O FILMU
Dokument Why We Fight má podtitul, který se jistě líbí – aniž bychom je jinak chtěli házet do jednoho pytle - všem americkým demokratům a extrémistickým skupinám na Blízkém a Středním východě: Kdo tvrdí, že tu americké impérium bude navždy? Což je otázka, kterou si jistě z mnoha důvodů klade kde kdo. Režisér snímku Eugene Jarecki sice na loňském Sundance získal Velkou cenu poroty, ale podle kritických ohlasů se zdá, že daná plakátová otázka otevírá diskusi jen tak napůl. Jeho autor už prý ví své. A když za to dostal cenu, musí si svůj názor chtě nechtě podržet. V odborné literatuře se pro tento typ dokumentů vymyslel přiléhavý terminus technicus „manipulativní dokument“. Návod je jednoduchý: autor si udělá rešerše, o čem ještě nikdo netočil, pak si dle výsledků průzkumu zvolí hojně diskutované téma, sjezdí půlku světa, při tom se ptá těch správných lidí, případě odpovědi těch nesprávných oseká do tvaru, který odpovídá jeho předem připravenému názoru. A je to! Výsledný tvar je většinou zábavný, protože, jak známo, statistika nuda je. A my vás o tom samozřejmě budeme na MovieZone informovat. Teď však suše, popisně a bez jakéhokoliv emocionálního zabarvení něco málo o skutečnostech, které dokument zpracovává: Jarecki se ohlíží zpět do historie a ptá se, jak se z národního uskupení, jež vzniklo kvůli jasnější budoucnosti všech obyvatel, mohl stát systém, jehož udržení je stejně jako v Orwellově 1984 závislé na permanentní válce. Refrénem snímku je slavná závěrečná řeč Dwighta Eisenhowera při odchodu z politického života, kde poprvé padla fráze „military industrial complex“. Toto slovní spojení se vztahuje k subjektům, které mají největší komerční a mocenský prospěch z výroby zbraní a posilování nálad národního ohrožení. Dokument také podrobuje rozboru americké intervence od 2. světové války a ptá se, jaký reálný prospěch Americe přinesly. Sám název dokumentu je pak ironickou narážkou na stejnojmenný „náborový“ film Franka Capry, který na úrovni politických špiček i prostých vojáků zdůvodňoval, proč se do 2. světové války zapojilo i USA. Douška na závěr: témata zajímavá, vyčkejme na zpracování. Snad se slova „hlubší a serióznější než Mooreův snímek Fahrenheit 9/11“ opravdu naplní.