Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Není čas zemřít | No Time to Die | 2020
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 08.10.2021
CZ premiéra: 30.09.2021
režie: Cary Joji Fukunaga
hrají: Daniel Craig, Rami Malek, Ralph Fiennes, Naomie Harris, Léa Seydoux

Není čas zemřít: Recenze


ikona
Cival
007bondcary fukunagadaniel craigjames bond
Jak dopadla rozlučka Daniela Craiga? 

Všechno co má svůj začátek, má i svůj konec. A jelikož začátek éry Daniela Craiga byl prostě famózní (ještě teď si vzpomínám na nečekaně strhující půlnoční projekci a noční sypání nadšené recenze na Casino Royale), muselo jít i finále do plných. A taky že šlo. Tvůrci evidentně zasedli se svou hvězdou ke stolu a vykoumali, jak zajistit výjimečnému Bondovi adekvátně výjimečné rozloučení. A i když podle nich Není čas zemřít, nebáli se vyšponovat sázky na max.

 

Čekání na Bondovo pápá bylo zatraceně dlouhé a kvůli rok a půl otravným covidovým odkladům se protáhlo na nepříjemných šest let. Bond během těch roků samozřejmě z módy nevyšel – Craigovi přibylo pár vrásek a mužných rysů šlechtěného padesátníka, do pracek se mu musely naklíčovat novější modely mobilních telefonů a podzápletka se světovou nákazou přenášenou pouhým dotykem zní o poznání tuctověji než v době, kdy ji kvartet přepisovačů scénáře sypal na papír.

 

Nová bondovka ale vypadá i po dlouhé pauze náramně. Tahle filmová série si už šedesát let drží svůj výrazový rámec a styl, vytrvale ho ale aktualizuje a přizpůsobuje nejen trendům, ale hlavně tomu, jak se vyvíjí kinematografie, popkultura i společnost obecně. A Není čas zemřít prst na tepu doby snadno udrží – v IMAXu to vypadá zase na maximálně up-to-date osvěžení, ukázku vrcholně současných blockbusterových možností s nádherně šlechtěným vizuálem. Režisér Cary Fukunaga chce, aby jeho díla krásně vypadala a postavy v nich procházely silnými příběhy (filmová Jana Eyrová a tuplem první série Temného případu jsou prostě famózní), a na jeho bondovském angažmá je to zatraceně cítit.

 

Kamera oscarového Linuse Sandgrena (svou výlučnost ukázal už u chazellovin La La Land a První muž) se od první sekundy mazlí s velkorysými scenériemi, nádhernými kulisami, cool auty i smyslnými bondgirls. Zvlášť v IMAXu je to podívaná náramná. Záběrování je vynalézavé, tak aby šlo táhlými pohyby řádně tlačit na atmosféru, a přitom film neztratil dynamiku - hollywoodskou pompu hned zkraje doplňuje i maximální nasazení, protože po temném intru, které avizuje hlavní dramatický oblouk, se Bond musí z romantického obláčku rychle vrátit na zem a prosekat se parádním akčním náhulem, ve kterém dojde na auta, motorky, výbuchy i vražedně ostré lokty.

 

Craig je v úvodní zaťaté poloze naprosto přesvědčivý – po výzvách z minulých bondovek to nepřekvapí – Není čas zemřít jej ale vžene i do jemnějších poloh a přeloží mu celou řadu nečekaných hereckých výzev. Bond se totiž pohybuje na mnohem plastičtějším herním plánu, než bývá u bondovek zvykem.

Spiklenecké linie o tajných agenturách, ještě tajnějších padoušských organizacích a nejtajnějších sabotérech obojího (když nemáte osobní motiv, dejte tam svrhnutí světového řádu) sice zabírají většinu stopáže, ale pokud zrovna nejste magory do MI:6, CIA, Spectre a do mozků úchylných, znetvořených záporáků, asi vám nepřinesou o moc víc rozkoše než jakákoliv jiná libovolná bondovka nebo další díl Mission: Impossible. Na mě tohle dějové předivo extra nefungovalo (tak jako mě nepřivádí do extáze v libovolné bondovce nebo v dalším dílu MIssion: Impossible). A je celkem jedno, jestli scenáristům prostě připadalo tak zábavné a napínavé, nebo prostě šlo o nutnost všechna vlákna z předchozího Spectre zaplést do výsledného tvaru craigovské pentalogie.

 

Každopádně mnohem nosnější je – ano, zase – osobní drama Bonda, Jamese Bonda, jakého jsme poznali v Casino Royale a okamžitě si ho zamilovali. Kdysi neotesaný elév, teď už poněkud unavený elegán, který pořád nosí na srdci jizvu kvůli Vesper Lynd, už evidentně chce vyměnit šoust a martini za něco smysluplnějšího a najít vnitřní klid. Má ale na něco takového nárok? Odpověď asi každý snadno najde ve svém podvědomí, tvůrci ale nemusí prohnat Bonda kdovíjakým martyriem, aby se i před ním jasně vyjevilo, co může a nemůže získat agent s povolením zabíjet.

 

Není čas zemřít tak pokračuje v aktualizačním trendu zahájeném právě restartujícím Casinem Royale a minimálně tři jeho dějové prvky můžou být samy o sobě chápány jako naprostý bondovský převrat. Naoko skandální, kacířská revize, v reálu ale důvtipný posun. Paradoxně nejvíc pozornosti, největší množství pobouřených novinových titulků a nasraných diskuzí spustila ta nejmíň zásadní – že se ale agentem s kódovým označením 007 stala jiná osoba, navíc nedejbože černá a chraňrukapáně ženského pohlaví, to v nové bondovce, kterou James stráví drtivou většinu času v předčasné penzi, funguje bez problémů a dynamice vyprávění to jenom pomáhá (i lamentující rasisti budou překvapeni).

Další, mnohem ostřejší posuny v archetypu „správného Bonda“ ale dovolují, aby film byl mnohem osudovější, vyhrocenější a ve výsledku emocionálnější, než jak jsme v téhle sérii zvyklí.

 

Finále je nefalšovaný doják, kdy může na kvádro cynického bonvivána dopadnout něco neslýchaného – upřímná divákova slza. A ne, není to známka slabosti a trapného ústupu z letitých pozic, ale naopak příznak dospívání a sebevědomí bondovského univerza, které si může pohrávat s mnohem propracovanějšími vrstvami. Jasně, pořád tu máte gadgety, exploze, nebezpečné sexbomby (s Anou de Armas by chtěly i holky na panáka), nákladné trikové atrakce, maniakální padouchy, parádní automobilové honičky i kulervoucí přestřelky („jednozáběrová“ palba na schodech je boží!), jádro Není čas zemřít je ale o poznání hlubší, minimálně co do prožitku a pocitové odezvy.

 

Čekání se vyplatilo a Daniel Craig se mohl rozloučit ve velkém stylu. Jeho adieu je možná přehnaně štědré ve své minutáži, poctivě ale pracuje s motivy, které mají Bonda dovést až do cíle a definitivně ho obnažit jako sexy a cool borce z masa a kostí, co umí být superhrdinou, i když krvácí nebo vyzná někomu lásku. Je to špičková žánrová podívaná, která ty drobné revoluce v mezích snesitelného popcornového pokroku dokáže naservírovat s grácií, na kterou jen tak nezapomenete.

Na Craigovu éru budeme vzpomínat... with love.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (125)

Verdikt

avatar8/10

Cival

Tradici, že jsou Craigovy liché bondovky o pár levelů nad těmi sudými, se podařilo udržet, a díky tomu může mít tenhle Bond z masa, kostí, srdce, krve i spermií velmi působivou rozlučku. Fukunaga sice naservíruje na začátku i na konci jedny z nejlepších akčních scén univerza, špiónské mezihry ale trochu drhnou. Naštěstí finále posune Craiga k extra působivému zamávání, jemuž chybí asi jen údernější stať i silnější záporák.



Hodnocení redakce

  • avatar9/10

    TedGeorge

  • avatar8/10

    KarelR

  • avatar7/10

    Gonzi

  • avatar8/10

    do_Od


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    Vincent

  • avatar8/10

    Ravenhorn

  • avatar8/10

    acheron

  • avatar7/10

    5h1nj1

  • avatar7/10

    RoBo

  • avatar8/10

    Mephos

  • avatar6/10

    Revan

  • avatar6/10

    MAJkLSON

  • avatar8/10

    cabal

  • avatar8/10

    Bo X Be

  • avatar8/10

    Slide

  • avatar8/10

    Cross

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace