Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Otázka života a smrti | A Matter of life and death | 1946
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: nestanovena
režie: Michael Powell, Emeric Pressburger
hrají: David Niven, Kim Hunter, Robert Coote, Kathleen Byron, Richard Attenborough

Otázka života a smrti: V.I.M.


ikona
TedGeorge
david nivenemeric pressburgermichael powellraftechnicolor
Vizuálně podmanivá romantika, kde hraje život všemi barvami. Martin Scorsese doporučuje.  

Druhá světová válka se pomalu chýlí ke konci, ale mlžné nebe nad Lamanšským průlivem neustále hoří. Z nebezpečné mise se vrací bombardér rozmašírovaný německou protileteckou obranou. Zbytky čtyřmotorového Lancasteru se snaží dostat domů poslední přeživší člen posádky – pilotující Brit Peter Carter. Brzy mu dochází, že to nezvládne a letadlo bude třeba poslat vstříc vlnám. To znamená i jeho konec, neboť nemá funkční padák.

V éteru se najednou ozve nervózní hlas mladé radiové operátorky. Původem z Ameriky, nutno dodat. Ta by ráda pilotovi nějak pomohla, ale Peter ví, že jeho osud je zpečetěn. Posledních pár minut života tedy hrdina využije k tomu, aby si frajersky zaflirtoval se sympatickou slečnou na druhém konci drátu. Nebýt kruté války, ti dva by klidně mohli pokračovat životem spolu. Vyměřený čas však právě došel a všemu je konec. Nebo snad není?

Netrvá dlouho a v „Nebi“ zavládne zděšení. Conductor 71 (něco jako anděl) totiž kvůli pověstné britské mlze nesplnil svoji povinnost a zapomněl tam nahoru poslat jednu – k smrti odsouzenou – duši. Byť je tomu pouze několik hodin, co se letadlo zřítilo do moře, zmatený pilot (výborný David Niven) už stihnul na pláži potkat operátorku a zamilovat se. Jenomže smrt se nenechá jen tak jednoduše obelstít a v nejvyšších patrech je rozhodnuto, že proběhne nebeský soud.

Rád bych tu teď napsal, že mě k režisérskému duu Powell & Pressburger, zodpovědnému za společnost The Archers, přivedl Martin Scorsese a další zástupci éry Nového Hollywoodu, kteří dvojici už od nepaměti vynášejí do nebes. Nebudu si však hrát na cinefila a půjdu s pravdou ven: Někdy před deseti lety jsem horečně vyhledával klasické romantické filmy a dostal se k Cestě k cíli.

Živelná skotská romantika, kterou proslavil především závěrečný maelstrom, mi učarovala, okamžitě zamířila mezi moje nejoblíbenější filmy vůbec a já chtěl víc. V rychlém sledu jsem od zodpovědných režisérů a scenáristů zhlédnul asi to nejznámější – strhující himálajský Černý narcis, baletní pecku Červené střevíčky a konečně dnešní láskyplné V.I.M. o přebíhání mezi životem a smrtí.

Zatímco pozemský svět v Otázce je nově barevný a plně využívá Technicolor, futuristické černobílé nebe si lebedí v každém odstínu šedi a na trochu povrchní barvičky dole nahlíží skoro až pohrdlivě. A ústy nebeského správce se dokonce nebojí výjimečně prolomit „čtvrtou zeď“ a komentovat pomíjivé pozemské krásy Technicoloru. Magické filmové universum je v podání Pressburgera s Powellem naprosto pohlcující a je úplně jedno, že v částečném použití barvy se nechal inspirovat o sedm let starším Čarodějem ze země Oz.

The Archers vládnou a neponechávají nic náhodě. Už na začátku se třeba podíváme do vesmíru a krásné obrázky, které jsou divákům s voice-overem vyprávěče nabízeny, vznikly díky konzultacím s Arthurem C. Clarkem. Dechberoucí kulisy à la schody do nebe (v Americe šel mimochodem film do kin s distribučním názvem Stairway to Heaven) vznikly s vysokými náklady v ateliérech. A to opravdu pouze vypichuji. Pokud chcete a máte trochu nakoukáno, můžete se následující hodinu a půl kochat a zpětně vzpomínat, jak jeden výjimečný film inspiroval a obohatil kinematografii v posledních 75 letech.

Tak třeba zmiňované monumentální schodiště vykradli Pixaři ve své (svým způsobem velmi podobné) Duši. Nebyli však rozhodně jediní, kdo se nechal inspirovat. Wim Wenders a Nebe nad Berlínem by mohlo vyprávět. Pro mě docela překvapivě lze film dokonce srovnat se slavným snímkem Franka CapryŽivot je krásný. V něm se na pomezí mezi životem a smrtí ocitá James Stewart a velkou roli samozřejmě také hraje nebeská entita. Zatímco Capra však během 130 minut nabízí vyčeprávající pohled na těžký život kapitalismem zničeného George, duo P + P neztrácí drahocenný čas (jejich dílo je o více než půl hodiny kratší) pohledem na dětství a celkově minulost Petera. Oba filmy mimochodem vznikly ve stejném roce, avšak naprosto nezávisle na sobě.

Místo toho P + P řeší především aktuální situaci, kdy jde pilotovi znovu o život. Do děje tak vstupuje chrabrý a zvídavý doktor na motorce s tváří Rogera Liveseyho, jenž si mimochodem zahrál hlavní roli charismatického Skota už v nenápadně doporučované Cestě k cíli. Tvůrci navíc začnou naplno využívat „speciální vztah“ Velké Británie a Ameriky, jak ho tenkrát pojmenoval Winston Churchill. Nemluvím teď jenom o lásce mezi Britem a Američankou. Žalobce v nebeském tribunálu pochází právě z USA, a co čert nechtěl – zrovna z dob Americké revoluce. No a jelikož v mráčcích nad zemí už dekády pozorují dění na zemi zástupci nejenom Francie a Ruska, ale třeba i Indie, tak na problematickou koloniální minulost Velké Británie samozřejmě dojde také.

Základ je však – navzdory tenkrát ještě nutnému propagandistickému podhoubí – jednoduchý jako facka: Romantika, která je navzdory svému fantasknímu a chvílemi trochu teatrálnímu konceptu naplno ukotvena v pozemské realitě. Vše se dá nakonec jednoduše vysvětlit a ono poselství o nadpozemské lásce, která překoná všechny nesnáze, trkne na první dobrou i fanoušky Ordinace v růžové zahradě, kteří koukají na "filmy pro pamětníky" pouze tehdy, když v nich hraje Vlasta Burian.

Vzpomněl jsem si teď na skvělý trailer k Tmavomodrému světu, který podbarvuje hlas Zdeňka Svěráka. Ten v něm mimo jiné říká: „Dívám se na staré fotografie mladých hustovlasých mužů v uniformách československých stíhačů RAF a přemýšlím, jaký film bych to měl o nich napsat…“ Pressburger s Powellem se za války dívali v přímém přenosu na letecká esa, která ubránila jejich ostrov před nacistickým zlem a napsali pohádku o vybojovaném životě, který si zaslouží naplnění. Pro některé možná naivní a banální báchorka, pro jiné nadčasová pecka, po níž si znovu připomenete, jaké máme dnes a tady obrovské štěstí.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace