West Side Story: Recenze
10:19 | 10.12.2021 |
Původní muzikál West Side Story nabídl nejen všechny zásadní žánrové propriety, ale také dokázal inspirativně aktualizovat nesmrtelný příběh Romea a Julie o sociální a rasové motivy. Na začátku 60. let (či ještě o pár let dříve v případě broadwayské verze) se bezesporu jednalo o odvážné tvůrčí rozhodnutí, jež zároveň zcela ospravedlňovalo posunutí příběhu do New Yorku 50. let. O rovných 60 let později přichází nová verze, jež je pozoruhodná především tím, že věhlasný Steven Spielberg žádné nové taneční boty rozhodně nenazul – zato důsledně prošel už jednou vyšlapanou cestu.
Spielberg se v rozhovorech rozplýval, že původní West Side Story propadl už jako malý kluk – a přestože si je samozřejmě vědom obrovských proměn v otázkách etnik a kulturní identity, které se za poslední desítky let odehrály, rozhodl se je v podstatě ignorovat. Stejně jako v případě staré divadelní i filmové verze se proto ocitáme na konci 50. let v newyorské chudinské čtvrti, jejíž gentrifikace je však přece jen patrnější. Stále však proti sobě znesvářené gangy Tryskáčů (Jets) a Žraloků (Sharks), definované white trash identitou v případě první a portorického původu u druhé skupiny.
Současná Amerika samozřejmě trpí vyhrocenými vztahy mezi mnoha jinými etniky nežli zrovna Portorikánci, ovšem už úvodní představení obou znepřátelených ukáže, že Spielberg rozhodně nechtěl čeřit vody a angažovat se v sociálních otázkách – namísto toho se vydal cestou adaptace velmi věrné svým předlohám. Díky tomuto tvůrčímu rozhodnutí sice potenciální divák docela přesně ví, co může od snímku očekávat, zároveň se však o filmu o poznání hůře píše a přemýšlí – nové roviny pohledu na ikonické dílo se totiž hledají velmi špatně.
Ústřední milostný pár Tonyho a Maríu ztvárňují Ansel Elgort (Baby Driver) a mladičká Rachel Zegler, kteří si své party i poctivě odzpívali. Elgortův neustále lehce připitomělý výraz se k hrubiánské povaze jeho role hodí, chemie mezi dvojicí také funguje. Z dalších jmen je třeba zmínit Tonyho ochranitelku Valentinu s tváří Rity Moreno, která si v původní verzi zahrála Mariinu kamarádku Anitu – a především současnou Anitu, jež si v živelném podání Ariany DeBose krade každou scénu pro sebe. Je už nezbytnou samozřejmostí, že portorickou polovinu osazenstva hrají herci se skutečně hispánskými kořeny, nikoli nalíčení běloši jako kdysi.
Naštěstí se nejedná o remake, který by se snažil většinu scén kopírovat jedna ku jedné, takže prostor dostaly především nové choreografie. Leckteré písně se dočkaly velkolepějších kulis i výpravy, v paměti utkví především energií nabitá America. I příběh doznal kosmetických změn, například Tony se nyní vrací z vězení a je stále v podmínce, kvůli čemuž je i pouhé setkání s Marií rizikové; zmíněná postava Valentiny zase přebrala mentorskou roli po svém manželovi; María je pochopitelně odvážnější a samostatnější než před 60 lety. Pořadí několika písní bylo změněno, Spielberg se tak více přiblížil původní divadelní hře a nutno uznat, že tyto drobné odklony od slavného filmového předchůdce jsou spíše ku prospěchu věci.
Za zmínku stojí i postava označená jako Anybodys – v původním filmu lesbickou dívku, která se chce stát členem Tryskáčů, nyní ztvárňuje nebinární Iris Menas. Zastánci starých pořádků se však nemusejí bát, tato zcela vedlejší linka není nijak tlačená na sílu a příliš se neodchyluje od té, jež provokovala už před 60 lety. Mnohem výraznější je časté používání španělského jazyka, který není otitulkován, takže přestože se většinou jedná o atmosférické průpovídky a podstatné příběhové body jsou zopakovány v angličtině, oprášením španělského vokabuláře chybu neuděláte.
Přehrajte si trailer V součtu se tedy jedná o konzervativní, leč zdařilé a funkční oprášení muzikálové klasiky. Je otázkou, zdali takový film vlastně musel vzniknout – původní témata neaktualizuje, dnešní dobu nereflektuje a vzhledem k dodnes opojné barevnosti filmu z roku 1961 ani nemůže nabídnout zcela odlišný audiovizuální zážitek. Když už ho tu ale máme, tak nezbývá než chválit – Steven Spielberg si splnil sen (jak prozrazuje i věnování filmu jeho otci) a látky se chopil velmi důstojně. Příběh Romea a Julie, marně doufající, že síla lásky dokáže překonat sociální a kulturní půtky, bude aktuální snad navěky – a tak přestože si nějaký ten recenzent neodpustí mrmlání nad neoriginalitou, pro většinu diváků se bude jednat o velmi vydařený doják se stále chytlavou hudbou Leonarda Bernsteina.
Verdikt
Rimsy
Spielberg podle očekávání naservíroval řemeslně i výpravně vypiplanou podívanou, jež k původní klasice přistupuje možná až se zbytečně velkou úctou. Film tak možná působí trochu zbytečně, ale když už se nějakou z jeho atrakcí necháte zlákat, litovat nebudete.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
- 8/10
Cival
- 7/10
Mr. Hlad
- 8/10
KarelR
Hodnocení čtenářů
- 6/10
Silence
- 4/10
Revan
- 6/10
cabal
- 7/10
b1aster
- 8/10
Slide
- 6/10
Rokle
- 8/10
Tomino
- 10/10
Firga
- 8/10
the dark knight
- 1/10
KarlosK
- 6/10
MartinS96
- 7/10
Atchyroz
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
V podstatě tady není nic, co by nešlo pochválit. Řemeslné kvality si Spielberg dokáže, tak jako obvykle, pohlídat na jedničku. Od výpravy, přes kostýmy a taneční/hudební choreografii až po kameru (Kamiński, no) je to špičková práce. Jak casting, tj. typové obsazení, tak samotní herci skvělí a to včetně Elgorta (v Baby Driverovi mně vůbec nepřesvědčil, tady to téměř vypadá, že má roli šitou na tělo) a především Zegler (na debut opravdu respekt).
Nicméně...příběh je plně stejný, dějové a časové zasazení je úplně stejné, hudební čísla jsou sice v jiném, modernějším, aranžmá (což je jedna z mála věcí, u kterých se Spielberg uchýlil k nějakému upgradu), ale jinak stejné, titulním postavám jsem romanci vůbec nevěřil, chemii mezi sebou nemají v podstatě žádnou a k tomu wtf scény typu (Wiseovu verzi si až do takového detailu nepamatuji, tak je možné, že zrovna tohle jde na vrub jeho adaptaci, nebo možná už divadelnímu originálu, ale wtf je to úplně stejně, ať už s tím jako první přišel kdokoliv).
Je fajn, že si Spielberg konečně splnil svůj sen (člověk se až diví, že mu to od tanečních čísel v 1941 a druhém Indym trvalo tak dlouho), ale emočně mně to vůbec nestrhlo, nedočkal jsem se, bohužel, vůbec ničeho, co jsem předem nečekal a film, díky mizivé tvůrčí invenci, skutečně vypadá (a to nejen vybledlou paletou barev, ale celkovým podáním), jako by se do současnosti propadl odkudsi z 60s (přičemž mizerný BO výsledek je z tohoto pohledu naprosto pochopitelný, dnešní publikum je prostě úplně někde jinde). Kéž by si Spielberg vybral pro svůj muzikál původní příběh nebo dosud ve filmu nezadaptovanou látku (Broadway jich musí být plná) a "neztrácel čas" něčím, co už tady bylo a ani nemá snahu to výrazným způsobem posunout někam dál nebo jinam.