Maria: Recenze
14:00 | 09.01.2025 |
„Vissi d’arte, vissi d’amore“ tedy „žila jsem pro umění, žila jsem pro lásku“ jsou úvodní slova slavné árie tragické Pucciniho Toscy. A podobná slova vystihují i titulní hrdinku Larraínova nového životopisného snímku o Marii Callas. Ale co když najednou slavík zpívá špatně?
Angelina Jolie v jistém smyslu ztvárňuje ideál operní hvězdy lépe než pěvecká legenda Maria Callas sama. Jolie je ještě krásnější, ve snímku sebevědomější, sošná, elegantní, je v mnohém nepřístupná – její tvář je jako opera sama (nebo alespoň opera v obecném povědomí). Její profil, zejména v černobílých pasážích, je profil klasické, chladné spanilosti. Zatímco Callas se zdála více žertovná a hravá, Angelina je velmi dominantní a na obdivu si zakládající. Svůj byt i kavárnu ovládá jistými pohyby, jako by se pohybovala po prknech jeviště. A svému sluhovi dává instrukce typu „zamluv mi stůl v kavárně, kde mě číšníci znají. Mám náladu být adorovaná.“
Chilský režisér Pablo Larraín opět zkoumá významnou ženu minulého století. A po dvou osobnostech, které se provdaly do vysoké politiky, se vydává za uměním. Jeho Jackie o Jackie Kennedy se vyznačovala mírně křečovitým výkonem Natalie Portman. Spencer je díky neurotickému podání Kristen Stewart naopak bezmála body hororem o princezně, která je uvězněná na strašidelném hradě rodiny, do níž se má provdat, a Stewartino tělesné herectví se nesnaží Dianu Spencer prostě imitovat.
Maria v něčem propojuje toto ženské univerzum, protože si její partner Onassis Jackie Kennedy vzal poté, co byl na JFK spáchán atentát. Slavná dvojice se mihne i v Marii, která si s prezidentem vymění několik paroháčských poznámek. Callas je rovněž svědkyní slavného narozeninové písně Marilyn Monroe. V době, do níž je snímek zasazen, však není její hlas v o tolik lepší kondici než ten Marilynin.
Nacházíme se totiž v roce 1977. Callas kvůli problémům s hlasem nevystupuje (shodou okolností jí bylo 49 let, když opustila jeviště, stejně jako je nyní Angelině). Místo toho se uzavírá doma a zpívá pro svou kuchařku, u které hledá povzbuzení a chválu, a starostlivého sluhu (film se nás bude snažit přesvědčit, že diva neměla bližších přátel). Od posledního Mariina vystoupení uplynula už čtyři léta a její hlas, ač stále znělý, ztratil to, co ho činilo robustním a zároveň lyrickým, naprosto unikátním.
Maria se zdaleka nesnaží pokrýt celou pěveckou kariéru Marie Callas, místo toho nás zavádí do posledního týdne před zpěvaččinou smrtí a koncentruje se na otázku, jaké je to žít s nevyhaslou slávou, ale vyhaslým hlasem, a pomalu se stahovat ze scény života. To filmu prospívá a vetkává mu značnou melancholii, která je typická pro operu i samu Marii Callas.
Larraínovy životopisné filmy se snaží vyhýbat chronologii a začasto si vybírají jeden podstatný moment či situaci v životě hrdinky a kolem ní staví její životní příběh. U Jackie to byl atentát, u Spencer pobyt na windsorském hradě a u Callas její izolovanost v luxusním bytě a paláci mysli.
Ani Pablo, ani Steven Knight, autor seriálu Peaky Blinders a scénáře ke Spencer a Marii, se tedy ani v nejmenším nesnaží o to, zastavit se u každého životního milníku řecké divy. Uchylují se nicméně k černobílým flashbackům, které připomínají několik zásadních momentů zpěvaččina života. Knight používá populární berličky v podobě rozhovoru – a podobně jako u nedávné Lee s Kate Winslet je to rozhovor, kde si jedna strana vysnila tu druhou.
Jde o portrét velkého soužení a velké tužby. Callas teskní po dobách, kdy její vibrato lomcovalo divadelními ochozy. Naneštěstí se o postavě mimo tuto bolest příliš nedozvíme. Je to portrét téměř v doslovném smyslu slova – dokonale vyvedený profil, v ladně nanesených barvách, vznešený, ale dvojrozměrný. Zdaleka nejde dostatečně do hloubky.
Angelina Jolie je v některých momentech, zejména v černobílých flashbacích na dobu, kdy se seznámila s Onassisem, až k ustrnutí krásná. Angelina brala hodiny zpěvu a skutečně roli odzpívala sama. Ve většině případů nicméně slyšíme buď hlas Callas samotné z nahrávek, nebo rafinované propojení obou hlasů do jedné stopy.
Její výkon je smutný, elegantní, jeden z nejlepších minulého roku. Uhrančivý pohled, smysl pro morbidní humor, všechny manýry zpěvačky jsou jí ve filmu vlastní, jako když nutí svého majordoma, aby i přes bolavá záda opakovaně stěhoval klavír v koncertní místnosti, jednou blíže k oknu, jindy do středu.
Mimo černobílé flashbacky přináší Maria, natáčená na 35, 16 i 8mm kameramanem Edem Lachmanem, na Oscara nominovaným za Larraínův předchozí film El Conde, bohatou vizuální paletu připomínající divadelní prostředí, obrazu dominuje zlatavá a hnědá. I její ložnice navozuje dojem luxusní divadelní šatny, jíž dominují stovky kostýmů, velké zrcadlo nad stolkem s všemožnými flakóny, šminkami a parfémy, a nespočetným množstvím pilulek.
Dost možná nejlepší kompozicí filmu je Maria sedící na koberci je snímaná z nadhledu, těžké závěsy v barvě zelené jako z Vertiga ji oddělují od zbytku světa, zatímco se ponořuje do poslechu svých starých nahrávek, pomalu se smiřující s tím, že její hlas už nikdy nezazní se stejnou silou jako dřív.
Zpívá snímek falešně? Ne. Ale také toho říká poměrně málo a zhusta se uchyluje k banálním výrokům jako „můj život je opera“ nebo „Jste Maria Callas. Nechodíte pozdě, všichni ostatní jsou tam brzy.“
Přehrajte si trailer V něčem je Maria jako opera sama, teskná, chvílemi bombastická, prodlévající, s nezbytným melodramatickým umíráním, které zabírá dlouhou část stopáže. Celý film je poslední akt života Callas a její dlouhá labutí píseň.
Verdikt
krauset
Portrét umělce ve středním věku, ale na konci sil. Pablo Larraín se soustředí na poslední týden života operní hvězdy Marie Callas. Co člověku zbude, když vše obětujete kumštu nebo jiné posedlosti – a dar je najednou pryč? Jeho Maria je přes působivou kameru a oddaný výkon Angeliny Jolie hlasem, v kterém zaznívá jen málo nového.
Vaše hodnocení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry