Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Spencer | 2021
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 05.11.2021
CZ premiéra: 20.01.2022
režie: Pablo Larraín
hrají: Kristen Stewart, Sally Hawkins, Sean Harris, Timothy Spall

Spencer: Recenze


ikona
Rimsy
kristen stewartpablo larraínprincezna dianaspencer
Někde mezi hysterií a brakem se pohybuje silně stylizovaný výkon Kristen Stewart, který je zdaleka největším tahákem tohoto osobitého pohledu na Lady Di. 

Jackie jsem nenáviděl. Nekonečné sledování toho, jak Natalie Portman bezcílně bloudí po honosných chodbách mě naprosto minulo, a snaha o zachycení paralyzujícího žalu šla natolik mimo mě, že jsem si při sledování připadal umrtvenější než JFK. Na podobných principech stojící nakouknutí do neveselého prožívání princezny Diany tedy snadno mohlo dopadnout stejně, a to navzdory chválenému výkonu Kristen Stewart v hlavní roli.

Ta si svým výkonem říká o množství cen – nominaci na Zlatý glóbus už získala a nejspíš ji nemine ani ta oscarová. Její uchopení Lady Di je tísnivé, uhrančivé, soustředěné, neuroticky vycukané – na jednu stranu tedy na první dobrou dává najevo pocity, s nimiž se Diana v královské rodině musela neustále potýkat; zároveň však její výkon vykazuje výrazné podobnosti s kreací Natalie Portman v Jackie, což leckterým divákům nemusí vyhovovat. Pro mě osobně se jednalo o trochu fyzicky nepříjemný zážitek, ale uznávám jeho důležitost pro sdělení, jež chce Larraín předat.

Jenže právě v onom sdělení tkví největší problém snímku. Bezmála dvě hodiny sledujeme citlivou, křehkou, duchem nespoutanou Dianu, kterak trpí pod nánosem tradic a rituálů, jimiž je život královské rodiny svázaný. Nemůže si sama šaty vybrat ani obléct, denní program je naplánovaný do poslední minuty. „Žádná budoucnost není. Minulost a přítomnost jsou totéž,“ komentuje Diana statičnost královských povinností, vůči nimž se snaží alespoň v rámci svých možností rebelovat.

Přitom sídlo rodiny Spencerů, v němž Diana vyrostla, se nachází pouze pár stovek metrů od panství, kde královská rodina tradičně tráví vánoční svátky. Vyprávění si vystačí s několika vánočními dny roku 1991, kdy je vztah Diany a Charlese zřetelně v troskách. Princovým veřejným tajemstvím je poměr s Camillou Parker Bowles, princezna zase za zavřenými dveřmi toalet bojuje s bulimií. Přesto všichni o všem vědí, nikdo neunikne neustálému dohledu. Prostor pro vlastní myšlenky téměř neexistuje a jak sama Alžběta v ojedinělé replice směrem k Dianě poznamená, královská rodina je jen oběživo.

Pro diváky seriálu Koruna či prostě jen náhodné pozorovatele dění kolem britské královské rodiny se v posledních dvou odstavcích nenachází zřejmě nic překvapivého – jenže film téměř nic jiného nenabízí. Larraín se pomocí stylizovaných kompozic kameramanky Claire Mathon (jež nezapře své zkušenosti z Portrétu dívky v plamenech), výrazné hudby z pera Jonnyho Greenwooda a opulentních kostýmů, v nichž se ztrácí samotná Dianina osobnost, snaží prezentovat zoufalost hravé a nezlomné duše udusávané toporným majestátem.

Ve vánočním sídle je zima a nikdo není ochotný zatopit. Zmíněný dům Dianina dětství je blízko, a přece tak daleko. Pronásleduje ji přízrak Anny Boleynové, kterou nechal její manžel Jindřich VIII. popravit, aby se mohl znovu oženit. Opakovaně sledujeme Dianiny horečnaté vize, v nichž se osvobozuje ze zajetí konvencí a pravidel. Všechny klíčové myšlenky jsou tedy podány téměř doslovně, s kolísavou úrovní nápaditosti, avšak většinou stylově pečlivou realizací.

V amerických recenzích se opakuje slovo „idiosynkratický“, zdůrazňující jedinečný, individuálně specifický pohled, jež dílo nabízí. A opravdu, perspektivu hlavní hrdinky po celou dobu neopouštíme a výsledný obraz je tak především výpovědí o nitru této fikční Diany, méně už o reálných poměrech v královské rodině. Larraín se zaměřuje na impresi okamžiku, vystižení prchavého momentu, jež trefně vykresluje charakter a jeho prostředí – budiž, to se mu daří a k předání pochopitelných závěrů skutečně dochází, a to navzdory tomu, že zobrazené dění se nezakládá na doložených reálných událostech. Tento obrázek o Dianiných vnitřních pochodech i nástrahách života ve zlaté kleci se však bohužel ničím zajímavým neodchyluje od toho, co už dávno víme.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (8)

Verdikt

avatar6/10

Rimsy

Tři dny v životě princezny Diany jsou vykresleny velmi stylizovaně, přepáleně a znepokojivě. Navzdory vizuální atraktivitě jednotlivých scén je však výsledkem poměrně unylý a nepodnětný obraz.



Hodnocení čtenářů

  • avatar5/10

    Revan

  • avatar8/10

    the dark knight

  • avatar4/10

    GuidoA.

  • avatar6/10

    Spiker

  • avatar3/10

    malylada

  • avatar5/10

    maddy1111

  • avatar7/10

    DarkSith

  • avatar8/10

    HotShot

  • avatar7/10

    BigbyWolf

  • avatar6/10

    Sub-Zero

  • avatar6/10

    Ceslo

  • avatar8/10

    Muel

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace