Moonfall: Recenze
| 15:01 | 04.02.2022 |

U hollywoodských akčních blockbusterů platí jedno zatraceně důležité pravidlo. Může to být blbé, ovšem musí to být zábavné. Pokud se na plátně dějí zajímavé věci, dobře to vypadá a člověk fascinovaně čumí na velkolepou akci, totální destrukci a poslouchá patetické projevy, ze kterých mrazí, v klidu překousne, že to celé vůbec nedává smysl a je to pitomost. Jenže pokud to zábavné není, tak člověk začne přemýšlet o tom, co mu filmaři servírují, snadno pozná, že to nedává smysl a začne ho to štvát. Roland Emmerich uměl vždycky tyhle věci vybalancovat. O jeho 2012 nebo Dni nezávislosti by nikdo neřekl, že to jsou extra chytré filmy, ale velkolepost, nápady, tempo a režijní jistota z nich udělaly extrémně zábavnou podívanou, u níž bylo člověku fuk, jak moc velká je to kravina. No a u Moonfall to nezvládl.
Zápletka je emmerichovsky jednoduchá a zároveň dost zajímavá na to, aby z ní bylo možné vymáčknout pořádnou katastrofickou podívanou. Měsíc se vychýlil ze své dráhy a míří k Zemi, se kterou se srazí. Ale ještě před tím se lidstvo může těšit na roje meteoritů, obří tsunami a vůbec spoustu dalších veselých piškuntálií a zničených velkoměst. Milovník konspiračních teorií KC Houseman tvrdí, že Měsíc je ve skutečnosti dutý a uměle vytvořený a že za všechno můžou mimozemšťané nebo tak něco, bývalý astronaut Brian Harper v koutku duše tuší, že by mohl mít pravdu, protože před lety ve vesmíru zažil něco ne úplně obvyklého, a jeho ex parťačka Jocinda Fowl mu pořád nevěří, ovšem respektuje ho. Takže pochopitelně do vesmíru vyrazí právě tihle tři a bude jen na nich, aby zachránili svět, než do něj Měsíc narazí.
Emmerich vyloží karty na stůl vlastně ještě dřív, než se na plátně objeví název filmu. Vidíme, že má k dispozici docela dost peněz a že je investoval do triků, ne do hvězdných herců. Hned první akce pak vcelku jasně určí, jakým směrem se Moonfall hodlá vydávat a že pokud chce ve filmu hledat něco jako realitu nebo informace vycházející z vědeckých výzkumů, spletli jste si sál. Emmerich tak dává divákům možnost odejít ze sálů dřív, než jim začnou krvácet oči z toho, jak moc blbé to je. A hodlá se věnovat jen těm, co chtějí akci, destrukci, emmerichovské měřítko, spoustu triků a film o Měsíci, který díky zlým mimozemšťanům zničí náš domov.
Jenže se rychle ukáže, že Emmerich na to už možná nemá. V Moonfall sice dělá to, co dělal většinu své kariéry a co evidentně baví jeho a donedávna i spoustu jeho fanoušků. Jenže tentokrát je to celé jaksi línější, hloupější, ošklivější a méně zajímavé. Destrukce je zoufale nenápaditá a i když dojde na obří vlny i útěk před padajícími kusy Měsíce, vypadá to devadesátkově v tom špatném slova smyslu.
Jakoby Emmerich prostě jen házel hromady peněz lopatou na plátno a doufal, že to bude stačit k efektní akční scéně. Nenabídne však nic, co bychom neviděli dřív. A především jsme to viděli v jeho vlastních filmech. Nápady nejsou, jede se podle stejně pitomého scénáře jako vždycky (jen je tu pár opravdu idiotských překvapení) a režisér vykrádá sám sebe tak očividně, že to celé zavání spíš leností.
Hrdinové jsou nudní a nezajímaví, samozřejmě umřou přesně ti, u nichž vás to jako první napadne, ale ti, co přežijí, jsou jen stínem sympaťáka Quaida z Dne poté, o Willu Smithovi ani nemluvím. Bude vám celkem fuk, jestli tahle nesympatická postava, která se samozřejmě těsně před svou smrtí stihne vykoupit, umře teď, nebo až za půl hodiny. A bohužel vám bude úplně stejně jedno, co se děje na Měsíci, protože se tam dějí věci, jaké už prostě v kinech vídat nepotřebujeme, protože patří do jiné dekády. Do dekády, kdy je jejich tvůrci zvládli prodat nápaditě a zábavnou formou.

Přehrajte si trailer Moonfall nakonec působí ne jako film od Rolanda Emmericha, ale jako dílo nějakého hodně průměrného režiséra, co nemá nápady, a tak zkouší Emmericha nepříliš úspěšně vykrádat. A i když do filmu procpal všechny myslitelné kraviny, které vás teď můžou napadnout (a pár navíc), nedokázal z toho uplácat funkční celek. A jeho film tak v těch nejsilnějších momentech působí jako průměrná vykrádačka známějších, lepších a zábavnějších děl. V těch horších jako úsměvný, i když nakonec i dost smutný pokus jednoho režiséra, jemuž nedošlo, že svět kolem něj, diváci i filmy se změnili. A že jemu samotnému ujel vlak.
Verdikt
4/10Mr. Hlad
Měsíc se vychýlil ze své dráhy a za pár týdnů se srazí se Zemí. Zachránit svět můžou jen dva bývalý astronauti a jeden otravný milovník konspiračních teorií. Jenže netuší, co je ve vesmíru čeká. Roland Emmerich vykrádá sám sebe a natočil další katastrofický film, který je ale jen stínem Dne nezávislosti nebo 2012. Tentokrát už to zkrátka není příliš zábavné, díky čemuž mnohem víc vynikne, jak je to celé pitomé.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
4/10do_Od
4/10Rimsy
Hodnocení čtenářů
8/10Ravenhorn
4/10acheron
4/10Revan
4/10Ragnarok
6/10the dark knight
8/10Slarque
3/10Halebopp
5/10mattesko
3/10Muf
4/10Herkulesss
7/10pepo
5/10Nazgul
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry


) a tudíž absence neodbytných studiových kravaťáků, přikazujících mu tohle a támhleto, za zády, příběh pospojovaný z osvědčených prvků ze svých (kvalitativně a/nebo finančně) úspěšných fláků ID4 a 2012 (to přece musí zafungovat), skvadra herců, kteří jsou sice známí, ale nejde o hvězdy (takže většina rozpočtu může jít na triky) a tradiční Emmerichův trademark v podobě formulky "věší měřítko než posledně je základ", tudíž ideální výchozí podmínky pro parádní blockbuster. Co by se na tom tak mohlo pokazit?
. Při sledování filmu jsem měl neodbytný pocit, že v podstatě na každé tvůrčí rozhodovací křižovatce, jak tu kterou konkrétní věc ve filmu udělat, se vybrala ta horší, nebo vyloženě špatná varianta. Od doslova hloupé zápletky (důvod, proč se Měsíc přibližuje k Zemi je vskutku "sofistikovaný"), přes tuny klišé na každém kroku (kdo přežije a kdo ne je jasné obratem poté, co se postava představí divákovi, , atd.), po absolutně nezajímavé postavy (u kterých je divákovi úplně jedno, zda nakonec přežijí nebo ne) a generické trikové scény (které častokrát jen vykrádají - pohříchu neúspěšně - podobné scény z ID4 a 2012).