Milé laskavosti: Recenze
18:30 | 08.09.2024 |
Yorgos Lanthimos psal název filmu, Kinds of Kindness, jistě s drobným úsměškem. Jak by bylo možné ho brát jinak než ironicky. A přesto, laskavostí se dočkáme, jen to jsou laskavosti sobeckého druhu, škodlivé vůči všem, kdo nejsou jejich přímými recipienty. A často i vůči nim.
Film vznikl jako odskok během rozsáhlé postprodukce Chudáčků, což vysvětluje i jeho skromnější rozpočet, a objevuje se v něm trojice z předchozího Lanthimosova filmu. Nyní už stálice Emma Stone, a také Willem Dafoe a Margaret Qualley. Stojí za pozornost, že zatímco Bella Baxter v Chudáčcích prochází stadii emancipace a nachází sebe samu v osamostatnění a odstřihnutí se od svých tvůrců, postavy v Milých laskavostech hledají vedení a smysl života v autoritách. Cítí se jistější, když se nacházejí v rukou někoho jiného.
Hlavní roli tentokrát zastává Jesse Plemons, který zde pokračuje v kariérním stoupání, které započalo v Síle psa a menší (zato na memy bohatá) role vyšetřovatele v Zabijácích rozkvetlého měsíce. Plemons je zde excelentní (s čímž souhlasili i v Cannes, kde mu letos udělili cenu za nejlepší herecký výkon) a nepolevující Yorgos s ním točí už svůj další film pojmenovaný Bugonia, v níž dva konspiracemi posedlí muži unesou ředitelku velké společnosti, jelikož nabyli přesvědčení, že se jedná o mimozemšťanku plánující vyhladit lidstvo. Konspirační uvažování je ostatně přítomno i v Milých laskavostech.
Milé laskavosti sestávají ze tří filmových povídek. A všechny tři příběhy jsou o nějakém stylu ovládání. Povídky se jmenují podle iniciál na košili muže, který je placen za podíl na iniciační události a jenž se jako jediný vrací v každé z nich s tváří stejného herce. Je v tom něco divadelního, že vidíme tři různé postavy hrané stejným herce v pravděpodobně téže fikčním světě. Povídky se jmenují: The Death of R.M.F., R.M.F Is Flying, R.M.F. Eats a Sandwich, o ději ovšem mnoho nevypovídají.
V tom prvním se Robert (Plemons) rozjede a naboří do projíždějícího modrého BMW jen proto, že mu to bylo uloženo. Žije totiž jako sub svého šéfa Raymonda (jako tolik jiných lidí, jen ne takto explicitně). Poslouchá ho na slovo, a to i v dosti extrémních věcech – přijal například zákaz počít děti, to vše za pocit uspokojení z toho, že je hodný chlapec, za a odměnu v podobě luxusního domu a sběratelských darů (k nimž patří i ve vzteku rozbitá raketa Johna McEnroea). Co je ochoten udělat, aby prokázal svou oddanost a lásku? A o jakou laskavost ho Raymond požádá příště?
Ve druhé povídce se Danielovi, opět Plemons, ztratí na moři manželka Liz (Emma Stone), která pracuje jako mořská bioložka. Nejhumornější situace filmu nastává, když Daniel požádá své dva přátele, aby společně zavzpomínali na Liz a pustili si domácí video, na němž figurují všichni společně. Jen aby se ukázalo, že je to záznam jejich sexu ve čtyřech.
Třetí povídka je jediná, kde hraje prim Emma Stone. Jako Emily se připojí k náboženské sektě, jejíž duchovním otcem je William Dafoe, a hledá pro něj spolu s Plemonsem dvojče, které dokáže vyvolat zmrtvýchvstání.
Lanthimos se po dvou historických filmech vrací do současnosti. A je daleko méně divácky vstřícný než v Chudáčcích nebo Favoritce. Spojil síly se scenáristou Efthimis Filippou, se kterým spolupracoval na Zabití posvátného jelena, Humru, Alpách, Špičáku. Ponechává si kameramana Robbieho Ryana, ale tentokrát nepoužívá podlouhlé rybí oko, které bylo tak typické pro Favoritku i Chudáčky.
Ryan naopak evokuje Lanthimosovy starší filmy (u nichž se o kameru staral Thimios Bakatakis). Je to také návrat k minimalistické estetice skla a oceli, jakou známe například z jeho Zabití posvátného jelena. Lanthimos spolu s Ryanem vytváří nesmírně pamětihodné filmové obrazy, i když nemohou dát prostor rozsáhlé imaginaci jako ve fantaskních Chudáčcích. Filmu tak dominuje umělé světlo, jak chladné, tak tlumené barové, a šedivost amerického městského prostředí a silniční krajiny.
Lanthimos je někdo, kdo chápe, že perverze prostupují každodenností. Natočil nesvatou trojici příběhu o temné sexualitě, v jejímž středu e nachízí problém vůle. Pokládá si otázky jako: Je možné založit teorii o tom, že byla vaše žena vyměněna pouze na znepokojivé skutečnosti, že jí najednou nesedí žádné boty, protože je její chodidlo o číslo větší? Lze z těla vypotit sexuální selhání? Přejeli byste někoho z lásky? Je možné brát říkadlo „láskou bych tě sněd“ doslovně?
Řecký auteur nám udělal laskavost v podobě druhého filmu v jednom roce. Ve většině z téměř tříhodinové stopáže šetří milými situacemi, ale jako v případě všech Lanthimosových snímků, od zvláštně pokroucené reality jeho fikčního světa a podivných mechanismů jednání, které jsou jako kdyby ovládané temnými pohanskými bůžky sídlícími ve vysokých prosklených loftech a rohových kancelářích, nelze oči odtrhnout.
Připomeňte si, co o Lanthimosových Chudáčcích zaznělo v MovieZone Live:
Verdikt
krauset
Lanthimosův návrat nejen k Humrovi a Zabití posvátného jelena, ale též ke starším řecky mluveným snímkům jako Špičák a Alpy. Řecký tvůrce potvrzuje své místo na filmové vlně, jíž se přezdívá „divná“, a činí tak s vervou a nehledě na divákův komfort. Opět nanejvýš fascinující, i když poněkud chladná, záležitost.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 6/10
Spooner
- 5/10
do_Od
Hodnocení čtenářů
- 5/10
5h1nj1
- 7/10
Sigi
- 7/10
Slide
- 8/10
Phil cze
- 7/10
Slarque
- 9/10
Barv666
- 6/10
Atchyroz
- 7/10
Muel
- 9/10
slord
- 7/10
Dathomir.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Což v jeho podání znamená když už ne potenciálně zábavná, tak alespoň zajímavá premisa, výborné produkční hodnoty, hvězdný casting a kvalitní herecké výkony všech zúčastněných v doprovodu nepochopitelného děje, který postrádá jakoukoliv pointu, která by vysvětlila uplynulé minuty filmu, nemalé dávky wtf momentů, nejasných motivací a jednání prakticky všech vystupujících postav a obecně použití autorských zkratek tak sofistikovaných, že se při nich vytrácí informace odkud kam vlastně vedou. Nepochybuju, že jde o Lanthimosův tvůrčí záměr, ale všechno dohromady to (minimálně na mě) pokaždé působí stejně - nezáživně a místy rovnou nudně.
Což je škoda, protože skvadra Stone, Plemons, Dafoe a Qualley hraje výborně (byť tentokrát to soškou pro nikoho z nich asi neskončí), obsadit stejné herce na různé postavy je chytrý nápad, jak umožnit castingu předvést šíři svého hereckého rejstříku (respektive hranice svých zábran stran nahoty na place), premisy všech přítomných historek disponují nemalým dramatickým potenciálem už jen z důvodu své extravagantní podstaty (bohužel z převážné části promrhaným), povídková struktura do určité míry eliminuje problém s udržením více nebo méně otupělé pozornosti prostou změnou narativu a po formální stránce se Lanthimos naštěstí drží na uzdě (rádoby artových vsuvek je ve filmu naprosté minimum). Signifikantní scéna z traileru (efektní taneční kreace Stone) dokonale charakterizuje celý film - stylově natočená scéna náhle se zjevující v ději bez smysluplného opodstatnění.