CZ premiéra: 30.06.2022
režie: Kyle Balda, Brad Ableson
hrají: Pierre Coffin, Steve Carell

Mimoni: Padouch přichází: Recenze

mimoni 2
Žvatlají žluťásci opět útočí. Jak moc to bude dospělé bolet?

Když před 12 lety vtrhli Mimoňové poprvé do kin, stalo se tak na pozadí překvapivě dojemného příběhu superpadoucha Grua, jehož ledové srdce zločince roztálo tváří v tvář třem roztomilým sirotkům. Od té doby se žluté příšerky objevily v dalších dvou pokračováních Já, Padouch, dostaly svou vlastní filmovou sérii a během několika málo let se z nich staly skutečné popkulturní celebrity plnící dolarový účet studia Universal. Lavina roztomile žvatlajících bytůstek se zkrátka stala nezastavitelnou a pokud jste se jich za tu dobu stihli přejíst, mám pro vás špatnou zprávu – jen tak se jich rozhodně nezbavíme. Proč? Protože bananaaaaa!

Mimoni jsou totiž dolarové žně. To, co začalo jako veselé vedlejší postavičky těžící z mile absurdního světa filmu Já, Padouch, se během chvíle proměnilo v nejlukrativnější žlutou horečku od dob Simpsonových. Troufám si tvrdit, že Mimoni jsou nyní spíše obchodní produkt než animované filmové charaktery a jejich poslední film to jednoznačně dokazuje. Není totiž důležité, o čem další dobrodružství Mimoňů je. Vše, co se na plátně děje, slouží jako jeviště pro skopičiny malých žlutých banánků, na jejichž gagy publikum netrpělivě čeká. A samozřejmě se jich dočká.

Mimoni 2 jsou rychle ubíhající estrádou plnou skečů, gagů, písniček, tanečních kreací a mimoňského žvatlání. Pořád se něco děje, kamera se nezastaví, animace i střih jsou stroboskopické, všechno je barevné a hlasité. Cosi jako příběh tady také najdete, ale není nijak podstatný, protože snaha malého Grua stát se členem superpadoušské šestky není moc důležitá, stejně jako snaha oné šestky stát se nejmocnější záporáckou organizací na světě (uh). Potěší cameo doktora Nefaria, postavy členů superpadoušské šestky jsou správně bizarní a přepálené, kung-fu máma a Vilda Kopanec přináší nějaké to poselství, ale prim hrají opět Kevin, Stuart, Bob a Otto. Jejich eskapády jsou hnacím motorem celého filmu, na ostatní zbyly pouze druhé housle.

Film se veze na populární retrovlně, jinak autoři čerpali inspiraci všude možně – od Dobyvatelů ztracené archy až po Jamese Bonda. Popkulturní exploitation tady jede zcela nezakrytě, ostatně je to taková mimoňská klasika, bez níž by se to snad ani neobešlo. Podobně jako Mr. Hlad v recenzi na první Mimoně se ale nemohu ubránit dojmu, že na samostatný film ti žlutí ťulpasové prostě nemají, bez ohledu na střídmou délku stopáže. Autoři se samozřejmě snaží procpat do filmu i něco pro dospělejší publikum, ale moc toho není a pokud byste na animák zavítali např. pouze kvůli originálnímu dabingu (Steve Carell, Michelle Yeoh, Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren, Danny Trejo aj.), moc si ho neužijete, protože většina vedlejších postav nemá ve filmu víc než několik vět a nějaký ten maniakální smích. Na druhou stranu český dabing filmu nijak neubližuje a Jiřího Lábuse v roli Grua si určitě opět užijete.

Nepředpokládám, že by na této nebo jakékoli jiné recenzi záleželo vaše rozhodnutí na film vyrazit – o tom rozhoduje pouze to, jestli máte nebo nemáte děti, pro které jsou Mimoni určeni především. Na druhou stranu, všichni ostatní si mohou být jisti, že jim zhlédnutí snímku nezpůsobí nervový záchvat ani dočasnou paralýzu, pokud tedy nepatříte mezi vyznavače filmů Luise Buňuela nebo jiných filmových velikánů, pro které je film specifickou uměleckou formou a nikoli prachsprostým komerčním produktem. Nic jiného tady totiž nenajdete.

Je to žluté, roztomilé, hlasité a nenáročné – co je to? Další pokračování Mimoňů je přesně takové, jaké jste si představovali. V dobrém i zlém. Děj ani další postavy nejsou důležité, prim hrají žluté banánovité potvůrky, s nimiž prožíváme nová ztřeštěná dobrodružství a hltáme každý jejich gag, song a zažvatlání. Mimoně prostě musíte mít rádi, i kdybyste je měli nenávidět.

kvok

LuFus

Stafin