Utajený: Recenze
04:41 | 10.02.2006 |
Nejsme v tom sami. Většina ze spojených národů evropských hnije s námi. Evropský film tápe ve snaze dohnat Hollywood a zároveň se proti němu negativisticky vymezuje, což je paradox stejně tak logický jako v praxi zničující. Potom jakmile chce evropský film vypíchnout své numero uno, rád si vybere intošinu – hlavně aby se kavárenští mudrcové měli čím ohánět proti zlé Americe. Michael Haneke je díkybohu jedním z těch tvůrců, kteří duchovní bohatství své filmařiny nepotřebují podávat skrze nesrozumitelné a nezábavné obrazy.
Režisér spojovaný zejména s deptavou Pianistkou, dle rodného listu Němec, dle původu Rakušan, dle práce Francouz a dle nátury Evropan, se odhodlal oprášit Hitchcockovu libůstku a opět tematizovat voyeurství. Jedna rodina a pošuk, který ji natáčí. Jak málo Hanekemu stačí: Tři čtyři postavy, jedna kamera postavená před barákem, aby vyvolávala děs, druhá přichystaná na podobně statické zaznamenávání herecké akce. Nebezpečí vstupující do poklidného rodinného života nevychází z výhružných telefonátů či nóty vyděrače, ale z prostého vědomí, že někdo narušuje intimní prostor jedné famílie. Haneke premisu rozbaluje pouze v těchto scenáristicky skromných intencích, ale zatímco si za mořem vystudovaný scenárista vyrvává vlasy z kořínků při představě honiček pod Eiffelovkou, stupňuje se psychický dopad činů tyrana na postavy i publikum.
Divák propagující americký mainstream navěky (a nikdy jinak!) bude při prvním koštu z videopásky utajeného otrapy rozčarován, ne-li znuděn. Nehybné záznamy Haneke ponechává stejně tak obyčejné, jako byste je našli před vlastní rohožkou a vložili do videopřehrávače. Přestože se na nich vlastně nic neděje, znepokojení se promítá do psychologického dusna v rámci manželské dvojice Auteuil – Binoche. Hanekemu tak znovu vychází pitvání mezilidských vazeb i sledování duševního rozkladu, který je stejně zhoubný i pod ne zcela přímým a nekonkrétním nátlakem. Komornost dalece přesahuje Cronenbergovy Dějiny násilí, zdánlivě „pelíškovská“ kamera „gecnutá“ u stolu, kde herecky září Auteuil a Binoche, může hodně popcorňáků vydráždit a odradit – ale byla by škoda ztratit trpělivost, protože Hanekeho jednoduchý vypravěčský přístup mrazivě podtrhává dojem narušeného klidu, zničené obyčejnosti a celkově nepříjemné nejistoty.
Šéf produkce s čestnou výjimkou dvou či tří zlomových momentů nevyvolává napětí formální rafinovaností, zato citlivě využívá divákova vědomí, že se před barákem skrývá cosi shnilého, co dřív nebo později vyčistí emoce v kinosálu. Režisér tím vlastně využívá žánrových obvyklostí, které ale ve výsledku vědomě nenaplní... a místo toho si pohraje s vašimi předpoklady tím, že nezodpoví hlavní otázku filmu a namísto toho zasazuje překvapivý direkt, jenž by mohl ze sálů vyhnat slabší povahy a ze slabších žaludků zbytky večeře. A absence scénické hudby pouze podtrhává „klíčová slova“ filmu – komornost, psychologie, herci, autentické napětí a... pár typově neznámých cákanců krve. :-)
I přes několikrát zdůrazněnou koncentraci na proměny osobního klimatu se Haneke zřejmě zajímá i o širší společenské souvislosti, převážně politické. Utajený se s kratinkým odstupem po Mnichovu stává druhým únorovým filmem, který se vyjadřuje k izraelsko-palestinské nenávisti. Haneke to naznačí, nebo spíš strojeně vecpe, během jedné z manželských hádek, kterou nebudete moci vnímat kvůli televizním krvákům z Gazy, které rejža znenadání vypíchne přesně doprostřed vašeho zorného pole, takže na pár desítek sekund přestanete vnímat handrkování o „videoteroru“... a přeostříte na teror na východě. Haneke mu přihlíží sice velice nekonkrétně, ale na rozdíl od Spielberga z jedinečné perspektivy.
Toho si vedle výše zmíněných (a divácky fungujících) charakteristik vážím. Mohli bychom polemizovat o tom, jak s politickou návnadou koresponduje hádka s černochem na ulici, etnický původ Auteuilova „přítele z dětství“ a zda se má Utajený úmyslně vztahovat k latentní, ba i přiznané náboženské, etnické, rasové a národnostní nevraživosti ve Francii, potažmo v celé západní Evopě. Sám za sebe hlasuji (kvůli voyeurismu) pro. Pod dohledem se totiž jak známo chováme jinak – lépe. Zvlášť v panoptiku, specifickém to typu vězení, kde jsme neustále pozorováni mj. proto, abychom se napravili. Hanekeho voyeur tak úspěšný (bohužel) nebyl...
Verdikt
Cival
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 9/10
Kordus
- 5/10
Rokle
- 2/10
Ragnarok
- 4/10
Tomino
- 7/10
Garland
- 7/10
Nexus6
- 6/10
Ravenous
- 8/10
Livia
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Tommy987-Pohodlne sa usaďte, porozprávam vám fiktívny príbeh o vzniku jedného mimoriadneho filmu. Kde bolo, tam bolo, bol raz jeden režisér-scenérista. Známym sa stal vďaka svojim umelecky náročnejším filmom a obľúbili si ho hlavne kluboví fajnšmekri. Jeho filmy často súťažili na festivaloch a nejaké tie ceny aj povyhrávali. Teraz sa však rozhodol pre ráznu zmenu smerovania svojej tvorby. Napísal scerár filmu, ktorý by sa typova dal zaradiť k momentálne populárnemu subžánru "psychothriller s pointou". "Tí sa budú diviť, Haneke a mainstream...", pomyslel si. Nášmu hrdinovi sa dokonca podarilo naverbovať aj výborných hercov Daniela Auteuila a Juliette Binoche ako aj francúzsku legendu Annie Giradot, a tak nakrúcanie nízkorozpočtového filmu s veľkými ambíciami mohlo začať. Všetko prebiehalo podľa plánov, čoskoro bol film nakrútený a na rad prišla postprodukcia a strihanie. Tu sa náš milovaný Haneke začal cítiť nesvoj, lebo mal neustály pocit, že tomu niečo chýba a čím ďalej nad tým rozmýšľal, zisťoval, že asi urobil veľkú chybu, lebo materiál bol nanajvýš priemerný. Už by sa bol dostal do hlbokých depresií, ale zrazu to prišlo - nášho hrdinu osvietilo nebeské svetlo a on si uvedomil skrytú pravdu. On nikdy ani nechcel natočiť film s pointou, chcel pokračovať vo svojej umeleckej tvorbe a svoje veľdielo mohol natočiť len tak, ak oklame aj sám seba. On svojich priaznivcov nesklame! Jediné, čo musí spraviť, je odstrániť posledných 10-15 minút filmu (kde by sa pravdepodobne zistilo, že hlavný hrdina George je schizofrenik). Prídu záverečné titulky a "hľadači skrytých myšlienok" sa môžu ešte dlhé dni rozplývať nad nesmierne hlbokými ľudskými, existenciálnymi, politickými, filozofickými alebo inými posolstvami (ktoré samozrejme neexistujú a existovať nikdy nemali), na druhej strane "háveď, ktorá nerozumie umeniu", bude z kina odchádzať nekonečne nasratá, lebo vyhodila peniaze za niečo, čo nakoniec nepochopila. A samozrejme náš hrdina sa stane opäť predmetom nekonečného obdivu a povyhráva najrôznejšie ocenenia. Koniec, a ďakujeme "majstre". 2/10