Tenkrát v Hollywoodu: Recenze
21:37 | 22.08.2019 |
Můj vztah s Quentinem Tarantinem je značně komplikovaný, a kdybyste mi před deseti lety řekli, že to budu zrovna já, kdo bude kolegům rozmlouvat kritické výtky vůči jeho devátému snímku, že budu jeho nadšeným apologetem, asi bych se vám vysmál. Před těmi deseti lety jsem poměrně intenzivně trpěl u Hanebných panchartů. Ale naše pohledy vstříc hvězdné filmové obloze se za ty roky začaly víc a víc sbližovat…
Proto si dovolím zrovna já tvrdit, že Tenkrát v Hollywoodu je jedna z nejpůvabnějších filmových událostí letošního roku. Překvapivě málo užvaněná, takřka „klasicky“ napsaná, dojemná způsobem, jaký jsem rozhodně nečekal. Ne, nechci se tu tak jako jiní dojímat nad skládáním poct klasickému Hollywoodu padesátých a šedesátých let, v tomhle směru mě Quentin na molekuly nerozložil a snad se i kacířsky přiznám, že občas mi hlavou prolítly pochyby, proč ony rekonstrukce dobových fláků Tarantino při svých takřka neomezených finančních a technických možnostech neprovedl ještě důsledněji (vsazení Tarona Egertona do dobového klipu Eltona Johna fungovalo o level líp).
Jenže stačí, abych se podíval na jeden promoart s Bradem Pittem v havajské košili a jeho psiskem a Tarantino mě má v hrsti. Snad vůbec poprvé – dobře, spíš potřetí, po Jackie Brown a Kill Bill 2 – totiž Tarantino představuje opravdu živé postavy, s plně věrohodným, emocionálně plastickým a dokonale uvěřitelným nitrem, a ne jen přepálené archetypy, zábavné šílence nebo rodokapsové figurky. Ne že by nebyly leckdy cool, ne že by nevstoupily houfně do filmové historie, ale… tohle je prostě jinej sport.
Hlavně s Pittovým Cliffem Boothem, opravdu definitivní poctou kaskadérům a vlastně všem neviditelným fachmanům za hollywoodským pozlátkem, lze snadno totálně souznít a během těch sto šedesáti minut podlehnout pocitu, že víc cool postava tu nebyla dlouhé roky a že by ji bylo dobré mít nejen v dalších filmech… ale hlavně za kámoše.
I když Pitt exceluje ve velmi vděčných scénách – jeho postava pózuje nahá (a kina vlhnou), prokáže výjimečnou odvahu v pasáži na ranči nebo si ve skvěle napsané a vypointované epizodce potyká s Brucem Lee – často si vystačí jen se svým typicky neokázalým hereckým projevem a jemnými výrazovými nuancemi. Může se zdát, že jeho pojíždění po Kalifornii, kdy mlčí, culí se z okna a nasává genius loci šedesátkového Hollywoodu, je bezobsažné, ale myslím si, že podobně jako v čerstvých Devadesátkách Jonaha Hilla jde o důmyslně zvolenou a pečlivě realizovanou cestu, jak se dostat tomuhle sympaťákovi opravdu pod kůži a naladit se na jeho tep.
Vůbec si nemyslím, že by Tenkrát v Hollywoodu bylo roztříštěné, právě naopak jde o jeden z mála Tarantinových filmů bez odboček, kdy každá scéna prohlubuje vesmír dvou hlavních postav, tak abyste s nimi mohli prožít ultimátní kamarádskou odyseu, na pozadí konce jedné éry. Ten se odráží nejen v trampotách DiCapriovy upadající hvězdy, ale hlavně skrz kontrast mezi lepou a usměvavou Margot Robbie jako Sharon Tate a ultrakrvavou katarzí.
Nechci tvrdit, že jde o kdovíjak sofistikované rozuzlení, přeci jen znalce Tarantinovy filmografie moc překvapit nemohlo (ostatně indicií je nemálo), ale stejně - tak jako epizodky zpoza hollywoodských kulis, originálně zbavené techniky vůkol, skvěle slouží hlavnímu tandemu, rozuzlení precizně doťukává Tarantinovo zasněné, osobně rozněžnělé, možná až naivistické vyznání.
Tarantino tu pracuje s ne úplně divácky vděčnými nuancemi, s dlouhými pauzami beze slov, kdy zábavu přináší jen dokonale oldschoolová kamera Roberta Richardsona a dobový soundtrack a čechrá se atmosféra, ale o to napínavější nebo rozvernější umí film být o chvíli později… a o to vyspělejší a v delším časovém horizontu působivější je nová tarantinovka celkově.
Tenkrát v Hollywoodu je křehkým, ale pedantsky precizně napsaným návratem do starých časů, bezstarostných jako jedna krásná bloncka čekající miminko, s dokonalou výpravou, parádním technickým podáním a přesnými herci, kteří pomohli rozhýbat určitě nejbáječnější parťácký tandem poslední doby.
Jeden z mála filmů letošního roku, který se stane klasikou, že by i Sergio Corbucci zaržál závistí.
Verdikt
Cival
Mistrovské retro, které nejede na vlně prvoplánové zábavnosti, ale je velmi půvabným portrétem dvou kumpánů, v jejichž vztahu i životních osudech se zrcadlí konec nejzlatější hollywoodské éry. Krásná óda.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 7/10
KarelR
- 8/10
crom
- 10/10
krauset
Hodnocení čtenářů
- 8/10
Silence
- 8/10
yeniczek
- 8/10
Mephos
- 8/10
Snura
- 9/10
Robur
- 7/10
b1aster
- 9/10
ZkuKol
- 8/10
MeaCulpa
- 8/10
Ragnarok
- 8/10
shv
- 9/10
Memphis
- 8/10
jarmil
Tenkrát v Hollywoodu: Recenze
13:00 | 13.08.2019 |
Představovat Quentina Tarantina samozřejmě nemá smysl. „Magor z videopůjčovny“ je momentálně nejoblíbenějším režisérem a scenáristou na ČSFD, takže opravdu nejde o legendu jen v zámoří. Tarantino je už řadu let v pozici, kdy si může natočit prakticky cokoliv. A tentokrát se rozhodl, že nám ukáže Hollywood v roce 1969.
Znamená to, že natočil divácky vstřícnou komedii o tom, jak se žilo za časů hipíků, westernů a věčně tančících sexbomb? No… vlastně ani ne. Divácká vstřícnost je totiž u Tenkrát v Hollywoodu velmi nedostatkové zboží a nahrazuje ji milion drobných odkazů na věci, jež možná ocení cinefilové a experti na 50. a 60. léta, ale většině ostatních lidí asi nic moc neřeknou.
Postavit na tomhle nějakou kritiku je samozřejmě ošemetné, protože Tarantino nemá žádný důvod k tomu, aby se takhle nechoval. Je to koneckonců jeho film. Jeho pocta tehdejší době. A když se chce deset minut bavit tím, že nainstaloval DiCapria do svého oblíbeného seriálu z roku 1965, proč by nemohl? Hollywood je momentálně přecpaný poctami 80. létům, kterým všichni zvedají palce nahoru. Na nové tarantinovce je ale bohužel viděl, že se Quentin nechal trochu moc unést a šel ve vzpomínání na Los Angeles svého mládí o krůček dál, než by měl.
V podstatě tím chci říct, že zatímco v minulosti byly Tarantinovy cinefilní odkazy vtisknuty do pevného rámce a doplňoval je výrazný originální příběh, právě ten u Tenkrát v Hollywoodu chybí. Kill Bill byl poctou asijským filmům, které většina lidí neviděla, ale pořád měl super akci a Nevěstinu cestu za pomstou. V Hanebných panchartech se výlet do druhé světové proměnil v drsnou i zábavnou přehlídku bezmála ikonických momentů. A třeba v Nespoutaném Djangovi se divoký západ oživoval s takovým gustem, že člověk jásal prakticky u každé scény. Tentokrát v Hollywoodu je ale v mnoha ohledech takový Django naruby a ne vždycky je to dobře.
Ačkoliv jsou oba filmy prakticky stejně dlouhé (162 vs. 165 minut), Tarantinova oslava 60. let je v podstatě dvouhodinovým čekáním na geniální finále. Co zajišťuje, že je ono čekání (alespoň při první projekci) moc hezkou a sympatickou výpravou do minulosti? Do jisté míry Tarantino, který samozřejmě točí jak pán a vysype z rukávu hned několik parádních scén. Mnohem větší poklonu si však zaslouží Leonardo DiCaprio a především Brad Pitt, jejichž hrdinové jsou tak dobří, že byste je nejradši přesadili do jiného příběhu, kde se toho kolem nich bude dít mnohem víc.
Přehrajte si trailer Možná ze mě jen mluví nezvyk, ale Tenkrát v Hollywoodu je primárně o tom, jak DiCapriův westernový herec, Pittův kaskadér a retro Margot Robbie vcelku obyčejně žijí své vcelku obyčejné životy a… na konci se stane něco, na co jen tak nezapomenete. Sliby o tom, že film zachytí přelom 60. a 70. let a jeho dopad na americkou společnost, se ukázaly být liché – tohle téma se do filmu vešlo jen velmi okrajově. A co se týče plejády hvězdných přihrávačů (Al Pacino, Kurt Russell, Timothy Olyphant, Damian Lewis, Emile Hirsch…), ti mají tak málo prostoru, že by jejich role vlastně mohl odehrát kdokoliv.
Nechci znít extra nevděčně a tvrdit, že jsem se nebavil, protože to není pravda. Na ústřední herecké duo by šlo koukat donekonečna, soundtrack už pár dní točím pořád dokola a v závěru se objeví ten starý dobrý Tarantino, kterého člověk prostě musí milovat. V poměru normálně dobrých a fenomenálních scén je však to druhé v brutální menšině - a docela se bojím, že se Tenkrát v Hollywoodu časem smrkne jen na boží finále s příjemně nostalgickou, ale zbytečně roztáhnutou předehrou.
Verdikt
KarelR
Herecký koncert Leonarda DiCapria a Brada Pitta bohužel až příliš často bloumá odnikud nikam. Jasně, pořád je to skvěle natočené a patřičně zábavné odnikud nikam. V těch 162 minutách je však až příliš málo tarantinovských lahůdek a nebýt brilantního finále, vlastně by si toho člověk moc neodnesl. V rámci žánru jde pořád o nadprůměr, o tom žádná. V rámci Quentinovy tvorby se ale jedná o slabší kousek, jenž by bez silného ústřední dua nejspíš dopadl mnohem hůř.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 9/10
Cival
- 6/10
Mr. Hlad
- 9/10
krauset
Hodnocení čtenářů
- 8/10
Silence
- 10/10
woody
- 8/10
Mephos
- 5/10
Revan
- 9/10
PharaoX
- 6/10
cabal
- 9/10
Robur
- 8/10
Slide
- 7/10
Rokle
- 10/10
Tomino
- 8/10
Phil cze
- 8/10
Toren
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry