Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Otec | 2025
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 18.09.2025
režie: Tereza Nvotová
hrají: Milan Ondrík, Dominika Morávková, Aňa Geislerová, Peter Bebjak

Otec: Recenze


ikona
Rimsy
milan ondríkotecrecenzetereza nvotová
Trochu antická tragédie, trochu vyprávění o podobách lásky. Především ale velmi silný zážitek. 

V každém okamžiku se zabýváme spoustou různých věcí, snažíme se mít svůj svět co nejvíc pod kontrolou a dělat to, co nás směřuje k naplnění dlouhodobých cílů. Jedna jediná chyba přitom může přijít neskutečně draho, což je natolik tragický fakt, že před ním raději zavíráme oči – a i když spiritualitě zrovna moc nedáme, chceme věřit, že zrovna nás jistě nic katastrofálního nepotká. Vždyť jak jinak bychom vůbec mohli v každodennosti, zahrnující stovky drobných úkonů a úkolů, vůbec fungovat?

 

Takové nastavení platí i pro Michala, zakladatele ne zrovna prosperujících regionálních novin ve slovenské Nitře. Před prací si jde zaběhat, v ranním shonu sbalí vše potřebné a vyráží do práce, kde už na něj čeká nový krizový manažer, jehož si k nelibosti svých podřízených přizval na záchranu kolabujícího média. Zrovna dnes ale musí svou rutinu pozměnit, má totiž za úkol odvézt malou dcerku do školky.

 

Pokud jste se ještě z různých zdrojů (referujících třeba o premiéře snímku na benátském festivalu) nedozvěděli, jaká událost tragicky zasáhne do dosud relativně poklidného života Michala, jeho manželky Zuzany a společné dcerky Dominiky, nic na tom neměňte. Zase jednou totiž platí, že se o filmu vyplatí vědět co nejméně, a pokud se nebojíte emočně drtivého dramatu, neváhejte a vyrazte do kina – takto promyšlených, formálně vtahujících a příběhově soustředěných snímků totiž na slovensko-české scéně mnoho nevzniká.

Režisérka Tereza Nvotová se zde projevuje jako zralá filmařka, která svým třetím filmem dosáhla mety, jež se bude těžko překonávat. Debut Špína o dívce, do jejíhož dospívání nesmazatelně vstoupí znásilnění, stál na silném tématu, ačkoli jeho naplnění mělo řadu nedostatků. Žánrově i tematicky široce rozkročená Světlonoc pak představovala úkrok úplně jiným směrem a ačkoli toto svérázné dílo leckomu nesedlo, bohatou imaginativnost i neortodoxně feministickou perspektivu mu upřít nešlo. Nyní však Nvotová představuje svůj zatím nejvycizelovanější, nejdotaženější tvar, do něhož je velmi snadné se ponořit – avšak když se z něj člověk o 103 minut později opět vynoří, je zcela vyčerpán a vyždímán.

Tomu vedle Pjoniho ambientních hudebních ploch napomáhá i snímání v dlouhých, pečlivě inscenovaných záběrech, jež diváka nekompromisně pohlcují a přibližují subjektivnímu pohledu postav, pro vyprávění tak důležitému. Chaos každodennosti je díky kameře Adama Suzina skutečně zahlcující a znervózňující, nedopřává oddechu divákům stejně jako postavám. Jako obvykle sošný a charismatický Milan Ondrík v hlavní roli tak má šanci předvést pestrou paletu emočních odstínů, díky čemuž se tomu, co jej potkalo, můžeme přiblížit více, než bychom možná chtěli.

Scénář, který Nvotová psala společně s Dušanem Budzakem (jenž o tématu napsal knihu), velmi trefně naťukává, jak do protagonistova života vstupují vnější vlivy ve chvíli, kdy na ně nemá žádnou kapacitu – a tak jeho firma pořád něco potřebuje, média lační po senzaci, instituce nepřestávají být v pozoru. A lidé nejdou pro odsudky a unáhlená hodnocení daleko. Jenže v některých životních momentech nic z toho není důležité.


Přehrajte si trailer
Kombinace dlouhých záběrů, emoční nekompromisnosti a příběhu jednotlivce, na němž lze ilustrovat množství celospolečenských jevů, pak evokuje leckteré snímky rumunské nové vlny, což rozhodně není nesympatická inspirace. Spoluscenárista Budzak přitom vycházel ze skutečných kauz, a tak dílo může do jisté míry působit až osvětově, přestože to není jeho primární účel – spíše než na informacích totiž stojí na předávání pocitů, snaze zprostředkovat nezprostředkovatelné. A to se naplno podařilo.

Verdikt

avatar8/10

Rimsy

Tereza Nvotová dala dohromady skutečně silný, dojemný i mrazivý snímek, který snadno mohl sklouznout k exploataci, namísto toho je však velmi citlivý a soustředěně ukazuje vyrovnávání se s tragédií. Vedle působivé prožitkové roviny navíc film říká něco podstatného i o každém z nás a skvělý dojem nezkalí ani pár dílčích škobrtnutí. Výsledná osmička tak velmi sebejistě pokukuje i po hodnocení o bodík vyšším…



Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    Tomino

  • avatar8/10

    Slarque

  • avatar8/10

    pepo

  • avatar7/10

    malylada

  • avatar8/10

    KuBot

  • avatar8/10

    Muel

  • avatar7/10

    LarryKrotSe

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace