Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Hon | Jagten | 2012
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 10.01.2013
režie: Thomas Vinterberg
hrají: Mads Mikkelsen, Alexandra Rapaport, Thomas Bo Larsen

Hon: Recenze


ikona
k0C0UR
Buďte hodný strejda a vyjde vás to draho. 
Další karlovarská vlaštovka ověnčená vavříny a skvělými ohlasy neminula pod skromnými distributorskými křídly naše kina a my za to buďme rádi. Hon je tím typem filmu, který dělá čest svému původu; stejně jako v poslední době vyzdvihovaný Jo Nesbø a jeho románová vyprávění, i Vinterberg úspěšně rozšiřuje populární povědomí o tom, že severské země se s nikým nemazlí. A to v nich ani nutně nemusí sněžit.

Předchozí film Thomase Vinterberga, Submarino, si za svůj cíl vyprávění vybral sociálně slabší a ve svých motivech šel až na dřeň. Hrdinům prostě musí být extra blbě a musí se jim stávat ty nejhorší myslitelné věci, abychom pochopili, že bychom se v mládí měli líp učit a nebrat drogy. Bizarní vršení dalších a dalších ran osudu připomínalo grotesku a nedalo se už po chvíli brát vážně.



Přehrajte si trailer
Vinterberg na to jde tentokrát z jiného konce – svého hrdinu utopí v jednom průseru, za to pořádném. Frekvence, s jakou se věci zvrtávají, zůstává podobná Submarinu, ale na emocionální poloose se toho tentokrát odehrává výrazně víc. Hlavní hrdina Honu, Lucas, je totiž celkem normální chlapík, jako třeba my nebo sousedovic Franta odvedle. Má to v hlavě srovnané a vyzařuje z něj sociální inteligence, je snadné se s ním ztotožnit, protože vyznává normální lidské hodnoty. No a o to víc to všechno bolí. Dokáže totiž mnohem lépe zprostředkovat dojem, že něco podobného by se bez větších obtíží mohlo odehrát i ve vašem okolí a vyvíjet se v rámci podobného scénáře. A hlavně dokáže zprostředkovat bolest a marný boj jednotlivce, proti kterému se spikl systém.

Hon má tři hlavní motivy, které se protínají, relativizují, zpochybňují, ale i vzájemně zesilují: čistota dětské duše, typická maloměstská depka a dravá síla kolektivu se vším, co k tomu patří. Mozaika se vždy přeskládá s ohledem na nové skutečnosti a okolnosti, které film posunují mezi ucelenými vyprávěcími kapitolami. Postavy mění svá přesvědčení, nechají sebou vláčet, aniž by přemýšleli, co je správné. Racio ustupuje do pozadí obyčejným pudovým potřebám a tím, že film není nijak lokálně vymezen (a kromě kostela, školky a obchodu s potravinami tu vidíme jen opuštěné domy), splňuje i předpoklad pro skličující vizi „země nikoho na konci světa, kde vám nikdo nepomůže“. A Vinterberg splňuje i to nejzákladnější dramatikovo pravidlo, totiž že v rámci nejvyhrocenějších okamžiků zákonitě musí pršet nebo sněžit.

Na plátně tolik emocí nebylo už dlouho.Vinterberg je silnější, než kdy předtím. Ze slavného Dogmatu 95 už zbyly jenom ozvěny a fragmenty a netřeba si jím už vypomáhat k „zajímavějším“ výkonům. Na papíře i za kamerou je znát obrovská tvůrčí jistota a schopnost vyprávět velké, přesto niterně procítěné příběhy, které jdou za hranici „běžného Hollywoodu“, přitom zůstávají pevně na zemi. A Mads Mikkelsen je unikátní případ hereckého frajera, který i po roli záporáka v Casino Royale neodmítá šance na malé nenápadné filmy svých kamarádů.

Herecké výkony jsou obecně tím, co Hon tolik žene kupředu. Mikkelsen překonává rekordy v klidném myšlení a vnitřních bojích, aby ve správnou chvíli prostě explodoval, malá debutující Annika Wedderkopp a jejího slova dodávají filmu děsivě vyhrocený rytmus. A skvělý Thomas Bo Larsen v roli jejího otce doplňuje silný trojúhelník do formy, která může načít velká životní témata jakými jsou kamarádství na život a na smrt a důvěra v bližního svého.

Není potřeba vypichovat jednotlivé fragmenty děje a připravovat se o překvapení, neposkvrněného diváka totiž Hon zasáhne nejlíp. Mělo by stačit jenom dodat, že na plátně tolik emocí nebylo už dlouho a vy byste rozhodně měli být u toho.

P.S. Bod dolů za úplný závěr, kde už Vinterberg příliš tlačí na „uměleckou“ pilu.

Verdikt

avatar9/10

k0C0UR

Čtyřicetiletý Lucas vypomáhá v mateřské školce, kde je obviněn ze zneužití malé holčičky. Bez ohledu na pravdu je nevybíravým způsobem hnán do kouta bez možnosti se jakkoliv rozumně hájit proti slovu malého dítěte. Nový film Thomase Vinterberga je ukázkovým příkladem malého filmu, který stojí plně na scénáři a hereckých výkonech a nepotřebuje k úspěchu žádná jiná větší kouzla. Je silný, tematicky ožehavý a nebude vám z něj dobře.



Hodnocení redakce

  • avatar8/10

    Cival

  • avatar9/10

    Rimsy


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    Vasek

  • avatar9/10

    luksa

  • avatar10/10

    Invisigoth

  • avatar7/10

    Revan

  • avatar8/10

    cabal

  • avatar9/10

    malas

  • avatar9/10

    pytlik

  • avatar9/10

    Rouder

  • avatar7/10

    Rokle

  • avatar10/10

    Tomino

  • avatar10/10

    Phil cze

  • avatar10/10

    hondza

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace