Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Jan Žižka | 2022
csfd  imdb
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 08.09.2022
režie: Petr Jákl
hrají: Ben Foster, Michael Caine, Til Schweiger, Sophie Lowe, Ondřej Vetchý

Jan Žižka: Recenze


ikona
Mr. Hlad
ben fosterhusitijan žižkamichael cainepetr jáklstředověk
Češi Hollywood nedobyli ani tentokrát 

Posledních pár týdnů se před Janem Žižkou nedalo utéct. Petr Jákl ho propagoval snad všude, kde to šlo. A já jsem si řekl, že zkusím být optimista. Rozpočet třiadvacet milionů dolarů, pár zajímavých hereckých ksichtů a jakés takés zkušenosti z Hollywoodu dávali alespoň malou naději, že by se to celé mohlo přetavit ve film, který by mohl s hrdou hlavou do světa. Přál jsem to Jáklovi i jeho dílu. A po projekci jsem byl možná smířlivější, než bych měl být. Jenže od projekce už uběhly dva dny a prvotní snaha být na Jana Žižku hodný jaksi vymizela. A nahradila ji nepříjemná pachuť. 

Pokud už jste sjeli očima dolů k hodnocení, asi vás nepřekvapí, že nakonec hodlám s tou chválou šetřit. A abychom to měli rychle za sebou, nebudeme to chválení oddalovat. Roland Møller si vystřihl dalšího parádně charismatického záporáka a dovede být přesvědčivý i v akčních scénách a Sophie Lowe je herecky také vcelku zajímavá. Jo a úvodní bitka nevypadá zle a je to sympaticky naturalistické. No a tímto s pochvalami končíme a jdeme se bořit do bahna průměru a podprůměru. A někdy možná i trochu hlouběji. 

Řeči o tom, že Jan Žižka stál plus mínus půl miliardy korun, šly přehlédnout jen těžko. A i když by za jiných okolností asi nebylo fér řešit, kolik snímek stál a jestli to na něm je doopravdy vidět, tak tady to jinak nepůjde. Z rozpočtu se stalo marketingové lákadlo a spousta lidí vyrazí do kina, aby viděla „ten velký český film, co vypadá jako z Hollywoodu“. Jenže on tak nevypadá. Třiadvacet milionů dolarů je dost peněz, bohužel ne dost na to, aby Žižka mohl držet krok dejme tomu s Gladiátorem, Trójou nebo Jáklem často zmiňovaným Statečným srdcem. Nikdo soudný to od něj ale nechce. Na druhou stranu kousky typu Ironclad, Černá smrt nebo Centurion jsou už papírově podobná liga. Jenže i při srovnání s nimi Jan Žižka prohrává na celé čáře. Jednoduše to není příliš hezký ani výpravný film. 

Ladění do jakési šedivé není vizuálně příliš atraktivní, větší potíž je však v nenápadité práci s lokacemi, kostýmy nebo davovými scénami. Čeští filmaři by už měli dostat zákaz natáčet v lomu Velká Amerika a ten rozbitý mlýn, okolo něhož se párkrát projde, taky určitě znáte z pohádek, co běží na ČT2 o víkendu po poledni. A pár hradů velkolepost nedělá. Jan Žižka reálně nabídne asi tři trošku větší bojové scény (čímž myslím plus mínus nějakých padesát lidí) a pár procházek středověkými městy, které na rozdíl od bitev vypadají docela přesvědčivě. Ovšem celkově má co do velkoleposti tahle půlmiliardová produkce mnohem blíž k Andělu páně 2 nebo Ať žijí rytíři. I když u toho druhého si nejsem úplně jistý, protože Janákova rodinná středověká podívaná působila přinejmenším ve finále epičtěji. 

Pak tu máme bojové scény. Čeští kaskadéři patří mezi elitu, údajně máme i skvělé šermíře a vůbec ideální podmínky na natáčení akce. To víme ze spousty zahraničních filmů. Ale dobří kaskadéři nestačí, a když se kamera při bitkách permanentně hýbe, jde hrdinům na tělo tak moc, že nebudete vědět, kdo koho zrovna mlátí palcátem po hlavě, a při scéně v jeskyni neuvidíte už vůbec nic, tak je to celé naprosto k ničemu. Akční scény jsou většinou nepřehledný bordel. A ta jedna jediná, kdy se staví vozová hradba, je jak vykradená z tahové strategie (a právě Statečného srdce). Hráč A pošle do akce lukostřelce, hráč B reaguje dřevěnými deskami. Hráč A prožívá šok, pošle do akce jízdu. Hráč B upraví štíty a jízdu propíchá ze své zabezpečené pozice. Hráč A opět prožívá šok a pošle do akce pěchotu. Hráč B opět propíchá pěchotu a pak ve zmatku uteče. A divák čumí a nevěří, že lze bojovou scénu pojmout jako nudné a nuzné šachy nebo Heroes of Might and Magic. Uf. 

Takže zatím jsme si řekli, že je to vcelku nehezké a lacině působící a nemá to příliš dobrou akci. A ono to bohužel se zbytkem není o moc lepší. A tady už jde o věci, které nelze omluvit nedostatkem peněz nebo něčím podobným. Největší potíž filmového Jana Žižky tkví totiž v tom, že není dobře odvyprávěný. Potenciální výhodu, že se příběh odehrává v době, o níž historici moc nevědí, se nepovedlo přetavit v nic zajímavého. U postav se nikdo nezabývá tím, že by řešil, co se odehrává v jejich hlavách a co by je teoreticky mohlo motivovat k tomu, co dělají. Hlavní hrdina je žoldák, pak je hodný žoldák a pak je připravený být vojevůdce. Proč a jak k těmhle změnám dochází, se řeší buď střihem a „diváku, moc o tom nepřemýšlej“, případně těžko uvěřitelnou love story nebo sázkou na to, že české publikum přeci ví, že z něj bude vojevůdce, tak z něj vojevůdce bude. Jak se k tomu postaví zahraniční publikum, si nedovedu moc představit. Poslední hodina vypadá víceméně tak, že se pár lidí nahání po lese, vyměňují si zajatce a na konci se sem teleportuje jedna umírající postava a z Žižky se stane hrdina, aniž by divák a očividně i Ben Foster měli tušení, jak k tomu došlo. S postupující stopáží je čím dál víc ubíjející sledovat marnost a vyprávěcí bezradnost tvůrců a smiřovat se s faktem, že ani tentokrát si Češi ten Hollywood na chleba nenamažou. 


Přehrajte si trailer
Jan Žižka není povedený film. Jakkoliv jsem mu držel palce, vystřízlivění a srážka s realitou přišly nečekaně rychle. Dva dny po novinářské projekci si z něj nevybavím prakticky nic, kvůli čemu bych vás posílal do kina. Jana Žižku si možná alespoň trošku můžete užít, pokud na něj vyrazíte jako na středověkou béčkovou mlátičku s průměrnou akcí a trochou krve, která nemá větší ambice než ukázat pár usekaných hlav a probodaných zloduchů. A i v tomhle směru je to vlastně nakonec přinejlepším průměr. Tu čtvrtou hvězdičku tam nakonec dám i proto, že na to lidi stejně přijdou a kinaři snad díky Žižkovi přežijí letošní zimu...

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (48)

Verdikt

avatar4/10

Mr. Hlad

Než se z Jana Žižky stal vojevůdce, který přepsal dějiny Evropy, byl to žoldák, co unášel ženy, pobíhal po lese a bojoval v lomu Velká Amerika. Petr Jákl sliboval český velkofilm hollywoodského střihu, místo toho dodal audiovizuálně nudný snímek, v němž po velkofilmovosti není ani stopa. Horší však je, že se tu špatně pracuje s postavami a jejich motivacemi, chaoticky stříhá v akčních scénách a celé je to jaksi… prostě takové, jako když se Češi pokoušejí o Hollywood. Jako akční středověký výplach je to průměrné. Jako cokoliv s většími ambicemi velmi nepovedené.



Hodnocení redakce

  • avatar3/10

    Cival

  • avatar4/10

    Spooner

  • avatar4/10

    do_Od


Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    cabal

  • avatar7/10

    Robur

  • avatar6/10

    Rokle

  • avatar7/10

    Tomino

  • avatar7/10

    Toren

  • avatar7/10

    čop22

  • avatar3/10

    Muf

  • avatar6/10

    calimero

  • avatar5/10

    malylada

  • avatar9/10

    TheHofi

  • avatar6/10

    remy

  • avatar10/10

    Ceslo

© copyright 2000 - 2022.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace