Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Indiana Jones a nástroj osudu | Indiana Jones and the Dial of Destiny | 2023
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 30.06.2023
CZ premiéra: 29.06.2023
režie: James Mangold
hrají: Harrison Ford, Mads Mikkelsen, Phoebe Waller-Bridge, Boyd Holbrook, Thomas Kretchmann

Indiana Jones a nástroj osudu: Recenze


ikona
do_Od
george lucasharrison fordindiana jonesIndiana Jones and the Dial of Destinyjames mangoldsteven spielberg
Pár odstavců na obranu posledního dobrodružství se slavným archeologem. 

Rozlučka, kterou lze strašně snadno odstřelit, stejně tak se jí však lze nechat unášet a dojímat. Tak nějak by se dal shrnout pátý Indiana Jones a nástroj osudu, v němž osmdesátiletá herecká ikona Harrison Ford dává sbohem sérii, která jej zacementovala do historie, a o níž lze bez ostychů říct, že patří mezi ty nejpopulárnější milníky kinematografie. Asi pak ani nemá smysl dodávat, že mě podobně jako mnohé z vás v dětství filmy s neohroženým archeologem utvářely. Bylo to zkrátka dobrodružství jako žádné jiné. S hrdinou, který se maličko vymykal klasické škatulce dobráka, jasně načrtnutými záporáky, dechberoucími pasážemi, exotickými lokacemi a v neposlední řadě s naprosto nezapomenutelným hudebním doprovodem Johna Williamse. Kdo by to krucinál nemiloval?

Nic ale bohužel netrvá věčně, a tak i tenhle hrdina postupem let zestárnul, takže měl už v roce 2008 co dělat, aby udržel krok s moderními blockbustery. Jestli jste ovšem již při čtyřce měli pocit, že je Ford na akční vylomeniny příliš starý, počkejte, až ho uvidíte tady. Ačkoliv se tvůrci před premiérou vyjadřovali celkem jasně ve smyslu, že se otázce věku v tomhle závěrečném sequelu vyhýbat nebudou, dělá film naopak až příliš často všechno proto, aby Fordovo stáří popřel a nechal Indyho vykonávat věci, které už bohužel osmdesátiletým pánům tak úplně nepřísluší. A píšu to proto, že i když hodlám pětku v ledasčem bránit, o některých aspektech je zkrátka lepší si nedělat iluze. Když k tomu ale přistoupíte tak, jak nejspíš režírující James Mangold zamýšlel – a jak je koneckonců u série obecně dlouholetou tradicí – tedy s určitou mírou odložení nedůvěry, zjistíte, že v sobě vlastně tahle místy škaredá, místy hloupá, jindy ale zase dojemná, vtipná a napínavá rozlučka skrývá víc, než by se na první pohled mohlo zdát.

Děj vám tady znova shrnovat nehodlám, každopádně vězte, že film začíná v roce 1944 poměrně velkolepou sekvencí zahrnující několikafázovou honičku, během níž hlavní hrdina nahání za povědomé melodie bandu nácků s hromadou vzácných artefaktů ve vlaku, a až na to, že je přitom nechutně digitálně omlazený (zatímco mu zůstal stařecký hlas…), je to vlastně coby intro hezky svižné, krásně atmosférické, dobře nasnímané a solidně vypointované. Je to pravděpodobně část filmu, s níž si režisér Logana či Ford vs. Ferrari vyhrál nejvíc, takže jí k dokonalost nechybí mnoho (snad jen ten mladší herec do role Indyho).

Což je zároveň ale maličko škoda, protože jakmile se ocitáme v současnosti a na scénu nastupuje už ten opravdový Ford, s vráskami, ochablými svaly, a hlavně tíhou všeho, co mu život za ty roky nadělil (tedy ta verze, na kterou jsem byl zvědavý nejvíc), už se snímek nikdy tak dynamicky znova nerozjede. Jistě, na další akci nečekáme dlouho, ještě předtím se rychle představí záporáci – mimochodem Mikkelsen trochu slizštější než obvykle, ale furt výrazný, Boyd Holbrook bohužel na začátku zaujme, ale později už mu scénář nedá prostor vyniknout – a záhy se ještě spolu se zákeřnou Helenou, Indyho kmotřenkou (megasympatická Phoebe Waller-Bridge) ocitáme na dobrodružství, na které vlastně profesor archeologie vyráží, protože nemá na výběr. A stejně jako se mění důvody hlavního hrdiny k tomu vrátit se zpátky do akce, mění se i přístup k látce jako takový.

Což mě přivádí k práci s motivy a celkovým nakládáním s hlavní postavou. Tady totiž za sebe vidím asi největší plus, protože ačkoliv ty nejzásadnější věci z hlediska nějaké proměny protagonisty přijdou logicky až na samotném konci, po čas celého filmu jsem s nadšením hltal každičký střípek informací o jeho dosavadním životě. Jak dlouho žije v New Yorku, co se stalo s jeho synem, kde je Marion, odkud se vzala ona kmotřenka, na tyto a další otázky film postupně odpovídá, a podobně jako v případě Logana, i pátý Indiana Jones je tudíž takovou nenápadnou (tentokrát víc nenápadnou) charakterovou studií, kde kvůli tomu samotné dobrodružství a honba za MacGuffinem občas berou druhou kolej. To se pak může projevit na tempu filmu, jež je pro sérii netypicky pomalé, a je to nejspíš i důvod, proč vlastně až do finále nedojde k dalším větším sekvencím či spektáklům (máte tam další honičky, nejsou však tolik propracované, což vlastně platí i pro scény s cestováním po světě a pátráním po bájném Archimedově soukolí).

Tady je ale zároveň podle mě největší kámen úrazu. Zatímco jde totiž režisér po vztazích a postavách, scénář mu tam neustále zkouší sypat ty rádoby akční scény, střety se záporáky, putování, a tak dále, takže se mnohdy perou dvě protichůdné snahy posunout vše kupředu. Čímž neříkám, že film jako takový kvůli tomu nefunguje – on funguje. Jenom je místy rozkročen mezi dvěma směry, takže ačkoliv je to furt zajímavě zkonstruované, realizace působí místy nešikovně. Co je ovšem důležité, že hlavní postava za celé dění ani jednou neztratí nic ze svého pověstného elánu, charisma a šarmu, za což do velké míry vděčí právě Fordovi.

Jo, zase jednou je to Harrison Ford, kdo na stará kolena zachraňuje celý tenhle kolos od průšvihu, a vytahuje ho k vlastně celkem solidní emocionální pouti, která hlavního hrdinu ukazuje nikoli v novém světle, ale zkrátka tak, jak by asi po těch 25 letech vypadal. Unaveného, zvažujícího, co všechno v jeho životě mělo a nemělo smysl, občas dokonce i trochu odevzdaného, v jádru ale pořád jako toho tvrdohlavého, schopného, a především neohroženého frajera, jakým odjakživa byl.

Možná jsem si to v kině až příliš romantizoval, a možná, že o tuhle verzi Indiana Jonese ani většina fanoušků nikdy nestála. Dokonce ani netvrdím, že je ta práce s ústřední postavou perfektní, nebo že bych si ji nepředstavoval v ideálním světě trochu jinak. Lhal bych ovšem, kdybych vám tu pověděl, že jsem se v kině nebavil, když Indy mlátil nácky, vytáhl bič v souboji na zbraně (a díky jedničce tak věděl, že má rychle uhnout), trousil moudra, hlášky, i bolestivé pravdy, nebo třeba když peskoval mladou zlodějku za to, co provádí. Ostatně i díky Fordově chemii s Phoebe se Mangoldovi podařilo mi tuhle rozkymácenou drkotavou jízdu nakonec prodat. Jasně, nebylo to perfektní, a v mém hodnocení hraje velkou roli i fakt, že mi zkrátka tenhle žánr na velkém plátně chybí, a těm výjimkám jako Uncharted nebo pátý Indy jsem tak ochoten leccos prominout. Zároveň si ale skutečně myslím, že je tenhle film i díky smysluplnému konci o něco lepší, než co se o něm momentálně traduje na internetu, a že za správných okolností potěší stejně jako mě i řadu dalších.

Tohle totiž je Indiana Jones, sice už ne v nejlepší formě, a v očích diváků doplácející na to, že s ním studio tak dlouho otálelo, až nakonec muselo zvolit cestu různých kompromisů, pořád je to ale ten starý dobrý Indy na své poslední epické výpravě a jakmile se v kině ozve povědomá hudba z pera jednoho slavného génia, vy víte, že vás čeká zážitek...no, jako žádný jiný.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (101)

Verdikt

avatar7/10

do_Od

Neohrožený archeolog vyráží na své poslední dobrodružství, spolu s věkem jej však dohání i minulost, a to doslova. Pátý Indiana Jones na to z různých důvodů jde trochu jinak než předešlé filmy, pořád ale představuje unikátní zážitek, byť s různými vadami na kráse, s ikonickým charakterem a vším, co k němu patří. Dojemná rozlučka jaksepatří.



Hodnocení redakce

  • avatar7/10

    Cival


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    yeniczek

  • avatar5/10

    Revan

  • avatar6/10

    cabal

  • avatar3/10

    RainMakeR

  • avatar6/10

    b1aster

  • avatar7/10

    Slide

  • avatar3/10

    Xardas

  • avatar7/10

    Rokle

  • avatar8/10

    Ragnarok

  • avatar7/10

    Memphis

  • avatar7/10

    the dark knight

  • avatar7/10

    BranoZ

Indiana Jones a nástroj osudu: Recenze


ikona
Mr. Hlad
Dobrodružství s důchodcem 

Čekání na nového Indyho bylo lehce komplikované a myslím, že zdaleka nejenom pro mě. Na jedné straně došlo klasické těšení se na další díl a doufání, že po ne úplně povedené čtyřce se všichni poučili a dostaneme od pětky to, co máme rádi na klasické trilogii. Sice bez Spielberga za kamerou, ale se solidní náhradou v podobě Jamese Mangolda. Jenže pak jsme tu měli fakt, že Harrison Ford je osmdesátník a že to celé vzniká pod dohledem Disneyho a Kathleen Kennedy, jimž se povedlo unikátním způsobem během pár let doslova roz*rdat Hvězdné války. Naděje však byla silnější. Je to přece Indy a člověk chce věřit, že to dá. Nedal. 

Indiana Jones a nástroj osudu je totiž podívaná, v níž se nakonec zhmotnilo to nejhorší ze současného Hollywoodu. Navzdory tomu všemu to ale není úplný průšvih. I když jak se to vezme. Už od prvních záběrů tu totiž něco pořádně smrdí a to něco jsou triky. Digitálně omlazený Harrison Ford s mrtvolnýma očima (uncany valley tu doopravdy bolí) bojuje s nácky na jedoucím vlaku a vizuálně to rozhodně nepůsobí jako film, o kterém bych dokázal s vážnou tváří tvrdit, že je hezký. Naštěstí dostaneme fajn honičku na motorkách, parádně náckovského záporáka Thomase Kretchmanna a občas se objeví i ta klasická indiovská atmosféra kombinující napětí, humor, sympatickou drzost, lehký nadhled a slušnou akci. Ale není to ono. A bude hůř. 

Jak asi víte, většina Nástroje osudu se odehrává na konci šedesátých let, kdy jde Indy dědek a s tímhle faktem se tu od začátku pracuje. Jenže dost divně. Šedesátá léta tu nepůsobí ani trochu uvěřitelně, spíš jako kdyby si studio udělalo poradu a sepsalo seznam věcí, jaké si lidé s touhle érou spojují a v tom filmu být musí (nemusí, ale to jim nikdo neřekl). Černošky s afrem, přistání na Měsíci, mladí hipíci, co poslouchají hlasitou hudbu a štvou staré lidi, nadšená Amerika… a hodně barviček. Agresivní stylizace a přeplácanost spolu s mizernými efekty pak dělají z Nástroje osudu mrtvolně působící svět. No a běhá v něm jeden starý pán s kloboukem. 

Harrison Ford má pořád charisma, o tom žádná a v jistých momentech film docela dobře pracuje s jeho věkem, pocitem zklamání se sebe samého i s životním bilancováním. Je však otázka, jestli něco takového potřebujeme. Chápu fandy, kteří si Indyho bez Forda nedovedou představit, zároveň se tady ale potvrzuje, že trend udržovat u ikonických rolí jejich stárnoucí herce nevede k ničemu dobrému. V lepším případě se to dá uhrát na nostalgii jako u Hana Sola, v horším dojde na experimenty ve stylu Luka Skywalkera a Indy stojí někde mezi tím. Člověk Fordovi přeje to poslední dobrodružství. Ještě jednu velkou akci, pár soubojů, odhalení nějakých dávných tajemství a nakonec i tu snahu vyrovnat se s vlastním stářím a chybami. Zároveň je ovšem nutné si přiznat, že Ford v téhle formě a v tomhle věku už prostě nemohl předvádět to, co dělal v osmdesátých letech. 

Je nedůstojné sledovat, jak se film musí podřizovat starému hrdinovi. Akční scény jsou z velké části postavené na honičkách a obávám se, že čistě proto, že Ford by prostě bitku nebo nějaké skákání a pobíhání po place nezvládl a s kaskadérem by to vypadalo blbě. Takže posadit ho na koně nebo do tuk-tuku je sichr, tam to za něj odřídí trikaři, nebo herečtí parťáci. Na druhou stranu pocit, že tenhle Indy prostě nedělá věci, které by Indy dělat měl, je tu až nepříjemně intenzivní. A s postupující stopáží se člověku začne v hlavě rodit myšlenka, jestli by nebylo lepší se na pětku v téhle podobě vykašlat a natočit ji prostě s Bradleym Cooperem nebo jedním z hollywoodských Chrisů a jet stylem Jamese Bonda. Vím, že Ford i Spielberg před pár lety řekli, že Indy rovná se Ford a jinak to nebude, ale líbit se mi to nemusí. 

Stejně tak se mi nemusí líbit fakt, že krom viditelně staré hvězdy v hlavní roli a podivných a občas až odpudivých triků dostaneme směšně špatné záporáky v čele s Madsem Mikkelsenem, jenž tu kníká víc jak Andrej Babiš před volbami a rozhodně z něj ani z jeho pohůnků nejde strach. Fordovo charisma to naštěstí opravdu tlačí dopředu i v těch nejslabších scénách a potěší i fakt, že i kdyby tu mělo docházet k nějakému předávání pochodně, Phoebe Waller-Bridge by to asi zvládla. Hlavně proto, že nehraje „Indyho v sukních“, ale že její hrdinka s ním má poměrně komplikovaný vztah, je o dost jiná a její jednání a chování žene dopředu o dost jiná motivace než ta Indyho. Helena tu není navíc a vlastně by mi nevadilo vidět ji někde znovu ve filmu, který by byl čistě její. I když její představitelka většinu času hraje stejnou roli jako ve své show Fleabag, s tím se však asi dalo počítat. 

S novým Indym je to těžké. Základy pro klasické dobrodružství, v jaké jsme doufali, tu bezpochyby jsou, ale nevydařená audiovizuální stránka, starý hrdina a nepochopitelná odfláknutost některých prvků vedou k tomu, že to prostě nefunguje. Novému Indymu chybí jeho pověstný šarm. Jakoby si nikdo na place neužíval, že může vyprávět další příběh ikonického hrdiny. Není tu ta lehkost a scény typu pistole vs. šavle z Dobyvatelů, honička na důlních vozících z Chrámu nebo útěk z kouzelnické bedny v Křížové výpravě. Jo, jsou tu superzlí záporáci, mocný artefakt, atraktivní lokace, akce i humor a vůbec všechny zásadní propriety, ale všechno, co se na plátně děje, působí jaksi povinně. Profesionálně, ovšem bez šťávy a bez radosti a onoho klukovského blbnutí z prvních tří dílů. 


Přehrajte si trailer
Nástroj osudu dovede chvílemi oživit kouzlo starých filmů, zároveň ale nedokáže přijít s něčím novým a svým. A tak se celou dobu točí v kruhu a spoléhá u toho na nostalgii, Forda a sílu samotné značky. A zapomíná, že tohle na dobrý film doopravdy nestačí. Nový Indy je nevýrazný dobrodružný průměr na úrovni Uncharted nebo dejme tomu dvojky Lovců pokladů, který se vám po pár hodinách vykouří z hlavy. A to je možná horší, než kdyby byl prostě jen špatný. 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (85)

Verdikt

avatar5/10

Mr. Hlad

Indiana Jones se jako důchodce vydává hledat další tajemný artefakt. Jeho největšími protivníky ale nejsou náckové, nýbrž utahaná režie, ošklivé triky, nezajímavé vedlejší postavy a nulová invence. V téhle podobě už Indy nemá co říct. Harrison Ford má pořád charisma, bohužel všechno okolo něho je mdlé, nudné, nenápadité a vlastně dost zbytečné. Průměr všech průměrů a svým způsobem docela smutná podívaná.



Hodnocení redakce

  • avatar7/10

    Cival


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    yeniczek

  • avatar6/10

    cabal

  • avatar3/10

    RainMakeR

  • avatar6/10

    b1aster

  • avatar3/10

    Xardas

  • avatar7/10

    Rokle

  • avatar8/10

    Ragnarok

  • avatar7/10

    Tomino

  • avatar7/10

    Memphis

  • avatar7/10

    the dark knight

  • avatar8/10

    Muf

  • avatar7/10

    Nazgul

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace