Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Terminator Salvation | 2009
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 21.05.2009
CZ premiéra: 04.06.2009
režie: McG
hrají: Christian Bale, Sam Worthington, Anton Yelchin, Moon Bloodgood, Common

Terminator Salvation: Blu-ray


ikona
st39.6
 

Začnu trochu nezvykle zmínkou o Director´s Cutu. Na Blu-rayi totiž máte možnost pustit si Terminátora buď v kinoverzi, nebo v o pár minut delším sestřihu, kterého se nedotknul rating přísné MPAA. Od režisérské verze se dá za normálních okolností čekat rozšíření příběhu. Režisér se nemusí starat o politiku studia, kterému jde o akurátní délku a příběh stravitelný co nejširším publikem. Ve střižně může film dodatečně přiblížit své původní vizi, nebo ho alespoň rozšířit o nové dějové linie a postavy.

Nejnovější Terminátor by si zasloužil spíš nálepku Unrated. Jediný zpozorovatelný rozdíl oproti kinosestřihu je totiž levé ňadro modelky Moon Bloodgood. Ta je sice po čertech pěkná, jenže její obnažení sráží - už tak dost hloupou - sekvenci filmu k naprostému dnu. Je to mimochodem okamžik, kdy hlavou kroutíte úplně nejvíc, protože tu krom logiky a kontinuity dostává na prdel hlavně zdravý rozum. Scéna sblížení Marcuse Wrighta a Blair Williams je prostě stvrzením toho, že při psaní nového Terminátora se něco zvrtlo. A že je v něm po scénáristické stránce všechno špatně.

Proto je možná trochu škoda McGho úplně zatracovat jako režiséra. Známe ho jako člověka, který se podepsal pod zábavný maglajz jménem Charlieho andílci, v Terminátorovi se ale prezentuje jako někdo úplně jiný. Po třetím zhlédnutí (kino, Blu-ray a opět Blu-ray s Maximum Movie Experience modem) se mi na jeho adresu opravdu nechce říkat něco extra hanlivého. Terminator Salvation má alespoň skoro všechno, co chceme od nabušeného letního blockbusteru: Výborné triky, akci, přecházející v další akci, velice sympatické obsazení a ano, docela dobré režijní nápady.

T4 vykazuje spoustu světlých okamžiků, bohužel ty rychle vyprchají a zůstane hlavně hloupý děj. Místo toho, aby Salvation otevřelo dvířka nové trilogii, uzavírá spíš nešikovně tu původní a nutí Hollywood zavrhnout další pokračování. V jeho světle se navíc zábavná trojka jeví jako rozumný konec Terminátora.

Po Salvation je jasné jedno: poradit si s časovými paradoxy a komplikovaností zápletky Terminátora není vůbec snadné. V Hollywoodu se momentálně neschyluje ke kombinaci velkého filmového studia a najatých tvůrců, která by slibovala zjednání nápravy. Proto doufejme, že ať už práva na Téčko od Halcyonu odkoupí kdokoliv, šoupne je do trezoru a nevytáhne je minimálně do Soudného dne.

Se Soudným dnem mají McG a spol. mimochodem velké problémy. Buď se jim nedaří vysvětlit, že svět krátce po vyhlazení jadernými hlavicemi terminátoři teprve začnou křižovat ve velkém, nebo nejsou schopní nalézt rozumný kompromis mezi tím, jak by takový svět pravděpodobně vypadal, a tím, jak jej ve své snové vizi vylíčil Cameron (napříč původní trilogií jsme se s jeho představami setkávali velmi často). Právě TA vypadala velkolepě. Ve čtvrtém Terminátorovi se Odpor diví, když nějaký terminátor překročí hranici jistého území, nebo když je nad velkoměstem typu Los Angeles nezvyklá aktivita strojů - pohybují se tu celé dva. Díky tomu Země pod nadvládou Skynetu postrádá děsivost, která terminátoří universum dělala tak atraktivní. Hrozba reprezentovaná dvěma motorkami, šedivým Transformerem a věží v polorozpadlém městě bohužel nepůsobí jako globální bu-bu-bu.

Připočtěte hloupoučký děj a máte průšvih. Terminátor navíc vůbec nezvládá hrát na emoce. McG v komentářích a dokumentech dramaticky popisuje výsledek svého snažení, velkohubě některá odhalení srovnává se Šestým smyslem, klíčové momenty dává do souvislostí s Nelítostným soubojem a dalšími vrcholnými snímky z všelijakých žánrů, a zapomíná přitom, že tahle vize postrádá rozumnou konstrukci. A tak se i přes veškerou snahu bortí. A nefunguje.

Naštěstí na Blu-rayi film vypadá a zní fantasticky. Zvukový mix je hodně agresivní (McG v komentáři přiznává, že některé nepovedené scény zachránil hlavně povedený zvukový design), dodává scénám na velkoleposti a nad některými efekty budete žasnout - já třeba naprosto zbožňuju zvuk při setkání Wrighta s prvním terminátorem. Chvála na povedený obraz by pak zabrala několik řádků plných superlativů. Je úžasně ostrý, trojrozměrný a ve tvářích herců odhaluje i ty nejmenší detaily. Na filmový pás se přidávalo hodně stříbra, takže čekejte hlavně studené barvy, které obrazu dodávají patřičně válečný a syrový nádech. Obzvlášť v exteriérech vypadá naprosto famózně. Jedinou výhradu mám k jedné konrétní scéně - shodou okolností se odehrává chvilku po prvním setkání Wrighta s terminátorem. Baví se v nějaké zřícenině s mladým Kylem a scéna je během několika střihů odlišně nasvícená. Přestože se odehrává v noci, má buďto nepřirozeně oranžový, šedivý, nebo modrý nádech. Barvy jsou v ní vybledlé, kresba ve stínech nulová. V těchto okamžicích je přepis naprosto mizerný, ty ale těžko zastíní nádhernou kresbu za denního světla.

Samostatných bonusů moc nečekejte. Odstartovat můžete dokumentem o moto-terminátorech: McG jejich design nechal jako velký nadšenec dělat lidi od Ducati, dokonce je založený na konkrétních modelech, na kterých kaskadéři jezdili a které sloužily jako předloha pro pohyb ... rozhodně byste do nich ale nikdy neřekli, že jako moto-terminátor vypadají. Vedle tohohle bonusu najdete trailery na všelijaké novinky studia, BD-Live (na něm klasicky jen další trailery, zatím nic k Terminátorovi), položku Rekonstrukce budoucnosti (povedený film o filmu, ale klidně ho můžete vynechat, protože se většina informací z něj opakuje v dalších bonusech) a podle výpisu na přebalu ještě Digitální destrukci, ale na tu si za živého boha nemůžu vzpomenout (takže zřejmě nic zásadního...).

Nejdůležitějším bonusem na této jednodiskovce je jednoznačně Maximum Movie Experience. Tahle fičura se objevuje teprve podruhé v historii (poprvé na Blučku Watchmenů) a jedná se o novou verzi komentáře režiséra. Je naprosto fantastická. McG se tu objeví přímo v obraze (cca šestkrát, vždycky u klíčových scén filmu), ten se odzoomuje do malého studia, v jehož centru stojí režisér. Po levici má okno s běžícím filmem, po pravici okno s dalším videem. McG pak mluví o konkrétních událostech, které se za ním odehrávají, ukazuje přímo na scénu, podle libosti film zpomaluje, pauzuje, nebo přetáčí (s MME je proto Terminátor o něco delší), přičemž v druhém okně beží video ze zákulisí natáčení, o kterém režisér zrovna mluví. Nejen pro fanoušky je tohle naprosto ultimátní funkce, která dokonale mapuje vznik klíčových okamžiků filmu. Není nic lepšího, než když vás jimi může provést sám režisér.

Když zrovna nestojí uprostřed obrazu McG a odehrávají se méně důležité scény, zobrazuje se časová osa (důležitá data z celé terminátoří mytologie), slideshow storyboardů, nabídka galerie (v jednotlivých částech filmu se odhalují různé galerky s designem strojů, prostředí, kostýmů atd.) nebo pár klasických Picture in Picture vstupů (většinou o efektech). Ty pak ještě doplňují kratší PiP, které fungují jako upoutávka na samostatné dokumenty - tzv. Focus Points si můžete pustit buď Enterem, nebo samostatně z menu a v podstatě mapují veškeré zbývající zajímavostí, které vynechá McG (nebo ho ještě doplňují). Takže je tu zmínka o práci na digi-Arnoldovi, o miniaturách (McG je překvapivě často používal místo klasických triků ... nebo všechno vyhazoval do vzduchu ve skutečnosti;), o modelech od Stana Winstona a samozřejmě o integraci digitálních efektů. Dohromady je to všechno velmi poučná podívaná a sjet Terminátora s Maximum Movie Experience vřele doporučuji!

P.S.: Salvation si u nás můžete koupit na Blučku i v parádním Steelbooku s designem zbořeného města v podobě lebky - tedy se stejným, jaký měly teaser plakáty.

Obraz: 2.40:1 :: 1080p (VC-1)
Zvuk: Dolby True HD 5.1 - anglicky, Dolby Digital 5.1 - česky
Titulky: české
Datum vydání: 23 .11. 2009
Cena: 799,-

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace