Meky: Recenze
13:00 | 07.07.2020 |
Novinář a filmař Šimon Šafránek si celovečerní debut připsal předloni s povedeným filmem King Skate. Dynamicky sestříhaný návrat do normalizačního Československa se věnoval tuzemské skateboardové scéně, a především díky přenesení atmosféry, která mezi touto subkulturou panovala, právem získal Českého lva. Nyní si vybral téma, které je na první pohled dosti odlišné, avšak podobnosti bychom našli; a právě ty bohužel tvoří to nejlepší z portrétu Mira Žbirky.
Miroslav „Meky“ Žbirka patří mezi hudební ikony, které není třeba příliš představovat. Svého času se jednalo o úkaz, který ze slavíkového trůnu sesadil dlouhodobého hegemona, božského Karla Gotta. Byl tahounem několika kapel, dokázal si udržet pozici slovenského hitmakera i po revoluci a dodnes vymýšlí způsoby, jak se odlišit od konkurence – například předloňským nahráním dvojalba ve slavném studiu Abbey Road. Žbirka vešel ve známost také jako popularizátor britské kultury (a především Beatles) v našich končinách, jelikož jeho matka pocházela z Londýna. Rozhodně se tedy jedná o výraznou osobnost tuzemské hudební scény.
Jenže jako vypravěč dokumentu se běžně hovorný Meky drží trochu zkrátka. Nemá zjevně touhu či potřebu problematizovat náročnější období ve svém životě a Šafránek ho do žádné konfrontace netlačí. Nejedná se o vyloženě oslavný portrét, jakých u nás každoročně vzniká celá řada, přesto však ústřední postava nedodává do výsledku potřebné koření. Proto ve výsledku nedostaneme nikterak plastický obraz Žbirkovy osobnosti, vzpomínání jeho samého i několika muzikálních kolegů se nikdy nevymezí z limitů korektnosti a smířlivého „čo bolo, to bolo“.
Hlavní předností filmu je podle očekávání Šafránkova režie. Jak ukázal už King Skate, tento tvůrce by dokázal vzrušujícím způsobem natočit i reklamu na zubní pastu a jeho schopnost střihu na hudbu je stále na špičkové úrovni. To se ukazuje především v kolážích, které trefně a poutavě vystihují atmosféru československého poprocku během 70. a 80. let. Pokud vám to něco připomíná, máte samozřejmě pravdu – tyto pasáže byly často chváleným vrcholem King Skate a totéž platí i nyní. Šafránek dokáže svými dynamickými sestřihy navodit dobovou atmosféru, která se však příliš neliší od King Skate; koneckonců oba filmy kladou největší pozornost na též historické období.
Žbirka se tak stává jen jakýmsi průvodcem po mapě tehdejšího slovenského popu. O jeho kariérní i rodinné trable se jen otřeme, což pravděpodobně souvisí i s využitím knižní předlohy „Miro Žbirka – Zblízka“ od Jana Vedrala. Nepříliš silná ústřední linka se následně projevuje i v závěru filmu, který navzdory velmi uměřené stopáži 80 minut přešlapuje poslední čtvrthodinu na místě a neví, jak skončit. Výsledkem je snaživý a místy skutečně silný dokument, který vám však po skončení velmi rychle vyprchá z paměti.
Verdikt
Rimsy
Nekonfliktní a nepříliš informačně přínosný, zato spíše atmosférický dokument, který se snaží přiblížit, jak Meky Žbirka zvládal normalizaci. Nad průměr film vytahuje agresivní režie Šimona Šafránka, jež je bohužel zajímavější než předkládaný příběh protagonisty.
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 8/10
Rokle
- 7/10
Tomino
- 6/10
Slarque
- 7/10
pepo
- 7/10
malylada
- 8/10
Ceslo
- 5/10
Bajco
- 5/10
Qwat
- 5/10
rublik05
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry