Wonka: Recenze
10:00 | 15.12.2023 |
Stará filmařská pravda říká, že dobrý scénář poznáte po pěti stránkách. A dobrý film po pěti minutách. U Wonky mi na to stačilo asi dvacet sekund. Nedělám si srandu – už když se v prvním záběru Timothée Chalamet rozezpívá na stěžni (a hlasem Honzy Ciny), mi bylo jasné, že tady je svět ještě v pořádku. A že se před diváky rozklene suverénní muzikálová pohádka, která okamžitě vtáhne do své malebné reality.
Adaptovat znovu fantaskní čokoládový svět Willyho Wonky je samozřejmě bláhová výzva. Verze s Genem Wilderem je dodnes klasikou nejen na poli memů, kongeniální uchopení Tima Burtona pak v podstatě nejde překonat. Šílená challenge.
Trumfem k úspěchu nové verze se mělo stát angažmá dvou osobností: Jednak hvězdného mladíčka Chalameta, zejména ale britského režiséra Paula Kinga, který stál za dvojící nedávných rodinných hitů – za oběma díly oblíbeného Paddingtona. Ty se staly v rámci žánru okamžitě klasikou (dvojka byla dokonce dlouhou dobu filmem s dokonalým ratingem 100 % na RottenTomatoes) a feel-good jistotou pro celou rodinu, která kombinuje moderní technologický háv se starosvětsky dojemným vyprávěním tak okouzlujícím způsobem, až si s Paddingtonem dala sváču i anglická královna.
Přehrajte si trailer Wonka se těší v Americe obří popularitě a nepochybně měl ambice stát se vrcholným hollywoodským zářezem letošního adventu. Vznikal ale v Británii, pod dohledem anglických producentů, režiséra, scenáristů, střihače i výtvarníků, a samozřejmě za účasti mj. oscarové Olivie Colman, oranžového Umpa Lumpy Hugh Granta nebo beanovského maskota Rowana Atkinsona v drobné vedlejší roli. Léčebná kúra na rodné půdě Roalda Dahla se náramně vyplatila, protože britská DNA filmu moc sluší nejen po výtvarné a vkusně usedlé vyprávěcí stránce, ale i proto že film se díky jinému stylu snadno zbavuje tlaku svých hvězdných předchůdců. A působí jako sympaticky živé retro od Charlese Dickense na rajském plynu. Nebo na špacíru v cukrárně.
Z trailerů tak sice bliká zaměnitelná barevná polodigitální fašírka pro celou rodinu, Wonka je ale ve skutečnosti dojemným starosvětským muzikálem, který těží z nostalgické atmosféry, poctivě vedeného příběhu a půvabného výtvarného podání. To sice občas kolísá od rukodělnosti k ne-úplně-dokonalým trikovým kejklím, ale ve výsledku funguje na výbornou. King zhmotnil kompaktní přitažlivý svět, který sice obnáší jedno malé přístavní městečko s ulicí, náměstíčkem, kostelem, pasáží a jedním barákem, přesto funguje jako plnokrevný pohádkový svět, kde se nehraje na logiku nebo fyzikální zákony, ale na nasládlé, povznášející emoce.
Oldschoolově vystavěný příběh v sobě přitom stále nese dahlovskou roztomilost, poťouchlost i magii. Jednoduše představí Willyho Wonku jako naivního snílka s absolutní expertízou na čokoládu, vtáhne jej do přediva snů, tužeb a úkladů vedlejších postav, a pak ho vede neokázalými, ale o to působivějšími scénami. Muzikálová čísla jsou sice naivní, ale doslova kouzelná, a i když nesází na akční choreografii, jejich efekt je příkladný.
Z „Prát, prát“ se snadno stane hymna všech domácích pracantů a bydlenek. Zpívánky s balónky nebo cukrkandlovým stromem sice neoslní kdovíjakou hudební sofistikovaností, o to chytlavější a dojemnější ale umí být. Nebudu lhát – stačilo i pár jejich tónů a záblesků vizuálního uchopení a draly se mi slzy do očí, protože to, co se dělo na plátně bylo malebné nejen zvukově a obrazově (výtvarná stránka je v některých momentech famózní), ale i schopností vyprávět příběh neotřele okouzlujícím, přitom suverénním způsobem. Ano, This Is Cinema.
Je báječné vidět mistry svého oboru při práci a nechat se zase jednou dojímat silou vyprávění, v tomto případě možná dětsky naivního a stylizovaného (kdo nesnáší muzikály, lebedit si nebude), ale plně funkčního pro diváky různých generací. Je to podruhé během týdne, kdy jsem si v relativně skromných kulisách mohl připomenout krásu a sílu hollywoodských vyprávěnek – a kupodivu za to jednou mohla japonská Godzilla a podruhé „britský“ Wonka. Někdo v nich ale důkladně pečoval o scénář, o postavy, o obrázky, které mají publikum oslnit, o emoce, jež je mají rozněžnit, a o dobré konce. A nevyplivl jen postavičky seskládané podle dosahů na Instagramu a podle zájmu hračkářů před zelené plátno s tím, že se zbytek nějak domatlá a lidi beztak přijdou.
Jistě, Wonka není tak geniálním filmem jako mnohovrstevnatý a originální burtonův opus Karlík a továrna na čokoládu. Je to svým způsobem přímočará pohádkově-hudební jednohubka, která se víc spoléhá na okamžitou opojnost a samozřejmý Chalametův šarm.
Zároveň jsem u ní od prvního do posledního okamžiku cítil jistotu, že právě sleduju novou rodinnou klasiku, která okamžitě potěší nové diváky a i za dvacet let bude rotovat televizními schématy jako pevný – byť sladký, barevný i povznášející - pilíř v jakkoliv nejisté době.
Verdikt
Cival
Když na konci svého filmu Chalametův Wonka tiše sedí na schodech a spokojeně sleduje, co se mu v jednom městečku všechno povedlo, plně jsem s ním souzněl. I ten film se totiž povedl. Okouzlující muzikálové oprášení starých časů sice nebude pro každého uživatele TikToku, své diváky si ale nepochybně najde a zvládne je bavit dlouhé roky dopředu. Instant classic.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
- 9/10
Karlík a továrna na čokoládu
- 6/10
Pan Wonka a jeho čokoládovna
- 7/10
Paddington
- 8/10
Paddington 2
- 5/10
Podivuhodný příběh Henryho Sugara
Hodnocení redakce
- 8/10
Spooner
Hodnocení čtenářů
- 8/10
Silence
- 8/10
aik
- 6/10
Revan
- 8/10
speedy.mail
- 7/10
cabal
- 6/10
b1aster
- 7/10
Rokle
- 6/10
Ragnarok
- 9/10
Tomino
- 7/10
Dr_Berry
- 8/10
the dark knight
- 8/10
Slarque
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Muzikálové vsuvky stran chytlavosti songů i taneční choreografie jsou, s čestnou výjimkou Grantovy představovačky, bohužel vzácně nevýrazné (asi proto se s nimi WB v trailerech, kromě zmíněného Grantova liliputa, vůbec nepochlubil), samotný Grant je v ději trestuhodně nevyužitý, což je o to smutnější, že jde o zdaleka nejzábavnější postavu široko daleko a navíc má na kontě zdaleka nejlepší song v celém filmu, a komediální jistota Atkinson je na tom naneštěstí ještě hůře (v podstatě ), ale jinak vlastně nemám, nač si stěžovat.
Příběh sice nemá čím překvapit (Wonka čelí řadě protivenství a , aneb dveře k pokračování otevřeny dokořán), ale nechybí mu svižné tempo, v podobných žánrovkách povětšinou otravný dětský prvek je omezen na nejnutnější minimum, audiovizuál je příjemně starosvětský, snová atmosféra na hraně fantasy a reality funguje výborně a castingu není co vytknout. Muzikál je obzvláště těžká disciplína, ale Chalamet zase a znova potvrzuje, že bez výraznějších problémů zvládá jakoukoliv hereckou polohu a kromě toho dokáže utáhnout celý film jen skrze svou osobu, Colman si svou roli viditelně užívá a Grant se tady opět nachází (jak je jeho dobrým zvykem posledních pár let) v režimu "hraní pro radost" (velká škoda, že ve filmu nedostal více prostoru).