Ada: Recenze
09:01 | 05.10.2021 |
Cena za originalitu z letošních Cannes vzbudila zvědavost i karlovarských diváků – přece jen, když už porota sekce Un Certain Regard, zaměřující se právě na nestandardní filmařské postupy, ocení originalitu, čekat lze skutečně leccos. Debutující Islanďan Valdimar Jóhannsson natočil ve švédsko-polské koprodukci pomalou baladu o neschopnosti smíření se ztrátou; jak to seveřané ostatně umějí nejlépe.
Manželský pár s tvářemi Noomi Rapace (Muži, kteří nenávidí ženy, Prométheus) a Björna Hlynura Haraldssona (Eurosong: Příběh skupiny Fire Saga) žije na samotě v drsné islandské přírodě, kde o sněhové vánice, mléčné mlhy a během polárního dne i nezapadající Slunce není nouze. Už jen tím se nabízí srovnání se Slunovratem a podobnými horory odehrávajícími se za denního světla; a samozřejmě není náhodou, že americkým distributorem snímku je A24. O plnokrevný horor se však nejedná, spíše by se hodilo označení rodinné drama s folkovými motivy. Znalci karlovarského bizáru by nejspíš našli i podobnost s fantasy romancí Tina a Vore, která divákům zamotávala hlavy před třemi lety.
Ale vraťme se na onu nenápadnou samotu. Zmíněný manželský pár se stará o farmu, rodí jehňata jak na běžícím pásu, přesto se jedná o tajemně tichou domácnost. Postupně naznačovaný původ traumatu umocní narození jehňátka, které je možná tak trochu jiné. Alespoň manželé jsou o tom přesvědčeni a začnou se o něj starat s láskou bez přehánění rodičovskou. Zdánlivou idylu naruší příchod vetřelce – mužova bratra, který pro celou situaci rozhodně nemá pochopení. Skutečný problém však bude mít ještě jinou podobu…
Příběh rozdělený do tří kapitol nejprve stojí na pomalém vykreslení života na farmě – srozumitelného, nelehkého, ale především pro hlavní hrdinku poněkud nenaplňujícího. Bizarní stvoření přináší emoce na hranici humoru a zhrození, ovšem postupem času se snímek začne bezcílně rozbíhat do šíře a uvolňuje šrouby, jež by naopak potřebovaly utáhnout. Navzdory příjemně děsivému závěru zůstává pachuť nedotažené pecky, u níž si scenáristi po načrtnutí nápadité výchozí obskurnosti zřejmě nevěděli rady.
Jméno Bély Tarra jako producenta sice zahřeje u srdíčka, ovšem na poměry festivalového snímku Ada nikterak přepáleně dlouhými záběry neoplývá a umírněná je i stopáž. Kamera přesto zaslouží pochvalu, protože (stejně jako už mnohokrát v minulosti) dokázala využít fotogeničnosti islandské krajiny a problematickou rodinu dokázala vykreslit izolovaně a zároveň opojně. Těžko říct, jak bude tahle sympatická podivnost fungovat v běžných kinech mimo festivalovou bublinu, o nápaditý kousek se však bezesporu jedná. Jen se člověk těžko zbavuje dojmu, že něco podobného ze skandinávských zemí přichází možná až příliš často.
Verdikt
Rimsy
Žánrový mix dává vzpomenout na atmosférické horory za denního světla, mnohem více je však plíživým rodinným dramatem. Navzdory občasným fantasy prvkům je však v jádru až příliš konvenční, aby skutečně tnula do živého.
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 7/10
Novko
- 6/10
KousejPivo
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
No, vyhrál v Cannes cenu za originalitu, což s tímhle přístupem dává smysl - a dává to smysl i pro příběh, který je zábavně bizarní a ponurá Islandská příroda mu dodává správě hororové podtóny, i když je to tak trochu fraška. Ale víc než ten zábavně švihlý námět a trochy rodinného dramatu tu není.
Béla Tarr film spolu-produkoval a jeho extrémně pomalé filmy mám rád, ale ty nabízí emoční a myšlenkovou hloubku nad kterou může divák kontemplovat při sledování líně plynoucí kamery - toho je tady ale jen minimum, film je stejně prázdný jako ta mlhou pokrytá krajina. 6/10