Shushika
Quantum of Solace: Recenze
03:16 | 09.11.2008 |
Protirecenze na Quantum of Solace obsahuje spoilery, sluší se tedy říci, že její četba je jen na vlastní nebezpečí. A možná více než o klasickou recenzi půjde o několik málo poznámek k tématu. Nechci tu přesvědčovat přesvědčené, jako spíše vyzvat k tomu, aby ti, kdo jsou s 22. dobrodružstvím agenta Jejího Veličenstva nespokojení, dali filmu ještě jednu šanci a nebrali kauzu Quantum jednou provždy uzavřenou.
Mnohé z toho, co se v Quantum of Solace napoprvé příčí a celkem špatně polyká, sklouzne napodruhé do žaludku bez větších obtíží. A naopak se to ukáže jako jeden z největších devíz zatím posledního dílu nejdelší - a v určitých ohledech kolovrátkově stále stejné - filmové série. Stále stejná chuť nevadí u řízků, u filmů to bohužel není ono už napodruhé. Zajímavé je, že málokterý blockbuster posledních dvou let vzbudil v okruhu mých známých tak živou debatu jako Temný rytíř a právě Forsterův Bond. Inu, něco na tom Bondovi je...
Na konci Casino Royale, kdy se Bond klasickou hláškou přiznal k prověřenému konceptu, zavládlo u diváků přesvědčení, že napříště se setkáme s hrdinou v podobě, jež bude mnohem bližší tomu, jak ji vykolíkovalo jeho pět předchůdců. Nestalo se tak - a je to jen dobře. Původní seladonský James Bond, který má v dnešních měřítcích stejně blízko k agentu Smartovi jako ke Xanderu Cageovi, nemá vedle Jamese Bournea a Ethana Hunta sebemenší šanci. Forsterův Bond se ve svém účtování s minulostí, a to i tou filmovou, dostává ještě dále než minule. A po pravdě řečeno, jen výdělky ukážou, jestli je to divákům po chuti a nebo ne. Je jasné, že pokud nový koncept nezaujme, už příště nám Barbara Broccolli a Michael G. Wilson nabídnou recyklovanou zápletku, nezávaznou a nezávadnou candy akci, okázalou eleganci, směšné záporáky, povolné Bondgirls, Q a jeho technické sarapatičky v míře vrchovaté.
Quantum of Solace je podle všeho díl zlomový. Je to jeho nevýhoda, ale zároveň i příslib. Bez Casino Royale samostatně úplně nefunguje (ne že by to vadilo), a i vzhledem ke stopáži je to spíš jakési doťuknutí děje (jako jsou dvojky a trojky série Matrix či o agentu Bourneovi), respektive přemostění. Nejvýrazněji se v něm dotahuje Bondova linie s Vesper, vyjasňují se vztahy s M, ale zároveň naznačuje, že v následujícím/-ch díle/-ch bude mít agent dočinění s lidmi z organizace Quantum. A ti, jak se tvrdí, "mají své lidi všude." Takže bude rušno. Od příštího dílu - snad s výjimkou osudu pana Whitea - už to asi zdaleka nebude tak osobní. Ale počkejme si dva roky...
Forsterovo angažmá byl ze strany producentů odvážný experiment. Od samého začátku jim muselo být jasné, že tenhle hollywoodský chameleón bez zkušeností s akčním žánrem není pro resuscitovanou sérii tím pravým, navzdory bourneovským choreografům v týmu. Forster však filmu vtiskl svéráznou vizuální poetiku a co do typů záběrů a snímání natočil zřejmě nejkošatější díl série. Ať už záměrně nebo z nedostatku času na přetáčky tak vznikl film, který je významným argumentem proti tvrzení, že žánrové hollywoodské filmy - nebo konkrétněji bondovská série - jsou sázkou na vyčpělou jistotu a recyklace téhož. Právě to, čím se Forsterův Bond od svých předchůdců liší - a je toho hodně - umožňuje uvažovat nad tím, v čem vlastně spočívá unikum bondovského konceptu, respektive zda něco takového vůbec někdy v krystalické podobě existovalo. Jde o stavbu příběhů? Výčet shodných znaků? Napětí mezi fyzičnem a moderní technikou? Střet ideologií? Nebo snad velikost překážek? Každý Bondův představitel ostatně postavě vetkl velmi výraznou tvář (s výjimkou George Lazenbyho), ale už jen první střídačka hlavní role musela nutně znamenat transformaci pojetí. Není tedy nakonec jedno co pije, v čem jezdí a zda se představí svou ikonickou hláškou?
Forster o sobě sice v četných rozhovorech tvrdí, že jej nejvíc baví psychologické scény, ale ani ona tolik kritizovaná akce nakonec nedopadla až tak zle. Střih je Quantum of Solace dostal řadu výtek za nepřehlednost a neumělé vykrádání Greengrassova Bournea, choreografové si však podle mého soudu dali dobrý pozor, aby to nebyl Bourne přes kopírák. Jen v prvních 40 minutách jsou hned čtyři akční scény. Je pravda, že jejich střih je rychlý a ztěžuje prostorovou orientaci, ale vzhledem k nárokům na dnešního diváka nijak neúnosně. Zvolený vzuální styl zvyšuje dynamiku a posouvá diváka z objektivní do subjektivní role, kdy má menší možnost kochat se krásou a vynalézavostí sestav, ale zato víc cítit vybuzenou hřebčí sílu. Akcent na podhledy, polocelky, detaily a makrodetaily zase evokuje zúžení zorného pole při rychlé jízdě. Forster také každou akci viditelně ukončuje, v kontrastu k tomu bourneovské těkaní jen poleví na intenzitě, hrdina jako takový se nezastavuje. V bondovském vesmíru ojedinělá je paralelní akce při árii v rakouské opeře (zpomalená, s tlumeným zvukem a máznutým obrazem) a několikeré použití akcentů v podobě prolínaček. Jako geniální mi přijde „výdech“ v podobě záběru na zadumaného Bonda na závěr akce na člunech (něco podobného jsme letos viděli při Jokerově jízdě taxíkem).
Forsterův Bond je stejně jako ten Campbellův sebejistý, ale zároveň poměrně zranitelný. A to hned na dvou frontách. Bondova zranitelnost je nejzřejmější v popření klasického pravidla "nikdy tě nesmí vidět krvácet, vždycky musíš mít připravenou únikovou cestu". Rozdíl mezi zakrváceným Bondem v Quantum of Solace, který často situace řeší zbrkle a bez plánu, a na začátku Dnes neumírej je propastný, a to na to recenzenti kdysi psaly ódy. Forster ještě výrazněji než Campbell boří i koncept Bondgirls, ale zároveň nechává bulvár a reklamní průmysl, ať si kolem agentových ženských protějšků dál dělá své mediální tanečky. Je vůbec Strawberry Fields alias Gemma Aterton ještě onou Bondgirl? Podle plakátů firmy Avon na zastávkách MHD ano, vzhledem k jejím třem minutám ve filmu se o tom dá spíš pochybovat. Podobně i Camille v podání Olgy Kurylenko je více Bondovým protějškem na cestě za svou osobní vendetou, než jen doplněk obleku a snadná kořist, jak tomu bývalo v minulosti. Nebýt ve filmu ta trapná odhalená scéna se Strawberry Fields, už bych měl na jazyku, že Quantum of Solace jednoznačně signalizuje změnu jeho přístupu k ženám. Možná příště...
Forster podle mého soudu dokáže udržet napětí během akce i v dialogových scénách, každopádně připouštím, že bych si u Bondova rivala představoval poněkud temnější rejdy. To co tvůrci nabízí je v naší části světa bohužel zatím příliš málo filmově atraktivní. Postava Dominika Greena jako taková mi však sedí, dokonce je mi jako představitel světa, kde dobro a zlo závisí spíš na tom, pro koho člověk pracuje, jaksi bližší než klasicky charizmatický záporák pan Šifra s astmatem a krvácejícím okem k tomu.
Kromě výše uvedených slabin filmu podle mě chybělo explozivnější finále a trochu méně okaté zakončení akční scény s letadly. Jinak jsem velmi spokojen a těším se, na jakou misi se Bond vydá příště. Doufám, že tvůrci nevsadí na jistotu, když se teď tak slibně odpíchli. Nechci tvrdit, že bych chtěl aby další Bondy točili jen arťáci, ale Forster minimálně prokázal, že má větší záběr a schopnost improvizovat a vyprodukovat co se od něj v danou chvíli čeká, než bych kdy řekl.
Kam až to boření ikon zajde? Nevím, začne mě to trápit až v okamžiku, kdy se Bond přestane jmenovat Bond.
Verdikt
8/10
Shushika
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 5/10
do_Od
- 7/10
krauset
Hodnocení čtenářů
- 8/10
Ravenhorn
- 7/10
Susanne
- 7/10
Leonidas I.
- 8/10
Memphis
- 8/10
vader
- 8/10
hgf446
- 7/10
Hon2ar
- 6/10
j.u.b.y
- 8/10
Ada22
- 8/10
Miky4214
- 6/10
DRAGONEK123
- 6/10
TheDasrkKnightR
Quantum of Solace: Recenze
14:53 | 25.10.2008 |
Tohle je osobní.
Zlomili mu srdce. Rozbili mu jeho Aston Martin. A Vesper Lynd, Bondova životní láska, kvůli nim spolykala andělíčky. Agent s povolením zabíjet se naštval. Odhodil naivitu zamilovaného mládence a jal se šlapat po parchantech, které dosud tušil jenom v pozadí...
Mise jak dělaná pro Daniela Craiga, živočišnou horu masa, jež změnila agenta 007 v živel, kterým cloumají emoce. Tedy alespoň dočasně. Nováček zmítaný pocity se už v závěru brilantního Casina Royale přiblížil „klasickému“ pojetí Jamese Bonda, tak jak jej známe z dvou desítek celovečerních filmů. Navlékl si elegantní oblek s rozhalenkou, do ruky vrazil kvér o výšce průměrného čínského chlapce a vyšlápl si na prvního z gaunerů. Jak to dopadlo vám dopoví Quantum of Solace...
...jak to dopadlo podle nás, to už asi tušíte podle hvězdiček, na které jste si už jistojistě sjeli. Nadšený ryk spojený s tři roky starým restartem série tentokrát neuslyšíte. Druhý film s Danielem Craigem je totiž víceméně stejný jako jeho úvodní titulková sekvence. Tentokrát žádný nářez, podbarvený hravou i agresivní grafickou smrští. Na plátně se jen líně povalují dvě ženštiny, vůkol vane písek a snad znuděný, snad unavený Bond občas vystřelí z pistole, to aby mohla melodii z průměrné písně protnout kulka. Za výsledkem je nejspíš spousta práce a určitě nějaký ten milion z rozpočtu, ale vnitřní energii - natož fantastické nápady - by v něm člověk tentokrát hledal marně. A tak je to s celým filmem.
Na jeho startu samozřejmě čeká tradiční odpich: dvě velkolepé akce. První je automobilová honička. Bond frčí po asfaltu i písku, za ním si to švihá hned několik lesklých bouráků (nač troškařit) a v hlavě bliká první varovná kontrolka s tváří úplně jiného agenta... Jasona Bournea. Stříhá se zběsile z detailu na detail a orientace v akční změti se díky tomu stává složitější než kdykoliv předtím. O pár minut později přichází druhá akce a s ní i předčasný vrchol filmu: Zběsilý sprint, během kterého Bond postupně vystoupá z podzemí až na střechy, zakončuje důvtipně vymyšlené kočkování na lešení. Slušné, ale kontrolka stále bliká.
Že se Bond výrazně přiblíží Jasonu Bourneovi, bylo jasné už před několika měsíci. Štáb posílili lidé z nejúspěšnější akční trilogie posledních let, v čele s Danem Bradleym. Navenek to byla logická volba. Bond už v Casinu Royale zmohutněl, odvrhl digitál a nabídl fyzičtější a tělesnější akci. Diváci vrněli spokojeností, a tak šli producenti ještě dál, aniž by si uvědomili jednu maličkost. Totiž že Marc Forster opravdu, ehm, není Paul Greengrass. Kupodivu! Quantum of Solace je tak plné bourneovské akce, kdy vedle aut a střech dojde i na jeden souboj v pokoji (včetně mlácení knihou!), i spektakulární jízdu na motorce. Všechny scény však mají výraznou vadu na kráse - jsou VÝRAZNĚ HŮŘE sestříhané a občas dokonce nepřehledné. Forster se pokusil spojit eleganci Bonda s Greengrassovským tepem, ve výsledku ale ztratil devizy z obou pojetí akce: Jak efektnost Casina Royale, tak dynamiku Bournea.
Tvůrci zkrátka chtěli bondovský vesmír ještě víc přizpůsobit době a tomu, co zrovna hýbe žánrem, čímž Quantum of Solace odsoudili do pozice nešikovnějšího bratříčka bourneovské trilogie. Je to velká škoda, protože zatímco před třemi lety vedle sebe stáli tři skvělí agenti s osobitým rukopisem (připočtěte i Ethana Hunta a Mission: Imposssible 3), dnes září jen jeden. Forster se mu sice snaží pláchnout dalšími naháněčkami na moři i ve vzduchu, souboj člunů ale skončí dřív, než by mohl strhnout, a letecká bitva je rovnou jedním velkým úletem, kdy se do jinak vážného filmu vrátí zběsilé logické kopance (pravda, Bond logice nikdy neholdoval, ale i tak by si nemusel v té rachotině dovolovat na stíhačku), jakožto i šílená triková tečka jak z Likvidátora. A nepřehlednost? Ta platí i tady. Napětí? Pořád se blíží nule. A ani v explozivním finále se od ní příliš neodchýlí.
Není to ale samozřejmě jen akce, v níž Forster tápe. Hlavní postavu si sice trochu „učesal“, pořád ji ale nechal pohánět vnitřním puzením. Přinejmenším na oko. Pominu-li skutečnost, že Bondova urputnost z filmu není prakticky vůbec cítit a že ji na plátno zanáší výhradně Daniel Craig (převážně během rozhovorů s M), zarazí příběh samotný. Zatímco Casino Royale se jako mohutně klenuté drama rozléhalo po sto čtyřiceti minutách nabušené stopáže, příběh „Kvanta“ je nejen výrazně kratší, ale i rozplizlejší. Spousta scén se řídí jen náhodami nebo nutností vypořádat se s tou nebo onou postavou z Casina (a že jich je), takže Bond bez ustání skáče z kontinentu na kontinent a míjí další a další figurky. Překotnému dění často schází návaznost a prospěla by mu alespoň špetka vysvětlení navíc (Proč se tam jede? A proč se jednou přidá i Olga a podruhé naopak zůstane kvůli „mořské nemoci“ doma?). V roztěkaném ději se pak i spolehlivě utápí záporák Mathieua Amalrica, jenž je v porovnání s panem Šifrou, natož s Goldfingerem nebo Blofeldem, dokonale nudným nazdárkem. Těsněji se tak 007 dostane jen k ucházející bondgirl Olgy Kurylenko, jejíž postavu pro změnu obohatil nedomrlý motiv pomsty za rodinné neštěstí.
Forstera tak zachraňují v podstatě jen špičkové technické parametry, nezklamávající Daniel Craig a klasické bondovské bonmoty, které filmu jako jediné pravidelně čechrají peří. Možná právě na jejich strůjce – populární poradce na hlášky – padla většina rozpočtu. Dávalo by to smysl, protože jinak se těch neskutečných 230 milionů dolarů těžko hledá. Malé srovnání: Výrazně efektnější, velkolepější i delší Casino Royale stálo milionů 150. A pokud bych chtěl být hodně kousavý, ukázal bych Forsterovi třeba vizuálně „plného“ Maxe Paynea za skromných 35 mega (co na tom, že film jako celek je slabý) nebo střemhlavý akčňák 96 hodin, jenž sice nemá letadla, čluny ani exotiku, vykazuje však ostřejší bitky a adrenalinovější automobilovou honičku. Luc Besson si mohl za rozpočet Quantum of Solace pořídit takových filmů pět!
I proto vnímám „Kvantum útěchy“ jako prohru, byť prohru bizarní a v jistém směru jedinečnou. Asi už nikdy nebude Bond obtěžkán takovými ambicemi. Nebude se v něm v sofistikovaných montážních sekvencích spájet opera s akcí (koho zajímá, že akce absolutně nevyzní?), nebude se prolínat cval koní s Bondovými sprinty. A 007 se jen ztěžka znovu podívá do tak autentických kulis, mezi vesničany, kteří by klidně mohli statovat v Lovci draků, anebo mezi ošuntělé britské úředníčky, tak vzdálené naleštěnému světu, v němž se Bond až dodneška proháněl. A už asi nikdy neuvidíme odličující se M. Nebo v to alespoň doufám.
Co je na tomhle superseriózním přístupu nejdivnější? Přeci to, že Quantum of Solace je i tak psychologicky plytkým a matně narýsovaným odvarem z tolikrát zmíněného Casina. Tváří se smrtelně vážně, proto opouští od explicitních radovánek s bondgirls. Znovu zapomíná i na hračky a technologické vychytávky i obligátní větičku „Bond. James Bond“. Hlouběji do duše agenta 007 mu to však nepomůže. Snad jen na papíře. Opravdu ale chcete slyšet z úst Olgy Kurylenko úvahy o bolesti v srdci a jizvách duše?
Možná právě proto jsem na Forstera tolik přísný. Po Casinu Royale mu jednoduše neumím odpustit, že skvěle nakopnutou postavu, sérii a vlastně i celý subžánr zastavil a vehnal do slepé ulice.
Tohle je osobní.
P.S.: Pokud vás Casino Royale emocionálně zcela minulo, přičtěte si standardní jednu hvězdičku.
P.P.S.: Podezírám tvůrce, že role Gemmy Arterton byla do filmu vložena jen kvůli elegantnímu odkazu na Goldfingera.
Verdikt
5/10
Cival
Zabili mu Vesper, teď zaplatí! Daniel Craig se vrací do kůže nejslavnějšího agenta britského Veličenstva a ve společnosti sličné bondgirl (Olga Kurylenko) se zkouší dostat na kobylku celé řadě lumpů - včetně ekoteroristy Dominica Greena (Mathieu Amalric). Na skvělé Casino Royale zkusil navázat univerzální švýcarský režisér Marc Forster, jeho Bond ale nedisponuje tak silným příběhem a vytrvale tápe mezi pokusy o efektní akčňák a snahou o hutné psychologické drama. Ani jedno neklape. Tentokrát žádné švýcarské hodinky...
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
- 8/10
k0C0UR
- 6/10
imf
- 8/10
Spooner
- 5/10
Mr. Hlad
- 8/10
Shushika
- 7/10
KarelR
- 5/10
do_Od
Hodnocení čtenářů
- 8/10
Vincent
- 8/10
ghostrider
- 5/10
scroochy
- 6/10
kryšpín
- 6/10
Jeržik
- 6/10
Rastr
- 8/10
Crawler
- 8/10
luksa
- 7/10
Silence
- 8/10
5h1nj1
- 5/10
killerzeli
- 7/10
Mayhem
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.
Přihlášení
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry