Sharper: Recenze
20:00 | 25.02.2023 |
Pakliže máte rádi chytré thrillery, hravé formy vyprávění, téma podvodníků a podvedených, hudbu Clinta Mansella, nebo si třeba jenom užíváte hereckou jízdu napříč různými žánry i polohami, na které momentálně je wintersoldierovský Sebastian Stan, pak byste měli věnovat následujícím řádkům pozornost. Novinka Sharper od Apple TV+ totiž všechno tohle má a víc.
Na začátek bych asi měl říct, že je lepší v tomhle případě vynechat trailer a jít do filmu takříkajíc naslepo. Nejen, že ukázka zbytečně prozrazuje různé dějové zákruty a vztahy mezi postavami, i bez těch mírných spoilerů se ale jedná o typ filmu, kde čím míň víte, tím víc si ho užijete. Příběh ve zkratce vypráví o několika postavách, které jsou všelijak propojeny, v centru všeho pak stojí spousta peněz, jež se někdo snaží ukrást. Kdo a proč je zde hlavním motorem celé zápletky. Místo obyčejného lupičského dramatu s hromadou klišé ovšem dostáváme vcelku komplikovanou šachovou partii, která se nejdřív půlku filmu vrací po jednotlivých kapitolách zpátky v čase, jenom aby druhou část strávila odkrýváním zbylých trumfů. Ten největší z nich? Že i přes vyžehlený vizuál snímek díkybohu nepůsobí uměle.
Tento do nějaké míry retrospektivní formát každopádně není ve filmech nový, asi nejlíp jsme to viděli použité ve filmu Dokonalý trik od Christophera Nolana, později se ale objevila i řada dalších, včetně mnou oblíbeného thrilleru Nabít a zabít. Sharper má k těmhle kouskům celkem blízko, zároveň by však byl nesmysl jej řadit na stejnou úroveň, na to je celovečerní debut režiséra Benjamina Carona (epizody Andora, Koruny) přece jen trochu roztahaný a nemá až takový emocionální dopad. Začínáme každopádně s Tomem (Justice Smith), mladým knihkupcem, který se jednoho seznámí s dívkou jménem Sandra (Briana Middleton z Něžného baru), čímž se rozjede úvodní pasáž jako vytržená z červené knihovny. Je to nicméně jen zástěrka pro další dění, do nějž posléze zasáhnou výše zmíněný Stan, ale i Julianne Moore nebo John Lithgow.
Silné obsazení tady samozřejmě tvůrcům odvádí velký kus práce. Smith, který většinou hraje jenom humorné vedlejší postavičky, si tady konečně střihnul něco vážnějšího a v roli citově nevyrovnaného mladíka byl popravdě dost fajn. Pravý herecký koncert ale přichází až v podání Stana a Moore (po delší době si zase zahrála v něčem solidním), jejichž vyhrocené interakce patří ve filmu k tomu nejlepšímu. Celkově mám pocit, že se Stan skrze role v Pam a Tommy, Fresh, Ďáblovi, Ničitelce nebo Já, Tonya hrozně posunul a máločí výkony se mnou v posledních letech zůstávají tak dlouho, jako ty jeho. Sharper na tenhle seznam klidně přidám, opět od něj totiž dostáváme něco nového, a opět je to vynikající, byť lehce ambivalentní zážitek.
A schválně píšu ambivalentní, protože Stanova postava stejně jako většina filmu není jasně definovaná jako špatná nebo dobrá, takže je občas těžké určit, komu vlastně chcete/budete fandit. Paradoxně to je však jeden z důvodů, proč je film tak zajímavý, zábavný a udržuje vás celou dobu v pozoru. Tato morální šedá zóna zlodějíčků a podvodníků, co podráží jeden druhého, ale nikdy si to neberou osobně, sice ke konci logicky opadne, v tu chvíli to už ale ničemu nevadí, protože finále má mít své vítěze a poražené. Do té doby to je ale hezky svěží, scénář se drží příjemně při zemi, a všichni (ne)poctivě hrají své krátké i dlouhé podrazy tak, jak to nejlíp umí.
Ačkoliv se děj vešel do dvou hodin, sem tam jsem se nemohl ubránit pocitu, že se dalo stříhat. Ano, tříhodinový Batman je za mě v klidu, protože se v něm buduje svět a mytologie, i ty zamotanější thrillery jsou ale podle mě daleko údernější, když mají hoďku a půl, možná lehce přes. I přesto se však Caronovi a spol. povedlo natočit velmi zdařilou, byť jak už padlo ne až tak originální hru s divákem, která s klidem nastavuje záda mnoha svým současníkům čistě tím, že se vrací k ozkoušeným praktikám, které zde byly jen chytře oprášeny. V té dnešní kanonádě obsahu si na to na konci roku asi nevzpomenu jako na něco významného, na filmový večer s vaší drahou polovičkou je to ale zábava jako dělaná, a to zejména, pokud nemáte příliš nakoukáno. Co by za takové Netflix dal...
Verdikt
do_Od
Chytře vyprávěný thriller o partě podvodníků a jejich obětech s parádními hereckými výkony od Julianne Moore a Sebastiana Stana. Tahle novinka od Apple TV+ vám sice neukáže ani neřekne nic nového, díky hravé režii a solidnímu scénáři ale zabaví lépe jak deset posledních filmů od Netflixu dohromady.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 5/10
TedGeorge
Hodnocení čtenářů
- 6/10
Revan
- 7/10
malylada
- 5/10
Perun
- 5/10
PamPero
- 6/10
Sub-Zero
- 8/10
Bospor
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Toto zlodějské krimi drama je přesně takový příklad překombinovaného scénáristického cvičení, ve kterém divákův zájem během sledování filmu pomalu ale jistě opadává s tím, jak dochází k postupnému odškrtávání dalších a dalších položek ze seznamu potenciálních dějových zvratů, častokrát na úkor uvěřitelnosti a nebo příběhové logiky. Zkrátka méně někdy znamená více a v tomto případě se to znovu potvrdilo.
Na poli celovečerního filmu debutující Caron si přitom se svou historkou o jednom (jak už to tak bývá) jednoduchém, ale důmyslném, plánu, jak rychle a bezbolestně přijít k velkým penězům, který se ovšem (jak už to tak bývá) velice záhy dramaticky zkomplikuje, zpočátku nevede vůbec špatně. poskytuje Caronovi prostor, jak neodkrýt hned zkraje všechny své karty a po určitou dobu se mu tak daří držet diváka v napětí a nejistotě, co se bude odehrávat dále a jakou roli v příběhu hraje ta která postava. Nicméně relativně brzy se ukáže, jaký plán mají jednotlivé postavy vůči sobě navzájem a co je podstatnější a ne-až-tak-pozitivní, jaký plán má Caron vůči svým divákům. Nejpozději v okamžiku, kdy se divákovi vyjeví, , což se stane někdy uprostřed filmu, je víceméně jasné, kdo je/bude s kým proti komu a kam a jak se bude zbývající děj filmu odvíjet. A také že ano, respektive minimálně mně se konec filmu podařilo tipnout zcela přesně. Nejen to, charakter téměř každé postavy, která v příběhu vystupuje, lze odhadnout okamžitě poté, co se daná postava objeví na scéně a k prakticky žádným omylům ze strany diváka při tom nedojde.
Hrátky s kamerou nebo střihem, barevná nebo jiná stylizace, paranoidní nebo naopak pohodová atmosféra, rozdělení obrazu pro souběžně probíhající děj, sofistikované dialogy, nepředvídatelný děj a s tím související absence příběhových a charakterových klišé, zapamatování hodný OST, netradiční kostýmy a výprava, nečitelné postavy (u kterých není hned na začátku filmu divákovi jasné, jak se vyprofilují na jeho konci), nebo - když už jsme u těch plot twistů - opravdu překvapivé finále, tj. filmařské atributy tolik typické pro podobné zlodějské krimi záležitosti a zvláště pak pro nejzdařilejší zástupce daného žánru. Na nic z toho tady divák, bohužel, nenarazí a přitom se použití zmíněných dějotvorných a stylotvorných prvků přímo nabízelo. Stran obsazení se taktéž výhradně pozitivní zprávy nekonají. Na herecké veterány Lithgowa a Moore v rolích pragmatického miliardáře a jeho ambiciózní, toho času, přítelkyně a pokud možno zanedlouho manželky, je sice tradičně spoleh, ovšem se Stanem jakožto zdejším je to už poněkud horší a ústřední partnerský pár Smith a Middleton, zastávající tady úlohu , je na tom pak ještě o něco hůře, přičemž zejména o míře jejich charismatu lze značně polemizovat.
Celkově jde o poměrně slušné řemeslo, které určitě neurazí, ale současně také ani příliš nenadchne. S danou premisou šlo rozhodně rozehrát mnohem zajímavější a zábavnější hru, bohužel Caron byl proti a předvedl jen obstojný standard a to je vše. Označení promarněný potenciál tady tudíž platí přímo dokonale a nezbývá, než si trochu smutně představovat, jak by podobnou látku dokázal na místě nováčka Carona uchopit někdo mnohem zkušenější a mnohem schopnější.