O FILMU
Filmaře je nutno obdivovat. Žel nejen v tom dobrém. Když se dva měsíce před premiérou o jejich snímcích hledají informace a oficiální fotky po celé hodiny, plakátů či billboardů upozorňujících svým jemným „už se to blíží“ také nevidno, a to už nemluvíme o trailerech, je zaděláno na pěknou komerční polízanici. A k tomu si ještě přičtěme synopsi, která jakoby psal někdo, komu se líbil extrémně nudný film Podzimní návrat (který je pravým zosobněním nudy v Brně) a řekl si, že jen trochu ubere na chodícím, spícím, kouřícím Jirkovi Bartoškovi a všechny další potenciální slabiny už zakryjí existenciální hlubiny. Jen považte: tři bujaří studenti FAMU - Čech, Slovák, Albánec – natáčejí v roce 1961 v Českém Šternberku svůj absolventský film o továrně na motorky. A samozřejmě nezůstane jen u vyměňování cívek, nasvěcování scén, dohlížení na to, zda je zvuk synchronní s obrazem a debat o poslání umělce. Rozhovory s místními lidmi jsou prokládány popíjením pivního moku a pokukováním po dívkách. Celá situace evidentně nejvíce působí na Albánce Lekeho, který se ve své domovině s takovou erotickou otevřeností a bezstarostností nesetkal. A protože krev není voda, vzplane po zralé manželce místního policejního šéfa. Po letech se Leke vrací do Čech a vydává se po stopě svých vzpomínek na mládí a nenaplněných lásek. Prostě vzpomíná, vzpomíná a vzpomíná. Ale všechno už je jinak. Tak jen doufejme, že i my na tento film budeme vzpomínat. V dobrém, přirozeně.