O FILMU
Michael Winterbottom nerad přešlapuje na místě. Jako vzývaný i zatracovaný autor, jako režisér žánrově rozrůzněných podivností, které umí provokovat i přímočaře bavit jistě nepřekvapí výběr jeho nové látky. O knize Laurence Sterna Život a názory blahorodého pána Tristrama Shandyho se povídá, že je nezfilmovatelná, což Winterbottomovi jako likvidátorovi klasických filmových mantinelů posloužilo k zplození hříčky na téma „těžká role filmaře 21. století“. Tristram Shandy přitom pochází z 18. století, odkud počíná glosovat svůj literární život, dobové plahočení a všelijak jinak klasické existenční potíže spjaté s historickými biografiemi. Ovšem jen do chvíle, kdy asistent režie poprvé zařve „stop“ a Tristram Shandy zjistí, že je jen součástí pochybné filmové reality jakéhosi psychopata za kamerou – a že není Tristram Shandy, ale Steve Coogan (Nonstop párty nebo Cesta kolem světa za 80 dní), který Tristrama pouze za tučný honorář ztvárňuje. Tomu říkám drsná vyhlídka (jen si zkuste představit na jeho místě sebe a za hledáčkem třeba Lucia Fulciho – nikdo by vám pak nemohl nevěřit, že váš život je jeden velký horor :-). Zní to trochu jako Kaufmanova Adpatace, ale každý, kdo alespoň jednou poznal Winterbottomovy filmy, musí vědět, že tenhle tvůrce nepatří mezi plagiátory ani propagátory jednoduchých a předem odhadnutelných řešení. Ve své pozici si může natočit klidně i sedmdesátiminutový sled souloží a protlačit jej do artových kin pod jménem 9 Songs, takže očekávat triviální východiska v tomto zvláštně načrtnutém průniku dobové adaptace, „on-the-set“ komedie a satiry na dnešní filmový průmysl by bylo naivnější než doufat v melodrama z pera Wese Cravena. I proto si na trailer klikněte. Jak „boží“ ruka tvůrce pokládá k vojákovi uprostřed válečné vřavy dýmku, to v žádném jiném filmu neuvidíte.