V nemilosti: Recenze
13:00 | 05.01.2022 |
Známá tvář Sandry Bullock dokázala opět nalákat miliony předplatitelů Netflixu. Už podruhé se tak dostala do nejsledovanější desítky historie téhle streamovací služby – před třemi lety si ještě větší úspěch připsala se sci-fi hororem V pasti (Bird Box). Za pozornost stojí, že se i tentokrát jedná o spolupráci se zajímavou evropskou režisérkou – Susanne Bier vystřídala zatím méně známá Nora Fingscheidt, mající na kontě velmi podařeného Narušitele systému.
Díky úspěchu Narušitele systému se Fingscheidt dostala k zámořské štaci, bohužel však jen námezdní povahy. Nejedná se totiž o její vlastní scénář, nýbrž filmovou adaptaci třídilné britské minisérie z roku 2009, kolem níž se v minulosti motala jména jako Christopher McQuarrie nebo Angelina Jolie. Projekt byl léta pohřben, oživilo ho až spojení se jménem Sandry Bullock, která se podepsala i pod produkci. Z Anglie se příběh přesunul do Seattlu, tedy na severozápad Spojených států, klíčové prvky shodně pojmenovaných děl však zůstaly stejné.
Bullock ztvárňuje ženu jménem Ruth, která je po dvaceti letech propuštěná z vězení. V mládí se totiž sama starala o malinkou sestru Katie, kterou jí chtěly úřady vzít – a během vyhrocené konfrontace Ruth zastřelila šerifa. Nyní se ocitá na svobodě a musí se znovu naučit žít ve společnosti. Už tak nelehkou situaci navíc znesnadňuje soudní příkaz, podle něhož se musí od nyní dospělé sestry držet dál.
Film představuje řadu dalších postav, jejichž životy ovlivní propuštění Ruth z vězení. Adoptivní rodina Katie, manželský pár (Vincent D’Onofrio a Viola Davis), který se nastěhoval do bývalého domu Ruth, sympatický kolega z práce (kníratý Jon Bernthal) i synové zastřeleného šerifa – všem těmto charakterům se vyprávění s chytře dávkovanými informacemi věnuje a vývoj se většinu času působí sympaticky drží v mezích pravděpodobnosti.
Na výsledku je znát, že Fingscheidt dokáže utahovat šrouby a v rámci scény budovat napětí směřující ke zlomovému momentu; zároveň však příběh podléhá trendům netflixovské (potažmo obecně zámořské) kinematografie, a tak některé zvraty působí přece jen trochu vychtěně a narušují osudové, přitom však pochopitelné směřování ke katastrofě. Možná se jedná i o daň za zkrácení vyprávění do formátu jednoho filmu – postav a jejich vnitřních pohnutek je přece jenom víc, než kolika se dostane adekvátního prostoru.
Atmosféru umocňuje hojné využití flashbacků, které střípkovitě osvětlují, co se tenkrát vlastně stalo. Přestože se zhruba po půl hodině zdá, že všechno je jasné, do závěru si scenáristé nechali jeden velký trumf, díky němuž lze film použít jako výchozí bod k podnětné debatě o morálce na způsob hry Krokodýlí řeka: Chování většiny postav se totiž ke konci ukáže jako vcelku opodstatněné a pochopitelné, přestože jednotlivé zájmy jdou samozřejmě proti sobě. A tak se divák ještě může ještě zpětně zamýšlet nad tím, na čí straně vlastně je.
Přehrajte si trailer Formálně se bohužel jedná o stejně zapomenutelný snímek jako jeho název. V jádru se jedná o zručně zpracované melodrama se sociálními prvky, vytvářející zajímavou síť rozhašených vztahů. Když ke konci navíc zazní klavírní verze Everything In Its Right Place od Radiohead, je jasné, že v životě těchto postav už nikdy nic na svém místě nebude – a to jako diváci vidíme vždycky rádi...
Verdikt
Rimsy
Talentovaná Nora Fingscheidt zpracovala téma rodinného traumatu až příliš rutinně a zaměnitelně, přesto se díky strhané tváři Sandry Bullock a sympatickým postavám jedná o příjemně nepříjemnou podívanou.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 10/10
Rokle
- 8/10
Tomino
- 5/10
Nexus6
- 8/10
Spiker
- 8/10
malylada
- 7/10
Perun
- 7/10
PamPero
- 7/10
holub109
- 7/10
Atchyroz
- 8/10
PetrZajic
- 6/10
slord
- 7/10
jeff87
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Předlohu v podobě mini-série jsem neviděl, takže těžko soudit, na co se - s ohledem na celovečerní limity stopáže - ve filmu nedostalo, ale výsledkem je takový ten lehký nadprůměr v podobě slušného sociálního dramatu, které táhne nahoru zejména civilní výkon Bullock v hlavní roli a filmově-realisticky podaná zápletka o těžkém to životě rehabilitace ex-conů zpět do běžného života. Tedy až na dramaticky vypjaté finále, které přepne do klasického hollywoodského klišé módu a které jakoby sem doputovalo z úplně jiného filmu (v návaznosti na to, jak moc "při zemi" se do té doby děj odvíjel).
Stran "šokujícího" plot twistu v závěru kvituji s povděkem, že na rozdíl od jiných podobně koncipovaných filmů, které se ovšem bez příslušného zvratu rozpadnou pod rukama, tady by film slušně fungoval i bez něj (a jeho přítomnost je tak jen bonusem navíc).