Nezvěstná: Recenze
09:15 | 01.03.2023 |
Desktopová továrna Timura Bekmambetova je stále v provozu. Kazašský režisér a v posledních letech především producent neustále přichází s nízkorozpočtovými thrillery odehrávajícími se na obrazovkách počítačů a displejích smartphonů, což si své publikum vždy najde. Výjimkou není ani Nezvěstná, která šla do amerických kin okamžitě po premiéře na festivalu Sundance a během měsíce utržila více než pětinásobek svého sedmimilionového rozpočtu. Není pochyb o tom, že Bekmambetov to má moc dobře spočítané.
Nezvěstná je samostatným pokračováním podobně laděného a velmi kladně přijatého Pátrání z roku 2018. Jeho režisér Aneesh Chaganty pro Nezvěstnou napsal námět a usedl na producentskou stoličku, režii i scénář pak svěřil Willu Merrickovi a Nicholasi D. Johnsonovi, kteří Pátrání stříhali. Společně s dalším Chagantyho titulem V zajetí, který šel do našich kin v polovině roku 2021, by se měly všechny tyto snímky odehrávat v jednom „univerzu“, a tak skalní fanoušci možná dovedou mezi jednotlivými díly nacházet drobné odkazy; k pochopení a plnému docenění Nezvěstné však rozhodně není znalost předchozích filmů potřebná.
Hlavní hrdinkou Nezvěstné je puberťačka June v sympatickém podání teprve devatenáctileté Storm Reid. Ta se objevila už v Neviditelném a seriálu Euforie, zde opět prokazuje svůj nesporný talent. Zdatně jí sekundují osvědčenější herecké tváře Nii Long, Kena Leunga či Joaquima de Almeidy.
Na začátku filmu se díky starému domácímu videu dozvíme, že otec June před lety zemřel na mozkový nádor a dívka od té doby žije jen se svou matkou Grace. Ta nedávno začala chodit s milým ajťákem Kevinem, s nímž momentálně odjíždí na týdenní dovolenou do Kolumbie. Prázdného domu June samozřejmě využije k nezřízeným večírkům, ale na přílet matky z dovolené čeká dívka marně. Pomocí Google překladače se snaží domluvit s recepčním kolumbijského hotelu a zjistí, že Grace i Kevin beze stopy zmizeli. June samozřejmě kontaktuje příslušné úřady, zároveň ale začne pátrat na vlastní pěst.
Nemá samozřejmě peníze na cestu do Kolumbie, a tak zjišťuje informace prostřednictvím svého počítače a mobilního telefonu. Snaží se nabourat do mailových i jiných účtů Grace a Kevina, používá Google mapy, volání přes FaceTime, veřejně dostupné městské kamery a dokonce si dokáže na dálku najmout jakéhosi kolumbijského hodinového manžela, jenž pomáhá získávat informace přímo na místě.
Je jasné, že tento koncept příliš nenahrává vícenásobnému zhlédnutí, neboť zápletka je vystavěná hodně na efekt a při napodruhé musí být vidět její vykonstruovanost. První zhlédnutí je však skutečně zábavné, a pokud přistoupíte na množství přehrocených zvratů, tak i velmi napínavé. A aby bylo vyprávění z vizuálního hlediska atraktivní, June má absurdně velkou většinu času zapnutou webkameru a používá nezvyklé vymoženosti jako kameru u domovních dveří.
Na druhou stranu je fascinující, jak se subžánr za necelou dekádu od prvního desktopového celovečeráku Odebrat z přátel posunul. První horory tohoto typu si vystačily s trhaným obrazem na Skypu, což často vedlo ke zdařilým lekačkám. O pár let později dokázalo Pátrání předložit velmi smysluplný příběh a Profil (také z roku 2018) zase tematizoval těžko postihnutelný fenomén online radikalizace. Aktuální Nezvěstná zase využívá snad největší množství aplikací a technologických vychytávek, jaké jsme v podobných filmech viděli, díky čemuž si udržuje poměrně svižné tempo vyprávění.
Zároveň ale také upozorňuje na to, jak významně se na našich životech podílejí uměle vytvořené online identity. Už úvodní video z posledního rodinného výletu před otcovou smrtí ukazuje, jak lze v počítači manipulovat s realitou. O každém z nás se dá zjistit obrovské množství informací na internetu, což film vlastně neodsuzuje, pouze konstatuje. Za zmínku stojí i medializace případu, což dláždí cestu ke kyberšikaně i k využití příběhu pro true crime dokufikci v netflixovském stylu. Je příjemné sledovat, že autoři si všechny tyto vrstvy uvědomují a v překotném tempu je divákovi předkládají.
Virtuální prostor svádějící k multitaskingu je navíc permanentně přehlcen, takže kombinace záplavy vizuálních podnětů, rychlého střihu a čtení titulků bude alespoň v úvodu snímku velmi náročná – přitom však dobře odrážející nápor, jemuž jsou naše smysly dennodenně vystaveny. Nechybí ani občasné vtípky jako používání trapného hesla či zákeřná obrazová captcha, nad čímž se náruživější uživatelé internetu jistě pousmějí.
Přehrajte si trailer Rýpání do online světa umocňují i momenty, kdy June nemá o své matce důležité a pro pátrání zásadní informace prostě proto, že ji v offline světě neposlouchá. Ve výsledku se tedy musíme spokojit s jednoduchým poselstvím zdůrazňujícím důležitost a nenahraditelnost rodinných vztahů, což ale díky zábavnosti vyprávění ani tak nevadí. Problematický je spíše konec, kdy v zájmu dramatičnosti hapruje logika a ukazují se limity vyprávění pomocí počítačů a průmyslových kamer. Z technologického hlediska však Nezvěstná představuje vrchol subžánru, přestože Pátrání je díky emocionálnímu dopadu příběhu přece jen o trochu lepším filmem.
Verdikt
Rimsy
Další zdařilý desktopový thriller, který sice stojí na značně vykonstruovaném případu, podává ho však velmi stylově a zábavně.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
- 7/10
Cival
Hodnocení čtenářů
- 6/10
cabal
- 8/10
Slide
- 7/10
krumlajs
- 7/10
malylada
- 7/10
Perun
- 6/10
PamPero
- 8/10
ZeroCZE
- 7/10
slord
- 7/10
Livia
- 8/10
Suteren
- 7/10
Bospor
- 6/10
hrumsrt
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Na poli celovečerního filmu debutující dvojici Johnson a Merrick se nepodaří za celý děj vyvolat u diváka pocity napětí, strachu, nebo obav o osudy postavy, což pravděpodobně souvisí s tím, že z pohledu jejich sympatičnosti jednoznačně vede herecký veterán de Almeida ve vedlejší roli, který je v ději pouze pár minut. Reid v hlavní roli, na které film do značné míry stojí a padá, podává sice slušný výkon, ale nejde o nic světoborného. Vzhledem ke zdrojovému materiálu, se kterým tady musí pracovat, vlastně ani není divu. Zbytek obsazení pak nestojí vůbec za řeč.
Divákův srdeční tep stoupne až v samotném finále, ale ani tam nejde o žádné hraniční hodnoty, spíše o takový krátkodobý výkyv, jinak se bohužel žádné vzrušení během celého děje nekoná. Filmu nepomáhá ani na takto přímočarou historku vcelku velkorysá stopáž. Žánrový předchůdce Searching byl sice jen o pouhých deset minut střídmější, ale i takto zdánlivě nepodstatný rozdíl má na celkový divácký zážitek významný dopad, pokud tempo a atmosféra nepatří k vyloženě silným stránkám daného filmu.
A pak je zde samotná příběhová linka. Tvůrci v průběhu děje přicházejí s jedním tu více, tu méně "šokujícím" odhalením za druhým a divák tak jen čeká na to, jaký osudový zvrat si pro něj tvůrci přichystali jako další v pořadí a jakého překvapení v podobě "nečekaného" rozuzlení celého případu se dočká v úplném závěru filmu. A samozřejmě v tomhle ohledu nebude zklamán. Divák si ovšem během sledování filmu nesmí klást příliš doprovodných otázek stran motivace, jednání a plánování jednotlivých postav, jinak se stane svědkem zhroucení celého příběhového konstruktu tvůrců jako pomyslného domečku z karet doslova v přímém přenosu.
Pokud se pomine osvědčené pravidlo podobných žánrovek (vícefaktorové ověření přístupu a různorodá hesla ze zásady nikdo nepoužívá), které samozřejmě platí i zde (jinak by film pochopitelně skončil zhruba po deseti minutách), nedává žádný smysl jak záporákův plán , tak jeho následná realizace .
Tvůrci filmu tady dokazují, že mají v rámci žánru pečlivě nastudováno co a jak ne/funguje a po formální stránce zvládají řemeslo bez výraznějších problémů, nicméně po stránce obsahu nepřicházejí s ničím, co by nebylo k vidění již dříve a častokrát ve zdařilejším provedení. Celkově se tak jedná o slušnou práci, která ovšem do jisté míry ukazuje, že tenhle koncept ztrácení a nalézání osob prostřednictvím plochy počítače začíná být poněkud vyčerpaný a příště by to chtělo vyzkoušet zase něco nového/jiného. Co tak třeba vsadit na romantickou komedii, zlodějskou krimi, nebo špionážní akci?
P.S. Poučení na závěr: Charakter postavy se pochopitelně pozná podle vlastněné techniky a vám mohou zachránit život!