Recenze: Mizerný Lovec Kraven
17:00 | 12.12.2024 |
Já vůl se asi nikdy nepoučím. Důvodů, proč naivně věřit, že Kraven bude lepší než Morbius nebo Madam Web, se našlo dost. První trailery sice nepřesvědčily, ale nedávný featurette nevypadal zle, J. C. Chardon je vcelku zajímavý režisér, povedlo se zlákat pár skutečně dobrých herců a navíc kvůli čachrům s datem premiéry měli tvůrci téměř rok na vychytávání chyb, leštění triků a ladění detailů. Jenže při sledování nové komiksovky od Sony se mi velmi rychle vplížila do hlavy myšlenka, že jestli si ty náklady na dodatečné práce někdo vyfakturoval, měl by se na jeho účetnictví co nejdřív podívat berňák. Tady je všechno špatně. Zase. A já nevím, nad čím se pohoršovat dřív. Tak to vezmeme postupně.
Lovec Kraven je poměrně nekomplikovaná komiksovka, což ovšem v tomhle žánru nevadí. Máme tu hrdinu, jenž v dětství po smrti utrápené maminky a teroru obézního tatínka utekl od gangsterské rodiny do lesů, začal dohlížet na zvířátka a občas kosil pytláky, aby pak začal konat dobro tím, že z pytláků přešel na mafiány a někdy v půlce nám tvůrci začnou tvrdit, že to z něj dělá kontroverzního antihrdinu. Já teda u podobných filmů tyhle věci úplně neřeším, ale nějak mi nepřišlo, že by Kraven dělal cokoliv, co by zavánělo nějakou zásadní morální nejednoznačností. No budiž.
Problém však není v jednoduchém příběhu, ale spíš v jeho podání. Děj se odehrává na prostoru nějakých patnácti let, část strávíme s malým potomkem ruského gangstera, část s tím velkým, jenž jde tvrdě za pomstou, protože jde tvrdě za pomstou. Jenže na tuhle jednoduchou (a opakuji, že víceméně funkční) strukturu se postupně začínají nabalovat války gangsterů, kteří si jdou po krku celé roky, tajemná africká magie, žoldáci toužící pomstít se Kravenovi a spousta dalších věcí. No a vůbec nedává smysl, jak se na tom plátně objevují.
Asi šest postav tu má scénu, kdy na někoho (tudíž na diváka) mluví způsobem „já jsem Cizinec, protože jsem všude cizí. Jsem žoldák. Umím zacházet s každou zbraní. Jo, jsem tajemnej. Nemám rád Kravena, protože mi zabil mentora. Jo, nikdy před tím ten mentor nebyl zmíněný. Půjdu zabít Kravena“. Prakticky nikdo nepředstavuje svůj charakter tím, že by ho nechal jednat. Místo toho jsou všichni hrdinové a záporáci tlačeni do scén, kdy jednoduše musí vysvětlit/ukázat/ještě jednou pro blbce vysvětlit, co jsou zač, proč dělají, co dělají, koho mají a nemají rádi, a co umí. Dost mi to připomnělo takové ty divadelní představení dětí předškolního věku, kdy každý z prcků vyleze na pódium, zazpívá, že je dejme tomu krůta, rodiče si ho mohou natočit na mobil, a pak se vymění se spolužákem.
Samotné vyprávění je až směšně nezvládnuté, vztahy mezi hrdiny a protivníky se nevyvíjí, protože se prostě řekne, jaké jsou a diváku, smiř se s tím a kochej se. Kochej se triky, které by byly i před patnácti lety považované za mizerné. Kochej se podprůměrnými akčními scénami. Jsou lepší než v Morbiovi, ale to je podobné jako říct, že zápal plic není tak nepříjemný jako zánět močových cest. Kochej se, jak to celé nedává ani ten nejmenší smysl, ať už mluvíme o samotném chování Kravena a jeho otce, nebo nedej bože kouzelnice přeučené na právničku a následně lukostřelkyni Calypso. A trp při zjištění, že to celé má přes dvě hodiny.
Ale abych byl fér, jsou tu momenty, které dovedou člověka vytrhnout z letargie a přemýšlení o tom, proč v Sony jednoduše neumí natočit snesitelnou superhrdinskou podívanou bez Spider-Mana. Třeba herecké výkony. Jsou tu v podstatě dvojího typu. Buď herce vůbec nezajímalo, co se kolem nich děje (Aaron Taylor-Johnson, Ariana DeBose), nebo mají z celého filmu neskrývaně legraci. To platí hlavně o záporácích. Cizinec Christophera Abbotta vypadá jak z parodie na bondovky, Russell Crowe tlačí na ruský přízvuk tak moc, že i Ivan Drago by se styděl, což působí obzvlášť úsměvně v momentech, kdy mluví s výrazným ruským přízvukem se svými syny, přičemž jeden má taktéž ruský přízvuk, ale druhý britský. No a pak je tu Rhino Alessandra Nivoly. Ten na všechno očividně kašle a užívá si, že může stát v kanceláři u okna a vydávat nosorožčí zvuky. Což zní, jako když se člověk snaží zvracet a nechce to z žaludku ven.
Přehrajte si trailer Nedovedu s čistým svědomím říct, jestli je Lovec Kraven horší než Morbius nebo Madam Web, ale jen a pouze proto, že si ty dva předchozí filmy prakticky nepamatuji. Marně si vybavím, že Madam Web byla horší, jen se mě neptejte proč. V každém případě věnovat čas jakémukoliv snímku z téhle trojice je blbý nápad. Ale to už asi víte, protože jste se několikrát spálili. A vědí to i v Sony, protože očekávají dost zoufalé tržby, na konec nedali ani potitulkovku a napojení na Spider-Mana tu prakticky není. A navíc se říká, že Sony s těmihle záporáckými originy končí. Po Kravenovi mám však pocit, že nad tím nebude plakat vůbec nikdo.
Verdikt
Mr. Hlad
Pořád to samé. Po Venomovi, Morbiovi a Madam Web dostáváme další podprůměrnou komiksovku od tvůrců, kteří nejspíš poslední film viděli před patnácti lety. Dnes skutečně nestačí zaplnit více než dvě hodiny jednorozměrnými postavičkami, dokonale se zamotat v děj, že vůbec nedává smysl, kdo co dělá, a nechat herce, aby si hráli s přízvukem nebo předstírali, že jsou nosorožec. Lovec Kraven je nudná, ošklivá a hloupá podívaná. A já jsem rád, že na dlouhou dobu dost možná poslední, kterou nám ze spider-manovského universa studio Sony servíruje.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 4/10
hroubek
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry