Ferrari: Recenze
08:41 | 02.01.2024 |
Michael Mann nikdy nevyhrál Oscara, ale natočil Posledního Mohykána, Nelítostný souboj nebo Insider - Muž, který věděl příliš mnoho. Svoje místo mezi legendami si vybojoval už dávno a zvládá to i bez sošky. Jenže vloni mu bylo osmdesát let a to je věk, kdy už jen málokdo dokáže odvádět takové výkony jako zamlada. A nezáleží na tom, jestli mluvíme o režisérech, atletech, kuchařích nebo řidičích lanovky. Mann ovšem svého Ferrariho chystal dvacet let a něco jako věk ho tedy nemůže zastavit. I když možná by bylo lepší, kdyby se tak stalo.
V předchozím odstavci jsem napsal „Ferrariho“ a ne „Ferrari“ a to je dost důležitá věc, kterou byste si měli uvědomit, než vyrazíte do kina. Novinka Michaela Manna totiž není o slavné automobilce, ale o jejím zakladateli. A na auta, závodění, rivalitu za volantem a podobné věci tu dojde víceméně jen sporadicky. Ferrari však není ani klasický životopis ve stylu „život a dílo génia“. Ve skutečnosti jde o komorní drama odehrávající se během pouhých několika měsíců, kdy automobilka Ferrari krachuje a manželský vztah jejího zakladatele a jeho manželky Laury na tom není o nic lépe. Před nedávnem jim totiž zemřel syn a oba se s tím vyrovnávají po svém. A bohužel nepříliš zábavným způsobem.
Počítám, že si Mann a scenáristická dvojice Troy Kennedy Martin a Brock Yates nic nevymýšleli a vycházeli z událostí, k nimž v italské Modeně v padesátých letech došlo, ale možná si měli uvědomit, že v tomhle případě by nějaká autorská přidaná hodnota nebyla od věci. Enzo Ferrari se totiž s pracovní i osobní krizí vyrovnává tím, že se uzavře před celým okolím a zaměří se na práci a stane se z něj nepřístupný člověk, jenž emoce prakticky nevyjadřuje. Ani když po něm střílí manželka, ani když se jeho nejlepší řidič zabije na okruhu. Do jisté rozumím rozhodnutí udělat z hlavního hrdiny skoro až ledovou bytost. Jenže když si vedle sebe dáme hrdinu, kterému se nelze až na výjimky dostat pod kůži, přidáme v podstatě nepříliš zajímavý příběh a občas i docela pomalé tempo, moc zábavný film z toho vylézt nemůže.
Navíc Adam Driver hrát umí, o tom se s nikým hádat nechci, tady se má ovšem tvářit jako šedesátník a upřímně mnohem raději bych v hlavní roli viděl někoho jako je Daniel Day-Lewis nebo Christian Bale. Lidi, kteří dovedou působit odtažitě a v ten správný moment zpracovat emoce bublající pod jejich maskou chladnokrevnosti. Na tuhle ligu Driver herecky ještě úplně nemá a Mann mu tady nepomáhá, respektive pomáhat nechce. Emoce by tu měly obstarávat Penélope Cruz a Shailene Woodley a obě se snaží, ale většinu času působí filmový Ferrari i Ferrari jako film jako podívaná, která jednoduše nechce jít divákovi naproti a láká ho na nějaké tajemství nebo konflikt bující pod povrchem, přičemž se s postupujícími minutami ukazuje, že to tajemství a konflikt vlastně moc zajímavé nejsou.
Většinu novinky Michaela Manna tak tvoří komorní drama. Hezky natočené, solidně odehrané, ale celkově dost banální. A pokud vyrazíte do kina na auta a závody, prvních devadesát minut budete pravděpodobně trpět. Poslední čtvrtina to napraví, nečekejte však, že závod Mille Miglia nabídne zážitek srovnatelný s dejme tomu Rivaly nebo Le Mans '66. Mann odvedl jako režisér akčních scén výbornou práci, krásně to celé vypadá a ještě líp zní, ale závod je natočen poměrně konzervativně a starosvětsky. Což samozřejmě nemusí být nutně chyba, ty oblety hor, kolem nichž se prohánějí auta, adrenalinové souboje o to, komu dřív rupnou nervy a brutální finále vypadají skvěle.
Zároveň se právě při závodech definitivně potvrdí hlavní problém filmu. Okolo aut a Mille Miglia se motá spousta potenciálně atraktivnějších postav, ať už to jsou stárnoucí řidič, mladý talent, jenž dostal o Ferrariho šanci, nebo šéf konkurenční stáje Maserati. Jenže jejich příběhy, vztahy, konflikty nebo osobní a profesní překážky, které musí překonat jsou tu jen lehce naznačené a Mann od nich vždycky raději uteče k nudnému Ferrarimu a jeho zamračenému ksichtu. Je to velká škoda, protože minimálně nováček za volantem Alfonso De Portago a veterán Piero Taruffi mají i na malém prostoru mnohem zajímavější příběh než jejich stájový šéf v celém filmu.
Přehrajte si trailer Celkově je nový a vzhledem k věku dost možná poslední snímek Michaela Manna docela velké zklamání. A překvapí fakt, že zklamává spíš jako vypravěč než realizátor, protože Itálie padesátých let, závody, kostýmy, zvuk i kamera jsou parádní. Bohužel ty dvě hodiny se vzhledem k nezajímavému hrdinovi a jeho nezajímavému příběhu dost táhnou a do cíle tak film nakonec nedojede s velkou pompou, ale spíš se tam unaveně unaveně dokodrcá a na potlesk bude čekat marně.
Verdikt
Mr. Hlad
Michael Mann vypráví o jednom krátkém úseku v životě majitele slavné automobilky. A bohužel vypráví příběh, který není příliš atraktivní a nedaří se mu zaujmout. Adam Driver navíc hraje odměřeného chladného profesionála, jenž drží svoje emoce na uzdě, a výsledkem je tak vcelku nudná podívaná. To se změní v poslední části, kdy se začne závodit a Mann ukáže, že mu to režírování akce pořád jde, i když může působit poněkud starosvětsky. Celkově je ale Ferrari vcelku nezajímavá podívaná o lidech, kteří bojovali s osobní krizí a jednou velkou životní ztrátou. A jeden z nich jen tak mimochodem navrhoval auta.
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 4/10
Revan
- 7/10
cabal
- 7/10
Slide
- 7/10
Tomino
- 8/10
Phil cze
- 7/10
the dark knight
- 8/10
Slarque
- 6/10
malylada
- 8/10
Perun
- 5/10
PamPero
- 7/10
remy
- 7/10
Cinefil
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Mann podobne ako Scorsese a Scott točí akési podumanie nad tým kam môžu dôjsť prehnané ambície a egocentrizmus, čo sa podobne ako v Killers of the Flower Moon a Napoleon reflektuje aj v záverečných titulkoch. Scrosese to natočil pre seba štandardne ako kriminálku, Scott natočil ľahko ironický/satirický historický epos a Mann natočil...prekvapivo viac-menej film o manželstve, vzťahových pletkách, nevere a popri tom trochu o závodení a okrajovo o biznise.
Neviem prečo sa rozhodol tak výrazne prikloniť k vzťahovej línii, a priori mi to nevadí, ale síce som sa nenudil, ale sledoval som veľa filmu pomerne nezúčastnene. Skrátka tá vzťahová línia ma 2x nestrhla ani nezasiahla, možno aj preto, lebo Driver je celkovo síce dobrý a ťahá to veľmi slušne, ale akosi mu chýba nejaká iskra, aby pôsobil inak než ako viac-menej taký trochu ťažkopádnejší ale inteligentný morous. Na úlohu 59-ročného Ferrariho je podľa mňa v 40-ke objektívne primladý, typovo sa veľmi nehodí, ale ako píšem nehrá zle a dokonca je to možno jeho najlepší výkon, hoci v úlohe ktorá mu skrátka úplne nesedí. Penélope Cruz ma prekvapila, zahrala dobre, hoci jej úloha povedzme temperamentnej manželky bola šitá na telo.
Čo mi chýbalo bolo Mannove formálne/technické hračičkovstvo, na ktorom staval Collateral, Miami Vice, Public Enemies aj Blackhat, ktoré je dosť upozadené, vykukne len občas (hoci vždy ho cítiť) a film je vlastne dosť akademický. Až počas záverečného závodu sa objaví scéna (tí čo videli vedia), ktorá diváka naozaj zatlačí do sedadla až zamrazí, ktorá...no ktorá splní presne svoj účel, lebo pôsobí ako keby priletela z iného vesmíru.
Čiže tak, za mňa fajn, pozerateľné, spravené samozrejme na úrovni, ale nemá to v sebe niečo k čomu by som sa potreboval vrátiť (vrátane slušného ale predsa len divne obsadeného Drivera) a celkový dojem je, že som pozeral 130 min. film predovšetkým o komplikovanom manželskom vzťahu nejakého morousovitého záletníka. Čo nie je úplne čo som čakal/chcel.