The Assessment: Recenze
13:00 | 10.06.2025 |

Žánr sci-fi odjakživa vybízel k sociálním sondám. Možnost zhustit prvky society do příběhu, v němž mohou tvůrci díky futuristickému pojetí tyto prvky vhodně akcentovat, dává mnoho prostoru pro zkoumání všelijakých procesů či bolístek. Není tedy divu, že režisérka Fleur Fortune se pro zarámování svého tématu rozhodla právě pro žánr dystopického sci-fi. Jde navíc o volbu poměrně odvážnou, neboť pro Fortune jde o celovečerní debut. Prozatím se mohla opřít pouze o zkušenosti z režírování hudebních videoklipů, pro svou prvotinu k tomu zvolila poměrně závažné téma. Neukousla si tedy příliš velkého sousta?
I ten herecký ansámbl je na poměry debutantky vytříbený. V hlavních rolích se totiž představuje Elizabeth Olsen, která si po marvelovském angažmá vybírá stále ambicióznější role. Druhou ženskou roli obstarává Alicia Vikander, která naopak svou filmografii zaplňuje výhradně hereckými výzvami, a triptych nakonec uzavírá šikovný Himesh Patel, který se přes romcom Yesterday a roličku v Tenetu dostal až k Nolanově Odyssee. Patel a Olsen zde tvoří rozmilý manželský pár, jenže neúprosné státní zřízení jim v dystopické budoucnosti neumožňuje početí dítěte. Potomka je možné obdržet až po schválení hodnotitelkou, kterou v tomto případě hraje Alicia Vikander. Jak si tedy manželský pár poradí s týdenním testem, v němž není vůbec jasné, co je vlastně čeká?
Režisérce se daří prokázat, že na celovečerní film bez problémů stačí. Videoklipové pozadí u ní evidentně vybudovalo pevný cit pro vizuální komunikaci příběhu, takže film je bohatý na poměrně opulentní výjevy, které se ve vhodné frekvenci střídají s intimnějšími pohledy na ústřední trojúhelník. Fortune si umí hrát s barvami i perspektivou, což filmu dělá čest a vyprávění je tak nápadité a pro oko bohaté. Zhuštění děje do jedné technicky vymazlené opuštěné vily na kamenitém pobřeží navíc dává prostor si hrát se světlem i tonalitou jednotlivých scén, čehož Fortune velmi zdatně využívá a prokazuje vytříbený cit pro mizanscénu.
Režijně tedy vše v pořádku a chválit můžeme dál. Zmíněný casting totiž také filmu pomáhá vyšvihnout se nad běžný streamovací balast - všichni tři herci dostávají mnoho prostoru střídat herecké polohy, čehož nejvíce využívá Vikander. Oscarem oceněná herečka totiž v průběhu filmu nevypočitatelně osciluje mezi chladnou hodnotitelkou, rozvernou dcerkou i svůdnou femme fatale, přičemž ve všech těchto rolích je pevná, uvěřitelná a hlavně děsivá. Elizabeth Olsen se sice snaží, ovšem v dialogových výměnách se jasně ukazuje, která z hereček je ve svém přednesu jistější. Himesh Patel tu pak mnoho prostoru nedostal, ovšem i on předvádí, že se na Odyseu můžeme těšit. Jeho upozadění však má svá opodstatnění.
The Assessment je totiž nejsilnější v prodávání svého ústředního tématu. Toto sci-fi sice poskytuje mnohé úvahy k zamyšlení, ať už jde o ekologické otázky, myšlenky o zasahování státu do osobních životů občanů či povahu partnerských vztahů a náročnosti rodičovského údělu. Nejvýraznější je však zkoumání motivu snahy o početí dítěte. Nevím, jestli jde o osobní téma autorky, nicméně zdánlivě odosobněný film v tomto ohledu působí ryze autenticky, a hlavně velmi silně. Místy se sice zdá, že scénář až příliš ukročí ke zkoumání jiné dějové linie, která sice je zajímavá, ale vyzní do ztracena. Většinu času se ale daří udržet pohled na peripetiích, které s sebou nese naplnění této ryze lidské potřeby - zplodit potomka.
Nejsilnější scény jsou ty, které zdárně ilustrují, kam až může tato mnohdy těžko naplnitelná potřeba člověka dohnat. Místy sice lze scénáři vytknout jistou repetitivnost, neboť očividné věci má potřebu divákovi cpát stále stejně, aniž by se děj kamkoliv posouval. Jakmile se však přikročí ke zvratům, jež ukazují, na jaké dno svých možností si musí hrdinové sáhnout, film je poutavý, osobitý a pevný. K rozmělněnému konci však většinu času vede velmi napínavá cesta, neboť zručně zhotovený scénář dobře pracuje s dramatickými obraty, a hlavně divákovi postupně dávkuje potřebné informace tak, aby byl neustále držen v napětí a přemýšlení nad tím, co se to vlastně v tom domě děje. Pro bezchybné ztvárnění by se však hodilo, kdyby autorka slevila z očividných metafor a nechala diváka tápat a domýšlet si, případně za sebe více nechala hovořit obraz.
Přehrajte si trailer Konec bohužel ve své doslovnosti až moc tlačí na pilu, čímž ústřední a nesmírně drásavé a důležité téma nemá možnost v divákovi doznívat, ale je pouze lakonicky uzavřeno. Jde však jen o malou vadu na kráse, neboť The Assessment je jinak zručně zrežírované a citlivě a chytře napsané dílo, které využívá svého zařazení do žánru sci-fi. Velmi povedený debut, který byste na streamu neměli minout.
Verdikt

Jokolo
The Assessment otevírá až příliš mnoho aktuálních otázek, které nechává jen ležet. Ústřední téma je ale skrze chytrý scénář i vizuálně podmanivou režii podáno velmi silně a citlivě. Pomáhají tomu i skvělé výkony ústřední trojice. Bez zbytečných odboček a cyklickému opakování některých scén by šlo o klenot, i tak ale jde o povedené intimní a dystopické drama, které ví, co chce říct. Velmi silných 7.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
5/10
do_Od
Hodnocení čtenářů
8/10
SpaceOdyseus
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry