Ada: Recenze
| 09:01 | 05.10.2021 |

Cena za originalitu z letošních Cannes vzbudila zvědavost i karlovarských diváků – přece jen, když už porota sekce Un Certain Regard, zaměřující se právě na nestandardní filmařské postupy, ocení originalitu, čekat lze skutečně leccos. Debutující Islanďan Valdimar Jóhannsson natočil ve švédsko-polské koprodukci pomalou baladu o neschopnosti smíření se ztrátou; jak to seveřané ostatně umějí nejlépe.
Manželský pár s tvářemi Noomi Rapace (Muži, kteří nenávidí ženy, Prométheus) a Björna Hlynura Haraldssona (Eurosong: Příběh skupiny Fire Saga) žije na samotě v drsné islandské přírodě, kde o sněhové vánice, mléčné mlhy a během polárního dne i nezapadající Slunce není nouze. Už jen tím se nabízí srovnání se Slunovratem a podobnými horory odehrávajícími se za denního světla; a samozřejmě není náhodou, že americkým distributorem snímku je A24. O plnokrevný horor se však nejedná, spíše by se hodilo označení rodinné drama s folkovými motivy. Znalci karlovarského bizáru by nejspíš našli i podobnost s fantasy romancí Tina a Vore, která divákům zamotávala hlavy před třemi lety.
Ale vraťme se na onu nenápadnou samotu. Zmíněný manželský pár se stará o farmu, rodí jehňata jak na běžícím pásu, přesto se jedná o tajemně tichou domácnost. Postupně naznačovaný původ traumatu umocní narození jehňátka, které je možná tak trochu jiné. Alespoň manželé jsou o tom přesvědčeni a začnou se o něj starat s láskou bez přehánění rodičovskou. Zdánlivou idylu naruší příchod vetřelce – mužova bratra, který pro celou situaci rozhodně nemá pochopení. Skutečný problém však bude mít ještě jinou podobu…
Příběh rozdělený do tří kapitol nejprve stojí na pomalém vykreslení života na farmě – srozumitelného, nelehkého, ale především pro hlavní hrdinku poněkud nenaplňujícího. Bizarní stvoření přináší emoce na hranici humoru a zhrození, ovšem postupem času se snímek začne bezcílně rozbíhat do šíře a uvolňuje šrouby, jež by naopak potřebovaly utáhnout. Navzdory příjemně děsivému závěru zůstává pachuť nedotažené pecky, u níž si scenáristi po načrtnutí nápadité výchozí obskurnosti zřejmě nevěděli rady.
Jméno Bély Tarra jako producenta sice zahřeje u srdíčka, ovšem na poměry festivalového snímku Ada nikterak přepáleně dlouhými záběry neoplývá a umírněná je i stopáž. Kamera přesto zaslouží pochvalu, protože (stejně jako už mnohokrát v minulosti) dokázala využít fotogeničnosti islandské krajiny a problematickou rodinu dokázala vykreslit izolovaně a zároveň opojně. Těžko říct, jak bude tahle sympatická podivnost fungovat v běžných kinech mimo festivalovou bublinu, o nápaditý kousek se však bezesporu jedná. Jen se člověk těžko zbavuje dojmu, že něco podobného ze skandinávských zemí přichází možná až příliš často.
Verdikt
6/10Rimsy
Žánrový mix dává vzpomenout na atmosférické horory za denního světla, mnohem více je však plíživým rodinným dramatem. Navzdory občasným fantasy prvkům je však v jádru až příliš konvenční, aby skutečně tnula do živého.
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
7/10Novko
6/10KousejPivo
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry


No, vyhrál v Cannes cenu za originalitu, což s tímhle přístupem dává smysl - a dává to smysl i pro příběh, který je zábavně bizarní a ponurá Islandská příroda mu dodává správě hororové podtóny, i když je to tak trochu fraška. Ale víc než ten zábavně švihlý námět a trochy rodinného dramatu tu není.
Béla Tarr film spolu-produkoval a jeho extrémně pomalé filmy mám rád, ale ty nabízí emoční a myšlenkovou hloubku nad kterou může divák kontemplovat při sledování líně plynoucí kamery - toho je tady ale jen minimum, film je stejně prázdný jako ta mlhou pokrytá krajina. 6/10