LukasMa
Soundtrack
02:20 | 08.06.2011 |
Autor: Henry Jackman
Stopáž: 1:00:15
K nepřeslechnutí: First Class, X-Training, Cerebro, Mutant And Proud
Zimmerův „žák“ a spolupracovník, skladatel Henry Jackman (Kick-Ass, Gulliverovy cesty) dostal nepochybně velkou příležitost, když mu bylo nabídnuto komponovat hudbu pro další filmový příspěvek k sérii X-Men. Očekávání ze strany fanoušků byla pochopitelně značná, avšak hned v úvodu je nutné podotknout, že Jackman svou šanci více méně neproměnil. Pokud ponecháme stranou funkčnost hudby ve filmu, soundtrack již nenabízí nic víc než poměrně chladnou a vykalkulovanou rutinu. Zatímco comics sám o sobě je formou nesmírně hravou a otevřenou nejrůznějším vlivům, hudba pro filmové adaptace poslední doby tomu příliš nenasvědčuje, naopak je až nepochopitelně upjatá a konvenční. Nejdále prozatím zašli autoři hudby k Temnému rytíři, u něhož se „inspirovali punkem“ a dokázali tak z orchestru nejednou vyloudit velmi bizarní až experimentální zvuk. Neotřelý soundtrack doprovází i Strážce aka Watchmeny (2009) režiséra Zacka Snydera – přesně odměřená koláž autorské i klasické hudby a populárních písní. Oproti tomu hudební doprovod pro nejnovější díl X-Menů je pojat přísně účelově, navíc bez jakéhokoliv výraznějšího přesahu či invence, což mu nutně ubírá na zajímavosti.
Největší slabinou soundtracku je skutečnost, že postrádá silný ústřední motiv, který by fungoval jako pojivo mezi ryze dramatickým podkresem a melodičtější částí alba. Hudba je více orchestrální než elektronická (veškerá elektronika slouží výhradně jako ozdoba), ale jen výjimečně dosahuje motivické lehkosti či rozměrů pravé heroické pompy. Důraz je kladen především na akční momenty, které však dosahují pouhého standardu a obávám se, že bez znalosti obrazu pozbývají na smyslu či působivosti. Hudebně silné momenty jsou naopak krátké či po hříchu „nedořečené“. Mezi ty působivější patří skladba X-Training, která se odvíjí v tradičním zimmerovském střihu - orchestr ustupuje do pozadí, prostor přebírá elektrická kytara, která skladbě dodává výsostně módní, avšak pomíjivý nádech.
Prohlásit, že zdaleka nejlépe dopadají skladby, jež se snaží vyrovnat hudbě Hanse Zimmera, je samo o sobě známkou jisté devalvace a naprosté ztráty kreativity. Ve výsledku jsou to však právě principy Zimmerova stylu, které hudbu posouvají kupředu – ať už se jedná o minimalistickou, ale pozvolna gradující melodii (First Class, Mutant And Proud) nebo dynamické rytmy (Cerebro). Výraznějších momentů se však posluchači nedostane, což mě opět přivádí k myšlence, jak moc sérii škodí fakt, že postrádá kvalitní, hlavně pak jednotící hudební motiv. Pakliže je film po právu považován za velmi slibný restart série, hudba samotná působí jen jako zašlý odraz soundtracků předchozích.
Hodnocení: 4/10
Seznam skladeb:
1. First Class (03:14)
2. Pain And Anger (02:49)
3. Would You Date Me? (01:48)
4. Not That Sort Of Bank (03:23)
5. Frankenstein's Monster (03:07)
6. What Am I Thinking (02:05)
7. Cerebro (02:24)
8. Mobilise For Russia (01:18)
9. Rise Up To Rule (05:56)
10. Cold War (03:20)
11. X-Training (04:27)
12. Rage And Serenity (02:10)
13. To Beast Or Not To Beast (04:45)
14. True Colours (01:49)
15. Let Battle Commence (04:44)
16. Sub Lift (02:20)
17. Coup D'etat (02:12)
18. Mutant And Proud (03:27)
19. X-Men (02:58)
20. Magneto (01:52)
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.
Přihlášení
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry