Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
První člověk | First Man | 2018
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 12.10.2018
CZ premiéra: 11.10.2018
režie: Damien Chazelle
hrají: Ryan Gosling, Corey Stoll, Jon Bernthal, Claire Foy, Kyle Chandler

První člověk: Recenze


ikona
KarelR
claire foydamien chazelleprvni clovekryan gosling
Apollo 13 je dnes vesmírnou klasikou, na kterou spousta lidí nedá dopustit. Čeká podobný osud i Prvního muže, který se zabývá Apollem 11? 

Damien Chazelle má na kontě dva filmy, které dohromady nasbíraly 19 oscarových nominací, přičemž 9 z nich proměnily. Sám Chazelle si přitom došel pro sošku za režii La La Landu, a asi vás nepřekvapí, že se příští rok zřejmě porve o další. I jeho třetí film totiž čeká oscarová bitva, a paradoxně ne proto, že by byl stejný jako chválený La La Land a geniální Whiplash.

Kdepak, První člověk je po dvou hudebních zářezech důkazem, že umí Chazelle přeskočit do jiného žánru. Zatímco se jeho první dva filmy opíraly o živelnou rytmiku, životopis Neila Armstronga je vlastně opakem - jeho nejpůsobivější scény se odehrávají v tichém a mrazivém vesmíru, kde se divácké "potěšení" ždíme z totální klaustrofobie a z pocitu, že všichni hrdinové za dvě vteřiny umřou.

Znamená to, že si neužijete moc epických scenérií jako v Interstellaru a dalších sci-fi klasikách? Přesně tak. Chazelle totiž k výletům s Gemini 8 nebo Apollem 11 přistupuje zcela opačně, než je v žánru zvykem, a servíruje hlavně depresivní pohledy z kokpitu a tísnivou hudební složku. První člověk tak vážně není tradiční "diváckou" zábavou, u které si říkáte, že byste se chtěli podívat do vesmíru. Naopak budete konstantně přemítat nad tím, proč to ta banda šílenců absolvovala zcela dobrovolně.

Jak už vám asi došlo, vesmírné scény má První člověk napínavé až běda a vůbec naprosto špičkové. Zásadní problém nicméně spočívá v tom, že jsou kosmické výlety ve filmu jen tři, takže se musí zbytek 141 minut dlouhé stopáže vykrýt pozemským dramatem, které zas tak bezchybné není. Chazelle v něm vlastně sleduje jen dvě důležité postavy - Neila Armstronga a jeho ženu Janet. A přestože se oběma snaží dát co nejvíc "charakterového prostoru", u Janet své schopnosti krapet přecenil.

Co tím chci říct? Že se mohla část její dějové linky vystřihnout, jelikož se v ní nic moc neděje. Zatímco se Neil pere se zásadními kosmickými výzvami, Chazelle chce, abychom soucítili i s jeho drahou polovičkou, která musí hlídat děti a přihlížet tomu, jak Neilovi umírá jeden kolega za druhým. Ano, logicky se z toho ždíme potřebné pnutí mezi ústředním párem. Potíž je ale v tom, že se celý tenhle problém vybuduje hned zkraje a řada scén ho nijak zásadně neprohlubuje.

Chazelle se zkrátka chytil do vlastní filmařské pasti, jelikož má tak schopné herce a tak dobrý režijní cit, že odvypráví za dvě minuty i věci, které by vám jiní prodávali čtvrt hodiny. No a pak je tu jeho podivná nerozhodnost, nakolik chce řešit celý vesmírný program a vedlejší postavy, což vypadá tak, že vás namlsá kupou známých tváří, jen aby pak žádné z nich nedal pořádný prostor.


Přehrajte si trailer
První člověk tak opravdu není globálním dramatem, jež vám vylíčí technologické a politické důsledky přistání na Měsíci. Na tyhle věci tu máme jiné filmy (Správná posádka) nebo seriály (Ze Země na Měsíc), Chazella zajímá čistě létání v kovových rakvích a psychologie Armstrongových, kteří hodiny před nejzásadnější misí lidstva řeší, jak by mohla ovlivnit jejich děti.

V jádru všechny tyhle věci fungují, a když si k nim přihodíte zmíněnou fenomenální "akci", dostanete nadprůměrné vesmírné drama, které v IMAXu pochopitelně vypadá nádherně. Chazelle má ale holt laťku o něco výš než ostatní, takže zamrzí, že Goslingovi a Claire Foy nevěřil o něco víc a neudělal z Prvního muže o něco údernější a svižnější dobrodružnou klasiku. Takhle se bude vzpomínat hlavně na vesmírné mise, což je vzhledem k parádním hereckým výkonům vlastně trochu škoda.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (59)

Verdikt

avatar8/10

KarelR

První člověk je vcelku komorním dramatem o velkolepé události, která se po právu zapsala do lidských dějin. Damien Chazelle ji mohl ukázat z mnoha úhlů pohledu, jeho volba však padla na "zákulisní dění" u Armstrongových a létání do vesmíru z pohledu kosmonautů, přičemž z obojího ždíme maximum. Škoda, že svůj klaustrofobní příběh tak nešetrně natahuje. Řemeslně, herecky a pocitově se totiž jedná o další pecku, která by v letošním oscarovém klání nemusela být jen na ozdobu.



Hodnocení redakce

  • avatar7/10

    Gonzi

  • avatar8/10

    Rimsy

  • avatar9/10

    krauset


Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    Silence

  • avatar8/10

    Revan

  • avatar9/10

    PharaoX

  • avatar8/10

    cabal

  • avatar5/10

    RainMakeR

  • avatar8/10

    b1aster

  • avatar9/10

    Slide

  • avatar8/10

    Cross

  • avatar7/10

    Rokle

  • avatar8/10

    Ragnarok

  • avatar8/10

    Phil cze

  • avatar8/10

    Toren

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace