Menu: Recenze
17:00 | 22.11.2022 |
Režisér Mark Mylod strávil poslední dekádu prací pro televizi, a to ne ledajakou – seriály Hříšníci, Boj o moc či Hra o trůny se dočkaly velké fanouškovské obliby. Mylod však v těchto případech figuroval jako jeden z řady režisérů, nikoli jako kreativní mozek za celým projektem. A to je bohužel patrné i na lákavě vypadajícím žánrovém mixu jménem Menu, jenž se může spolehnout na řadu zajímavých nápadů i schopný herecký ansámbl, avšak výsledku citelně chybí skutečně přesahová myšlenka.
Na začátku jednoduchého příběhového konstruktu poznáváme zhruba desetičlennou skupinu snobů, kteří očekávají vrchol gurmánského umění. Nastupují na loď, jež je má dovézt na ostrov, kde se nachází luxusní restaurace a zároveň soběstačný ekosystém, jehož správci efektivně pěstují plodiny a chovají zvířata, z nichž následně připravují nejdelikátnější pokrmy. V čele tohoto podniku stojí bratislavský rodák Slowik (zase jednou démonický Ralph Fiennes), jenž na ostrově vytvořil komunitu ambiciózních, jemu však zcela oddaných kuchařů.
Do znepokojivě strojového prostředí se dostává rozmanitá směsice hostů. Gastronomickým světem okouzlený floutek Tyler (Nicholas Hoult) s sebou přivádí novou přítelkyni Margot (Anya Taylor-Joy), která pro zhýralou nafoukanost celé akce nemá příliš pochopení. John Leguizamo hraje filmovou hvězdu za zenitem, Janet McTeer zase nekompromisní food kritičku, oba přicházejí i s doprovodem. Skupinku uzavírá postarší manželský pár a také trojice korporátních hejsků. Ne nadarmo nikdo ze zúčastněných s výjimkou odměřené Margot nepůsobí sympaticky a divák tedy okamžitě začíná přemýšlet, co všechno asi jednotlivé figurky ztělesňují.
Perfekcionistický Slowik prezentuje každý chod procítěným projevem, z něhož vždy probleskuje určitý společenský apel – jako by Slowik ctěnými hosty a částečně i sám sebou pohrdal. V různých momentech se nabízí srovnání s tematicky podobnými snímky jako Velká žranice, Díra či nedávný Neduživý gurmán od Petera Stricklanda. Mylod by společně s filmově debutujícími scenáristy Sethem Reissem a Willem Tracym možná rád vytvořil nesmlouvavou společenskou satiru na konzumní společnost, či znázornil rozpad hodnot v uzavřeném prostoru, ale geniality takového Buñuelova Anděla zkázy rozhodně nedosahuje.
Postupem času se šrouby sice utahují a dochází k vrstvení bizarních i děsivých událostí, ale 108 minut dlouhý snímek spoustu času spíše přešlapuje na místě a snaží se doklopýtat k nějaké strhující pointě, kterou však v záloze bohužel nemá. Od začátku je vcelku jasné, že jádrem snímku je satirická kritika třídních rozdílů a hlavně namyšlenosti prominentních vrstev, jež přehlížejí ty pod sebou. Ke konci film přece jen nabídne určitou možnost vykoupení pro ty, kteří se v rámci společenského klovacího řádu dostali výš, než by sami chtěli, ale to je bohužel trochu málo.
Přehrajte si trailer Navzdory tomuto zásadnímu nedostatku se však na snímek velmi dobře dívá. Ironické záběry na jednotlivé chody po vzoru kulinářských reality show rytmizují vyprávění, kamera zkušeného Petera Deminga pomáhá utvářet klaustrofobicky stísněný prostor a výsledný dojem umocňuje i pichlavá smyčcová hudba z pera Colina Stetsona. Film navíc přepíná mezi černou komedií, satirickým podobenstvím a drze sebeuvědomělým hororem, což ale zní lépe, než jak vypadá samotný výsledek. Ten má totiž blíže k popkulturnímu žroutství stojícímu na kvantitě předestřených témat a cool momentů nežli k pečlivě upečené lahůdce sestávající jen z kvalitních ingrediencí.
Verdikt
Rimsy
Tohle filmové Menu spoléhá na vrstvení zábavných chodů, z nichž sice mnoho nevyplývá, ale celkem dobře se na to dívá. Éterická Anya Taylor-Joy je navíc překvapivě důstojnou protivnicí ďábelskému kuchaři Ralpha Fiennese. Jako oddychová jednohubka pro lehce náročnější diváky tedy Menu funguje, nároční milovníci promyšlené konceptuální kuchyně si však musejí nechat zajít chuť.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
- 7/10
Cival
Hodnocení čtenářů
- 8/10
cabal
- 7/10
Slide
- 6/10
Rokle
- 6/10
Tomino
- 8/10
Toren
- 5/10
the dark knight
- 7/10
Standish
- 8/10
mattesko
- 7/10
Herkulesss
- 7/10
Nexus6
- 7/10
krumlajs
- 7/10
DredPitt
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Mylod se po desetileté pauze, vyplněné režírováním nemálo epizod hned v několika různých sériích (v čele s Game of Thrones), vrací k filmu a svým nejnovějším kusem servíruje divákům vytříbený filmově-kulinářský zážitek podle černo-komediálního receptu, s malou špetkou sociálně kritického koření (tudíž ve filmovém kotlíku tvůrců nesmějí chybět obvyklé přísady typu mírného nastavování zrcadla konzumerismu, konformismu, nebo případně klientelismu), který staví na zajímavé ústřední premise a především na povedeném hereckém obsazení.
Vysloveně napínavých nebo vyloženě strašidelných sekvencí se divák v rámci filmu příliš nedočká a byť je příběh značně přímočarý a na jeho konci se odehraje prakticky přesně to, co je tvůrci skrze postavu šéfkuchaře hned na začátku filmu předesláno, že se v závěru stane (což obvykle ubírá zápletce na zajímavosti), postavy - a tím pádem i diváka - v průběhu děje čeká postupně hned několik ne/příjemných překvapení, souvisejících s jejich temnou minulostí, ošklivým tajemstvím, nebo určitou (pro pozdější vývoj událostí zásadní) informací, o níž do té doby neměly ani tušení, díky čemuž se tvůrcům daří udržet divákovou pozornost po celý čas vyprávění v očekávání, co dalšího vtipného/zvláštního/šokujícího/šíleného se ještě ve zdejším restauračním zařízení stane a to až do skvělého finále, zakončeného stylově .
Bez kvalitních surovin se kvalitně vařit moc nedá a totéž platí i na poli filmu z pohledu hereckých představitelů. Mylod si to naštěstí uvědomuje a neponechal tady nic náhodě. V hlavní roli za původně nasmlouvanou Stone nakonec zaskočila Taylor-Joy a jak se dalo předem očekávat, jde o více než důstojnou náhradu, protože hraje parádně. Fiennes ve výživné roli špičkového kuchařského mistra, který po letech služby , pak přímo vládne. Dialogové přestřelky mezi sebevědomou Taylor-Joy a čím dál, tím více z míry vyvedeným Fiennesem, korunované , jsou rozhodně vrcholem celého filmu. Hoult ve vedlejší roli nadšeného fanouška a nekritického obdivovatele Fiennesova umění předvádí rovněž vydařený výkon a ani zbytek castingu za nimi není nijak zvlášť pozadu (potěšil hlavně Leguizamo jako vyhořelá filmová hvězda).
Nicméně tak jako Fiennesův šéfkuchař vytýká svým hostům , i já se musím připojit ke kritice, tentokráte směrem k tvůrcům filmu, stran nedostatečného vykreslení motivace většiny zde přítomných postav z řad hostů .
Zatímco Fiennesovy motivace jsou ve filmu vylíčeny vcelku obstojně, pro ostatní postavy (s výjimkou Taylor-Joy) to bohužel neplatí a divák se žádných pochopitelných důvodů, , nedočká. Tedy s výjimkou . Vedle šéfkuchaře se takového zacházení od tvůrců dostane pouze hlavní postavě, která se v podobné situaci jako jediná z celé skupiny .
S čímž souvisí na druhou stranu to, že na můj vkus šlo ještě o něco více přitlačit na pilu jak co se týká a neskončit tak jen s , i když uznávám, že podobným krokem by došlo k razantnímu žánrovému posunu směrem ke klasickému (já bych s tím žádný problém neměl, právě naopak) a takové ambice tvůrci pravděpodobně vůbec neměli, protože jim zkrátka šlo o něco jiného. Celkově ale jde o šťavnatý mix vážně míněné satiry a nenáročné "pokleslé" žánrovky, který určitě stojí za to ochutnat.