The Tax Collector: Recenze
13:00 | 11.08.2020 |
O Davidu Ayerovi se dlouho mluvilo jako o specialistovi na drsné příběhy z ještě drsnějších ulic. Napsal scénáře k Rychle a zběsile a Training Day a jako režisér se pak představil povedenými Drsnými časy, v nichž Christian Bale a Freddy Rodriguez brázdili nebezpečné čtvrtě Los Angeles, kecali o životě a občas jim šlo o krk. Jeho policejní found footage Patrola se pro mě stala filmem roku a i tankistická drsňárna s Bradem Pittem Železná srdce se povedla. Jenže akční podívaná s Arnoldem Sabotáž dopadla kvůli zásahům studia a přestříhávání katastrofálně a podobně skončil i Sebevražedný oddíl, který Ayerovi Warneři zásadně překopali. A o akční fantasy Bright si svět obecně taky nemyslí hezké věci. The Tax Collector měl být Ayerův návrat. Návrat do špinavých ulic a do světa malých filmů, kde si může dělat, co chce. A ukázal jediné. Že hlavním problémem Ayera není studiový systém a neschopnost pracovat s velkými rozpočty a producenty, ale sám Ayer.
The Tax Collector má (a evidentně i chce mít) nejblíž k Drsným časům. Vždy dobře upravený a očividně inteligentní gangster David jezdí spolu se svým psychotickým a sadistickým kámošem Creeperem ulicemi L.A. a vybírá daně. Každý gang, který kšeftuje s drogami, má prsty v prostituci, prodává zbraně nebo dělá cokoliv nelegálního, totiž musí daně platit. David a Creeper tak denně vyberou tisíce dolarů, na něž si dělá nárok Wizard, jenž sice sedí za katrem, ale i odtud zvládá ovládat své impérium. A potrestat každého, kdo se mu postaví. Jenže do Los Angeles teď přijíždí Wizardův starý nepřítel Conejo a má pro oba hrdiny nabídku. Když se k němu přidají, budou bohatší a mocnější, než si kdy dovedli představit. A když ne, čekají je hodně ošklivé věci. V L.A. se však věci jako rodina a věrnost považují za svaté a vyjednávání úplně nedopadne. A brzy se začne střílet…
Přiznám se, že začátek The Tax Collector se mi docela líbil. David a Creeper jezdí po městě, kecají o životě, vybírají peníze a občas někomu máchají zapnutou vrtačkou před ksichtem nebo vyhrožují, že ho hodí do kyseliny. Trošku to vypadá jako pasáž z života Tonyho Montany ze Zjizvené tváře z doby, kdy ještě bojoval o své místo na ulici. Ayer pořád dovede prodat atmosféru těch míst v Los Angeles, kam vás turistický průvodce nebude posílat a umí si vyhrát s barvami, skvělým soundtrackem a dát filmu videoklipový look. Jenomže to kloužeme po hezky naleštěném povrchu a bohužel to, co je pod ním, není nic hezkého.
Ayer točil o gangsterech a ulicích, kde platí vlastní pravidla, už několikrát, je proto dost překvapující, že mu z toho tentokrát vylezla taková blbost. Těžké časy ani Patrola nejsou zrovna dějové filmy, to ovšem nevadí, protože stojí do značné míry nejen na atmosféře, ale i na postavách, jimž může člověk fandit, nebo jim přinejmenším rozumí. Tentokrát ne. The Tax Collector se totiž odehrává ve světě absolutních kriminálníků, sadistů, psychopatů, magorů a vrahů, kteří si mohou dělat prakticky, co chtějí, protože policie tu nejspíš neexistuje (v jedné scéně se tu mihne policejní auto), a tak si můžou hrdinové přeměřovat do nekonečna své lofase a mluvit jak dvanáctiletá děcka, co zrovna objevila kouzlo 2Paca a Biggieho a chtějí se spolužáky založit rapovou kapelu.
Ayer neservíruje nic jiného než extrémně nepříjemný macho styl. Všichni ve filmu jsou tak drsní a nelítostní, až celý The Tax Collector doslova ulétne od reality a začne vypadat jako film, který nenatočilo Ayer, ale někdo, kdo má rád jeho staré filmy a zkouší jim vzdát poklonu. A moc mu to nejde. The Tax Collector je amorální film, kde není komu fandit. A není k tomu ani důvod. Režisér glorifikuje násilí, bohužel satisfakci z toho, že nějaký lump umře, jsem nepocítil ani jednou, protože ho obvykle zabila stejná svině, které musíme držet palce, protože to pan režisér řekl. A v jistých momentech, kdy se hraje na „Loyality is forever“, se film stává až nechtěně srandovním.
Je tu pár stylových nechuťáren a Shia LaBeouf se hodně snaží a herecky nechává všechny daleko za sebou, jen je škoda, že svou energii věnoval takhle pitomému filmu. David Ayer chtěl v The Tax Collector fandům a možná i sám sobě ukázat, že na to pořád má a že dovede natočit filmy jako na začátku své režijní kariéry. Jenže na to nemá a já se bohužel začínám smiřovat s faktem, že jeho Těžké časy a Patrola byly víc než cokoliv jiného šťastné náhody. Pokud Ayer bude dál psát scénáře pro šikovnější režiséry, kteří z nich mohou zvládnout udělat zajímavé filmy, rád se na to podívám. Sám by se však za kameru už stavět neměl. Začíná to být totiž trochu trapné.
Verdikt
Mr. Hlad
Dva drsňáci, kteří vybírají daně pro mocného gangstera, se v Los Angeles octnou uprostřed války o to, kdo bude šéfovat ulicím. A i když to zpočátku vypadá docela zajímavě, The Tax Collector se rychle změní v až otravný film, který postrádá jedinou kladnou postavu, tupě oslavuje násilí a ve své snaze být co nejvíc macho se mění až v parodii. Ayer tohle nezvládl.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 2/10
do_Od
Hodnocení čtenářů
- 6/10
RainMakeR
- 3/10
Cross
- 2/10
PraSiteL
- 4/10
malylada
- 2/10
MartinS96
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry