k0C0UR
96 hodin: Recenze
14:49 | 08.09.2008 |
Byl jednou jeden hodný tatínek (bratr/sestra/dědeček/křeček) a tomu unesli dceru (bratra/sestru/dědečka/křečka). Pak už to nebyl hodný tatínek, ale tatínek naštvaný a prahnoucí kromě návratu milované osoby/zvířete i po pomstě (= chce zabíjet lidi i zvířata, protože tentokrát je to osobní). Olezlý příběh ze scenáristické čítanky na průklepovém papíře č. 1265 je tu a je úplně stejný, jako všichni jeho starší příbuzní, ba co víc – tentokrát je možná ještě o chlup hloupější.
Továrna na evropské akční rychlokvašky všech druhů i ražení, Luc Besson, rozjíždí na vlastní bedra kolesa příběhu, ve kterém jde vždycky spíše o to „jak“ než „proč“. Producent i scenárista opětovně zosobňuje v jedné figuře všechny hlavní trademarky francouzských rychlokvašek, na které se možná dokola nadává, jak jsou hloupé, jednoduché a neoriginální, na druhou stranu, jen málokdo jimi ve finále pohrdne. A z těch, kteří se kroutí, jen málokdo přizná, že se aspoň trochu nebavil.
96 hodin je samozřejmě etalonem 80. let a všech jejích akčně-vyřizovacích subžánrů, kde se to mlátí kvůli rodině nebo prostě proto, že to je zábava. Takový film nepotřebuje mnohovrstevnatý příběh, ani oduševnělé poselství. Stačí mu nekompromisní macho-hrdina v hlavní roli a zručný režisér/klipař, který to všechno obleče do stravitelné podoby vyhovující současným standardům pro „zábavný akční film“. Nezní to přehnaně sofistikovaně, na druhou stranu - vyladit tuhle konfiguraci do stravitelného celku a přitom se snažit pořád držet nohama na zemi (soucit s hrdinou je přece důležitý), to může být skutečný ořech. Jasně ho ilustruje rozdíl mezi prvním a druhým Kurýrem.
Liam Neeson v hlavní roli jako zachránce a posel spravedlnosti naštěstí JE (celkem překvapivě) drsný a náležitě cool a Pierre Morel, autor ultrazběsilého Okrsku 13, JE schopný režisér lomeno klipař. Výsledkem je devadesát minut očekávatelné zábavy s očekávanými zvraty, avšak zábavy působivé a nadmíru odpočinkové. Liam Neeson je někdo jako Superman tajných služeb, přesto jeho zásahy probíhají důstojně a bez comicsové nadsázky. Nepotřebuje jezdit po střechách domů, netouží po tom sundávat bomby z podvozků aut pomocí jeřábů. Své protivníky sundavá ideálně jednou dvěma ranami a rozhodně se tváří za každou cenu tak nekompromisně, jak to jenom jde.
V přelomové scéně, kde vysvětluje únoscům, kterak si pro ně přijde a kterak je to bude bolet, se dostavuje dokonce nadžánrová husí kůže! A najednou je úplně jedno, že za těmi dialogy stojí někdo jako Besson – prostě to funguje na výbornou a do puntíku to plní účel, za kterým se diváci vydají na 96 hodin do kina.
Na filmu je vidět spousta moderních vlivů, které v současné době hýbou Hollywoodem. V rámci „greengrasovských“ trendů je soužití s hrdinou o něco osobnější než se v žánru obvykle nosí, když dojde na honičky, obraz se „adrenalinově“ klepe a hodně se střihá na volant a zmiňovat to nejpodstatnější – hudbu, která je skoro do puntíku kopií Powellových majstrštyků – to snad ani nemá cenu :-). Naštěstí to není pouhá opisovačka bez srdce, ale osobitý celek, který plně funguje a s trochou nadsázky by se mohl zapojit do série o agentu Bournovi někdy za deset patnáct let.
Příběh osciluje mezi napínavým vyšetřovaním a výborným akčním filmem. Nebýt první „rozjížděcí“ půlhodiny, přepíná mezi těmito žánry takřka nonstop a dostatečně důrazně na to, aby sevřel diváka do kleští a nenechal ho nudit. A když je Liam Neeson zrovna v zabíjecím módu, tím lépe pro všechny – film přece jen chvílemi získává otisk nadžánrové podívané, kde se nějaká ta chytrá myšlenka o rodině zrodí. A jestli se zaposloucháte do piana pod závěrečnými titulky, možná skutečně uvěříte, že tam ty myšlenky byly. Jestli ne a zůstanete jenom u výborného (politicky nekorektního!) akčního filmu, to je čistě na vás – zklamáni nebudete ani tak.
Verdikt
7/10
k0C0UR
Kdysi pracoval pro vládu. Teď je na volné noze a příležitostně si přivydělává jako ochranka. Unesli mu dceru. Nechtějí mu ji dát zpět. Slíbí, že si je najde. Slíbí, že je zabije. A tak dále :-). 96 hodin je hloupá, ale dravá adrenalinová jednohubka, která nepřináší do žánru zhola nic nového - pouze ho velice důstojně reprezentuje jako totálně odpočinková zábava bez vyšších cílů. Z Liama Neesona jde skutečně strach!
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 8/10
imf
- 8/10
Cival
- 8/10
Spooner
- 7/10
Mr. Hlad
- 8/10
Gonzi
Hodnocení čtenářů
- 8/10
gage
- 9/10
Karbous
- 10/10
Ravenhorn
- 7/10
scroochy
- 8/10
novoten
- 8/10
kryšpín
- 7/10
Jeržik
- 7/10
Rastr
- 8/10
acheron
- 8/10
luksa
- 9/10
Silence
- 8/10
5h1nj1
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.
Přihlášení
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry