rozhodně však obstojí i samo o sobě.
V souvislosti s tímto snímkem se připomíná označení sociální thriller. Subžánr prý využívá thrillerových či hororových prvků k tomu, aby upozornil na společenské problémy – jako se to stalo v případě filmů Uteč nebo Parazit. Do takového vymezení se Hater bez problémů vejde a napomáhá mu i ambivalentní protagonista v těžko proniknutelném podání Macieje Musiałowskiho. Ten ztvárnil ambiciózního studenta práv, který se po vyhazovu ze školy nechce smířit s podřadnou rolí ve společnosti. Začne pracovat v PR agentuře, z níž se vyklube trollí farma, a chytrý, leč morálně vyprázdněný mladík této příležitosti využije nejen k sebeprosazení, ale i vyřizování účtů se spřátelenou bohatou rodinou, jež se k němu staví povýšeně.
Komasovi se daří nebagatelizovat ústřední postavu jakožto pouhý a nevyhnutelný důsledek nenaplněné lásky či vnímané křivdy ze strany instituce školy. Dílčí problémy sice prožívanou nevraživost přiživují, ale jádro je mnohem zásadnější – a také neproniknutelnější. Vyjádření na internetu dává každému možnost, aby byl slyšet způsobem, který se mu v reálném světě nemůže podařit. Nešťastní lidé se složitými životními osudy tu budou vždycky, bez ohledu na míru sociální péče ze strany státu či pochopení a soucitu napříč občanskou společností. Je tragické sledovat, jak snadno se těchto zlomených duší chopí loutkáři, jež je zneužijí ke svým cílům; přitom však i oni sami se musejí vypořádat s vnitřní prázdnotou a nezáviděníhodným údělem, což v posledku stojí za věčností tohoto dějinného koloběhu. Internet a sociální sítě nic moc nového nepřinesly, ale tyto děje akcelerovaly a vynesly na povrch.
Jako třešnička na dortu zapůsobí zmínka o Umění války, klasika vojenské literatury, kterou s velkou oblibou cituje Marek Prchal a další marketingoví guru. Je vidět, že Komasa si domácí úkoly splnil. Jak už je u něj ale zvykem, i tentokrát je stopáž lehce přestřelená a vyšplhá se na dvě a čtvrt hodiny. Snímek během této doby sice nenudí, ale vzhledem k záměrné uzavřenosti hlavní postavy leckdy přešlapuje na místě a nic nového neříká. V součtu však funguje jako svižná a správně znepokojivá studie radikalizace a manipulace pomocí technologií, jež nám mají pomáhat.
Verdikt
Rimsy
Mladý student se nesmíří s vyhazovem ze školy a začne se mstít celé společnosti prostřednictvím sociálních sítí a svého chybějícího morálního kompasu. Povedený thriller nepřináší zas tolik nového, ale plíživou radikalizace v online prostředí vystihuje znepokojivě trefně.
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 7/10
Nexus6
- 8/10
DredPitt
- 6/10
GuidoA.
- 9/10
Perun
- 8/10
Rexxarus
- 10/10
Karbunkule
- 8/10
ZeroCZE
- 8/10
Demonic8
- 8/10
PetrZajic
- 9/10
slord
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Nevede k tomu ani tak to že je hlavní postava ultimátní zmrdeček, ale že po vynikající první polovině, kde ten člověk působí až nepříjemně uvěřitelně, se s čím dál vyhrocenějším příběhem z něj stane trochu karikatura. Vůbec mi pak už nebyla jasná jeho motivace, ztratil jsem pocit že je nějak "lidský", člověk se svými slabostmi a touhami. S tím jak je stopáž dlouhá mě už ani nebavilo se na něj dívat.
Čemuž nepomáhá ani to že čím víc vše ve filmu eskaluje, tím míň to bylo věrohodné, až z Hatera ke konci zbyl do jisté míry jen od reality odtržený konstrukt.
Ale jisté je že si ho budu pamatovat mnohem víc než jeho prequel Místnost Sebevrahů, kterou jsem kdysi viděl na LFŠ.