Sick: Recenze
09:00 | 26.01.2023 |
Když v jednatřiceti přepíšete pravidla celého jednoho žánru, je to trochu blbý. Kevin Williamson to moc dobře ví. Když napsal Vřískot, ležel mu celý Hollywood u nohou a nejspíš se od něj čekaly další podobně velké věci, jenže ty úplně nepřišly. Ne že by byl nešikovný, jen si bohužel nastavil laťku tak vysoko, že ji prakticky nemohl přeskočit. Je ovšem dobře, že to pořád zkouší, i když často v televizi a ne vždycky s úspěchem. Jeho novinka Sick se schovávala pod radarem, už proto, že šlo o hodně malý film, který se navíc vyhnul kinům. Ale i když zdaleka nejde o bezchybnou podívanou a určitě ne o další žánrovou revoluci, Williamson tu ukazuje, že pořád ještě má nápady, kvůli nimž stojí za to ho sledovat.
Celá Amerika je kvůli pandemii v karanténě a kamarádky Parker a Miri se rozhodnou strávit ji v rodinném letním sídle, které patří otci jedné z nich. Jsou tu samy a mohou si užívat u jezera daleko od všech covidových nebezpečí. Jenže tu vlastně úplně samy nejsou. Jejich klid a pohodu naruší maskovaný vrah, jenž jim hodlá karanténu patřičně a pokud možno fatálně znepříjemnit…
Zápletka není na první pohled zrovna objevná a Sick se už po pár minutách začne profilovat jako kombinace home invasion a slasheru. Dvě hrdinky, magor s nožem, pomoc nikde a stoupající napětí… jenže ono to tak úplně není. Williamson sice vsadil na prověřený základ, ale podobně jako ve Vřískotu se i tady pokouší o nějaké novoty. Nehodlám vám Sick vyspoilerovat, řekněme však, že s pandemickou situací se tu pracuje docela chytře, mnohem zajímavější je ovšem práce se samotnými hrdinkami. Williamson je sice nenechává převracet naruby hororová klišé, ale přistoupil k nim jako k normálním, uvěřitelným a především inteligentním postavám. Což znamená, že během ohrožení se tu neutíká do schodů, Parker a Miri se při první příležitosti nerozdělí a když vraha zneškodní, neodejdou do vedlejší místnosti jen proto, aby o několik chvil později zjistily, že mrtvola kamsi zmizela a že vrah možná nebyl mrtvý.
Je fajn sledovat postavy, které nejsou blbé a vědí, že bojují o život. Dovedou zapojit mozek a zabijáka překvapit, ať už tím, co na něj vymyslí, nebo jak odhodlaně se rvou. Zároveň tu je od začátku evidentní, že proti nim nestojí nezastavitelný masakrátor, ale člověk, co taky dělá chyby a lze ho porazit. Přičemž mu jde především o to, aby holky zlikvidoval a ne nutně je (a diváky) děsil tím, že by se pokoušel o lekačky za každou cenu.
Režisér John Hyams, který natočil mimo jiné přinejmenším zajímavou čtyřku Univerzálního vojáka, dovede i s malým rozpočtem a skromnou výpravou předvést nečekaně dobré akční scény a všechny střety s vrahem jsou napínavé, drsné a celkem našláplé. Tím, že se tu nehraje na počet mrtvol a vedlejší postavy se tu nemusí kosit jako na běžícím pásu a jde hlavně o dvě hrdinky, stává se souboj se zabijákem zápasem o život, při němž každá chyba bolí a znamená problém, ovšem pro obě strany. Přičemž na konci to celé dává mnohem víc smysl než dejme tomu další díl Pátku třináctého.
Na ten se tu sice párkrát přímo či nepřímo odkazuje, ale Sick má nakonec svou atmosférou a tempem blíž k hororovému thrilleru než regulérnímu hororu. S originalitou se to tu sice nepřehání a ta komornost občas hraničí s lehkou laciností, ale Williamsonovi se zkrátka povedlo napsat hrdinky, jimž budete přát happy end, protože to nejsou slepice, co jen čekají na porážku. A zabijáka, který ke své práci přistupuje pragmaticky. A nebojí se vzít do ruky nabitou brokovnici, když už se mu válí u nohou. Díky krátké stopáži to navíc rychle utíká a i když by si možná atmosféra zasloužila, aby se Hyams s Williamsonem věnovali trošku víc šponování napětí v první třetině, nakonec z toho vyleze fajn film s několika chytrými nápady, pár působivými scénami a zábavnými fatalitkami.
Přehrajte si trailer Novou revoluci Williamsonova novinka určitě nepřinese a očividně se o něco takového ani nikdo na place nesnažil. Ale nadprůměrná žánrovka, která se nespokojí s tím, aby všechno dělala podle hororového mustru, taky není málo. Vlastně mám z tohohle malého nenápadného snímku docela radost. A doufám, že Williamson, pro něhož to je první filmový scénář po sedmnácti letech, se zas nebude celé roky flákat v televizi.
Verdikt
Mr. Hlad
Zábavná kombinace home invasion o slasheru, ve které se hrdinky chovají chytře, zabiják dělá chyby a celé to vede k pointě, která není úplně laciná. Kevin Williamson ukazuje, že má hororovému žánru pořád ještě co nabídnout.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
- 7/10
TedGeorge
Hodnocení čtenářů
- 6/10
Phil cze
- 7/10
(=LIFTY=)
- 6/10
the dark knight
- 7/10
ragnar.
- 6/10
Perun
- 7/10
Maverick
- 5/10
Karbunkule
- 8/10
Likan7
- 6/10
slord
- 6/10
Ravenous
- 7/10
Haggar
- 6/10
Livia
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Předně je dobrou zprávou fakt, hororový veterán Williamson stále ještě neztratil formu a dokáže i po více než 25 letech od svého nejlepšího a zároveň nejslavnějšího kusu a totiž prvního Screamu přijít se slušným scénářem, který není celý jen o tom, že někdo s dlouhým a ostrým nožem v ruce chce někoho jiného bez něj nedobrovolně seznámit se základní lekcí z lidské anatomie. Protože podobných historek jako přes kopírák jsou každým rokem ke zhlédnutí vyloženě tuny a naprostá většina z nich nestojí za jakoukoliv diváckou pozornost.
Dále pak je možné konstatovat, že Hyams je schopen natočit i povedený film za předpokladu, že má k dispozici povedený scénář. Už Hyamsův předchozí počin Alone ukázal, že po řemeslné stránce nemá problém a pokud jsou mu okolnosti příznivě nakloněny (jinak řečeno scénář není vysloveně brak), zvládne natočit nenáročnou žánrovku relativně obstojných kvalit a v tomto případě tomu naštěstí není jinak.
Pokračovat lze pozitivním pozorováním stran technické realizace filmu. Populární metoda roztřesené kamery ve vypjatých momentech důsledně sledující herce z bezprostřední blízkosti (takže sem tam nějaký čas trvá, než se divák zorientuje, co se v dané scéně právě přesně děje) a obecně značně kontaktní souboje přítomných postav s tajemným záporákem mohou skvěle fungovat nejen v akčním žánru (ve kterém se toto pojetí stalo už víceméně standardem), ale i na poli hororu. Záporák dostával pořádně do těla už v sérii Scream (duchovní otec Williamson se tady zkrátka nezapře), ale takového nepěkného zacházení ze strany potenciálních obětí, jakému je nucen čelit zdejší nadšený fanoušek kuchyňského náčiní, se nedostalo Ghostfaceovi snad ve všech dílech Screamu dohromady).
V rámci příběhu se pro změnu opět potvrdilo, že pro povedenou žánrovku nejsou potřeba hordy nezajímavých/otravných vedlejších postav určených k okamžité
spotřebělikvidaci a šikovnému tvůrci vystačí jen doslova hrstka postav na to, aby rozehrál vydařené slasherové divadlo. Stejně pak to, že dobrý záporák nepotřebuje žádnou unikátní masku, aby ve filmu dobře fungoval.Film je trochu podobný loňskému hitu Barbarian, nebo předloňskému hitu Malignant, respektive když už jsme u toho Williamsona, tak také sérii Scream, přestože Hyamsovi se až takových kvalitativních výsledků dosáhnout bohužel nepodařilo. Hyams s Williamsonem se totiž také pouštějí do určitého žánrového cvičení, které v jistých ohledech boří zažité konvence a v jiných se jich naopak věrně drží. Tudíž se divák v průběhu děje dočká pár příjemných překvapení, nesmí chybět několik povinných jump scare momentů a nějaké ty hrátky s kamerovými úhly a střihem scén se tady také najdou (nejde ovšem o nic, co by stálo vyloženě za pozornost, na rozdíl od zmíněných předchůdců).
Naneštěstí zdaleka ne vše se Hyamsovi podobným způsobem podařilo. Nedávno proběhlá pandemie se do filmu už několikrát tu více, tu méně výrazně otiskla, tentokrát padla volba na horor a tehdejší situace se propsala přímo do , což možná nebyl úplně šťastný nápad, protože nepůsobí moc uvěřitelně, právě naopak. Kromě osamocené a dost zábavné epizody s se zde humor nebo popkulturní hlášky nekonají a je to škoda. I proto, že hlavní postava není nijak zvlášť sympatická. Přítomný gore faktor je vcelku fajn, ale na druhou stranu není až tak propracovaný, jak bych od díla, za kterým stojí Williamson, očekával. Stopáž je sice rozumně střídmá, přesto tempo ke konci filmu spíše zpomaluje namísto toho, aby gradovalo a samotné finále stran závěrečné konfrontace je malinko odbyté. Šance na skvělou žánrovku sice proměněna nebyla, celkově ale jde o více než slušný hororový příspěvek.