Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Ostrým nožem | Ostrým nožom | 2019
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 25.04.2019
režie: Teodor Kuhn
hrají: Roman Luknár, Marián Mitaš, Ela Lehotská, Miroslav Krobot, Jana Oľhová

Ostrým nožem: Recenze


ikona
Rimsy
miroslav krobotostrým nožomroman luknártheodor kuhn
Do kin se dostává výrazný slovenský film, který sice vychází z tamního slavného případu, je nám však vykreslením děsivé byrokracie velmi blízko. 

Celovečerní debut Theodora Kuhna už v traileru láká na politicko-rodinné drama evropského formátu. I díky tomu získal hlavní cenu na nedávném Febiofestu a kampaň v sousedním Slovensku je bez přehánění masivní. Daří se však filmu těmto nárokům dostát a podat tragický příběh zbytečné vraždy mladého muže s dostatečně silným vyzněním?

V centru dění je otec ve velmi procítěném podání Romana Luknára. Jedná se o poctivého řemeslníka, muže z lidu, který pro ostřejší výraz nejde daleko. Hádka se synem, která předchází jeho nešťastné vraždě, je však těžkým soustem i pro něj. Částečně cítí vinu, částečně je znechucen neschopností (či neochotou) příslušných úřadů s případem pohnout, a tak se uchyluje k některým impulzivním krokům, jež mohou zbytku jeho rodiny dost zavařit. Jeho chování je však lidsky pochopitelné a jako rodinné drama dokáže film diváka zasáhnout.

Stylově natočený úvod člověka rychle vrhne do děje a okamžitě je mu jasné, co se v rodině děje – částečně i díky určité šablonovitosti postav, která však není na škodu. Postupem času se zpomalí a právě v kombinaci rodinných motivů s procedurálním vyobrazením vyšetřování případu vidím nemalý problém: komplikovaný děj často přeskakuje mezi politickou a rodinnou linkou, čímž dochází k rozmělňování dopadu obou dvou. Tradiční témata absurdity byrokracie, institucionální neschopnosti a korupce jsou prokládány vzpomínáním na syna a zpytováním svědomí, což nakonec nefunguje tak silně, jak tvůrci asi doufali.

Nemluvě o občasných nelogičnostech, které dění sice emocionálně šponují, avšak v kontextu příběhu nedávají valný smysl. Příběh částečně vychází ze skutečného případu, který se stal v roce 2005. V této době je zasazen i film, takže se jedná o zjevný odkaz na fungování post-mečiarovského Slovenska. Optimismus, že tyto časy mají východní bratři už za sebou, však vzhledem k vraždě Jána Kuciaka na místě není. O to smysluplnější a důležitější je si podobné události občas připomínat; a to klidně i takto fiktizovanou formou.

Technická stránka se vyhýbá výrazným exhibicím a v souladu s tématem se drží vizuální ošuntělosti do takové míry, že místy evokuje dojem důkladnějšího televizního filmu. Kombinace zaměnitelného řemesla a určitých příběhových skoků pak vede k tomu, že má film subjektivně mnohem víc než uměřených 89 minut. Ačkoli to tak možná nevypadá, veškerá zmíněná kritika je v zásadě dílčí a výsledný dojem je jednoznačně pozitivní. Máme tu poctivou detektivku s vícero rovinami, dobrými herci v hlavních úlohách a několika skutečně silnými momenty. A to vůbec není málo.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar7/10

Rimsy

Kvalitní slovenský příspěvek k realistickým dramatům, který trpí určitou nevyvážeností a místy působí dost televizně. Jedná se však o přímočaře funkční drama, které zase jednou můžeme směrem na východ závidět…



Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Tomino

  • avatar8/10

    CAPS_LOCK

  • avatar6/10

    slord

  • avatar6/10

    Bajco

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace