Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Na cestě s mámou | Á Ferð með Mömmu | 2022
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 21.03.2024
režie: Hilmar Oddsson
hrají: Þröstur Leó Gunnarsson, Kristbjörg Kjeld, Tómas Lemarquis, Arnmundur Ernst Backman

Na cestě s mámou: Recenze


ikona
Rimsy
na cestě s mámourecenze
Kdy zabíjí žena muže a kdy muž ženu? I to se lze dozvědět ze severské dramedie. 

Přestože tenhle islandsko-estonský snímek vyhrál hlavní cenu na tallinském festivalu už v listopadu roku 2022, do našich kin se dostává až nyní. Ničemu to však nevadí, protože hrstka fanoušků severského artu na něj díky nadčasovosti prezentovaných témat zvládla v klidu počkat. Pokud vás tedy představa necelých dvou hodin s černobílou projížďkou po islandských scenériích v leckdy až meditativním tempu neděsí, můžete okamžitě vyrazit. A pokud váháte, třeba vás přesvědčí dostatek černohumorných a existenciálně absurdních momentů.

Na cestě s mámou toho totiž během své stopáže stihne poměrně hodně. V šesti zdařile zacyklených kapitolách film vypráví příběh stárnoucího Jona (charismatický Þröstur Leó Gunnarsson), jenž žije na samotě s matkou kdesi na severozápadě Islandu v roce 1980. Společně se živí pletením svetrů, které vyměňují za přísun nových magnetofonových kazet s hudbou i starými rozhlasovými zprávami, jež poslouchají hlavně během… pletení svetrů. Jonův život by už opravdu nemohl být asketičtější a uzavřenější, snad jen v nejintimnějších momentech si tu a tam vzpomene na ztracenou lásku Bergdís, jež jej kdysi beze slova opustila.

Poklidnou až zteřelou každodennost naruší nevyhnutelná událost, totiž matčina smrt. Žena si krátce před skonem přála být pohřbena u příbuzných na druhé straně ostrova a Jon se jí rozhodne poslední přání splnit. Důstojně ji oblékne, méně důstojně nalíčí a nakonec i přiváže na zadní sedadlo. Společně s věrným psem Brežněvem vyráží na cestu, kde staré, rozhrkané auto řízené samorostem s propadlým řidičákem trefně odráží jeho celoživotní neschopnost pohnout se z místa. Dříve autoritativní a odpor nepřipouštějící matka se tudíž, jak je v rámci hořkosladkých road movie zvykem, stává spouštěčem hrdiny cesty za poznáním sebe sama.

Jak se moudře praví v Červeném trpaslíkovi, na trouby a německé turisty narazíte všude. Jonova odysea v tomto není výjimkou, muž se však setká i s milým, leč islandštinu neovládajícím stopařem, arogantním řidičem sportovního vozu či dvojicí odkvétajících dam, jejichž pokročilejší věk i intoxikace alkoholem jsou úzce spjaty s promiskuitou.

Klíčovou roli však hrají opakovaná setkání s členkou sboru kejklířů, jež mu kvůli své podobě s Bergdís otevírá staré rány. Celé náhodné výstupy souboru přitom mají až felliniovsky surrealistický charakter a neustále odrážejí Jonovy vnitřní pochody. Ty navíc ovlivňují i matčiny záhrobní výstupy, jelikož ani smrt Jonově rodičce nebrání v tom, aby ze zadního sedadla auta přísně glosovala jeho počínání. Ukazuje se tak, že ani skonem vliv matky na ušlápnutého syna nekončí a dostat se z duševního vězení je složitý, do určité míry snad až nesplnitelný úkol.

Režisér a scenárista Hilmar Oddsson, autor chválených festivalovek Chladné světlo (2004) a Slzy z kamene (1995), dokáže ukolébat diváka kontemplativním tempem některých epizodek, aby následně mimoděk vystřihl třaskavou scénu jak z absurdního dramatu. Stejně tak zručně propojuje naléhavost existenciální deprese, v níž se Jon nachází, s momenty černočerného humoru s klasicky severským deadpan podáním a atraktivními záblesky magického realismu. Zábavy různých žánrů a tonálních odstínů tedy při správném diváckém naladění nabízí rozhodně dost.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar7/10

Rimsy

Tenhle hořkosladký mix Kaurismäkiho a Felliniho artovou scénou neotřese, ale příjemnou, nápaditou i promyšlenou podívanou v příběhu o jednom nešťastném mamánkovi nabídnout dokáže. I díky nekontrastní černobílé kameře a jímavé, leč nepatetické hudbě se na film hezky dívá, i když se přece jen vkrádá myšlenka, že by z námětu šlo vytěžit trochu víc.


© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace