
marigold
12:09 | 20.03.2009 |
Z určitého pohledu si Zdeněk Tyc pro své El Paso nemohl přát lepší načasování. Romská problematika se vyhrocuje. Novináři se předhánějí v šokujících reportážích z holobytů, politici, zdá se, budou muset na čas povinně opustit své přepychové mansardy a zkusit žít na hromadě odpadků, aby občan viděl, že se něco dělá. Pátá cenová ze Severních Čech je prostě in. Z určitého pohledu si však El Paso nemohlo vybrat dobu horší – protože všechny podobné mediální kampaně se obvykle rychle přeženou a na straně čtenářů zůstane pocit přesycení a nezájmu. A ještě jeden důvod, proč tahle filmová novinka nebude mít na růžích ustláno – nezabývá se žádnou lůzou z chánovských paneláků, ale celkem neproblémovými Romy. Takovými, kteří se nazývají „slušní“ a z pohledu běžného občana ČR mají poněkud mytologickou povahu.
Jenže příběh romské matky a jejích sedmi dětí, kteří se po smrti otce živitele ocitnou ve smrduté ubytovně pro neplatiče, není smyšlenka. Větší část scénáře čerpá ze skutečných událostí a otevírá pro mnohé dost možná překvapivý pohled na opovrhované etnikum. Je samozřejmé, že scénárista i režisér v jedné osobě Zdeněk Tyc mnoho věcí přifabuloval a upravil tak, aby film kromě dokumentární dimenze nabízel přidanou hodnotu v podobě obecných přesahů vztahu Čechů a Romů. El Paso se tak pohybuje ve dvou rovinách – v rovině dokumentu, která nás zavede do světa neplatičů a okraje společnosti; ale i do světa, kde válčí téměř bezmocný občan s nemilosrdnými byrokraty – a v rovině filmové výpovědi, která se snaží divákovi předestřít stylizovaný a okomentovaný obraz skutečné kauzy. Zachytit, jak lze také věci vidět z opačné strany barikády.
Co se oné „autentické roviny“ týče, tu Tyc umí, což prokázal už ve Smradech. I tady mu jdou na ruku výteční neherci – především Irena Horváthová, která jakoby ani nevnímala přítomnost kamery a do postavy matky vpašovala uvěřitelnou směsici vášně, svéhlavosti a omezenosti člověka, který není schopný přijmout dění kolem sebe. Dětské role v tradici Smradů překypují vyzývavým spratkovstvím. Rozhodně se nesnaží malé „romáky“ lakovat na bílo jako nějaké beránky, ale přidávají do dění pořádnou porci živelnosti a klackovství. Strohá kamera Patrika Hoznauera nic nepřikrášluje, nesnaží se hledat působivé obrazy, ale spíš zachytit „z ruky“ divoké dění na place. Tycova úsporná a civilní režie má v takových momentech společné rysy s přístupem Bohdana Slámy: nedrat se kupředu a nechat mluvit samotné události. Bohužel zůstává jen u podobnosti, přirozené síle Slámových obrazů se El Paso přiblížit nedokáže, na to je místy až příliš schematické.
Zkušení herečtí kozáci přirozenost „naturščyků“ výborně doplňují – od malých roliček (bručounský dobrák Leoš Noha) až po ty hlavní. Především potěší souhra slečinkovsky afektované Lindy Rybové a naopak velmi zemitého Davida Prachaře, i vtipný investigativec-sukničkář Igora Chmely. Chemie zabírá, El Paso po herecké stránce exceluje a nevykazuje žádné nesrovnalosti mezi profíky a amatéry. Za vážnou vadu snímku tak lze považovat právě ty části, kde se snaží komentovat a zobecňovat základní rysy česko-romského soužití. Zatímco rodinné vztahy u Horváthů jsou uvěřitelné, debaty mezi „gádži“ na téma technokracie, xenofobie a lidská práva občas nepříjemně šustí papírem. Víc než v případě Smradů tu Zdeněk Tyc usiluje o širší přesah, ale výsledek je místy rozpačitý. I proto, že scénář nemá po záživném úvodu a nastolení problémů právě závratnou gradaci a určité situace se opakují – zejména rasistické ústrky od „bílých“ Čechů. Kritické pohlavky diskriminující většině někdy zacházejí zbytečně daleko, až do oblasti karikatury, což mi přijde v jinak uměřeném filmu vysloveně zbytečné. Podobně jako nevyjasněné náznaky „spiknutí mocných“ prostřednictvím slovních narážek a konspiračních záběrů z průmyslových kamer.
Hlavní otázku ale zodpovídá závěr. Čitelná a prostá metafora jízdy omlácenou „dvanáctsettrojkou“ bez motoru klidně mohla zapůsobit jako laciný kýč, jenže díky kvalitní filmařině i hercům se bez vážných nehod spojí dokumentární složka s poselstvím o smíření a přijetí odlišnosti… a všechno do sebe zapadne. Nedá se říct, že by to sem tam v převodovce nezaskřípalo a z výfuku se nevalil čmoud, na to zpracovává El Paso až příliš ožehavé téma. Důležité je, že film navzdory morálním apelům nepůsobí jako hrkavá kára bez motoru.
Matka sedmi dětí se po smrti manžela ocitne v ubytovně pro neplatiče. Má jeden zásadní problém – je Romka jako poleno a úřady jí to patřičně solí a pepří. Tycův film naopak zase trochu sladí, ale únosně. Prolíná se v něm dokumentární obraz skutečné události a poselství o smíření a toleranci k menšinám. Navzdory tomu, že dialogy o obecných problémech lidských občas zaskřípou a autenticita v souboji s angažovaností pokulhává, El Paso úspěšně vyjede i závěrečné stoupání a spustí se do světlejších zítřků české kinematografie.